BlogulSpecialistului → Management si afaceri → Monitorizarea si evaluarea performantei in marketing
Dupa punerea planului in aplicare, managerii trebuie sa se asigure ca el functioneaza in practica.
Feedbackul e esential pentru monitorizarea performantei. Intr-o lume ideala, nicio activitate de marketing nu trebuie sa fie intreprinsa pana ce nu se pune la punct un sistem de monitorizare si evaluare.
Pentru analiza performantei, exista doua grupe fundamentale de abordari:
- analiza vanzarilor, care analizeaza venitul generat de activitatile firmei; si:
- analiza costului de marketing, care se ocupa de costurile de generare a venitului.
Daca firma vrea sa foloseasca in mod eficient analiza vanzarilor, pentru a-si monitoriza activitatile, e nevoie de foarte multe informatii. Asta poate angrena firma in cheltuieli substantiale pentru cercetarea de piata. O astfel de activitate este temelia monitorizarii si a evaluarii.
Cealalta fata a problemei este examinarea costului atingerii obiectivelor specificate.
Analiza costului de marketing este un set de tehnici pentru defalcarea costurilor activitatilor firmei si asocierea lor cu obiectivele specifice de marketing. In mare, costurile pot fi defalcate astfel:
- costurile directe, cum ar fi salariile personalului de vanzari; pot fi atribuite direct unei anumite activitati;
- costurile uzuale care pot fi urmarite, cum ar fi costurile cu reclama; pot fi urmarite pana la produsele specifice; si:
- costurile uzuale care nu pot fi urmarite, cum ar fi costul activitatii de PR sau reclama la nivel de companie; nu pot fi alocate unei anumite marci sau game de produse.
![]() |
Contracte de marketing cu efect anticriza: iti apara buzunarul si-ti tripleaza cifra de vanzari. Rapid si economic! ...Click aici pentru mai multe detalii aici! |
In analiza costurilor de marketing, problema principala este organizarea sistemelor contabile ale firmei intr-o maniera care sa permita analiza.
De exemplu, e posibil ca evidentele privind fondul de salarii sa nu poata fi defalcate pe functii. Poate fi dificil sa-ti dai seama cine din personalul administrativ petrece mai mult timp cu sarcini legate de marketing; sau chiar sa afli care este factura de plata pentru forta de vanzari. La fel, apar probleme si la definirea functiilor: care sunt posturi de marketing si care nu.
Evident, costul serviciilor oferite clientilor din zone indepartate constituie un cost de marketing. Trebuie deci ca si costurile de transport sa fie luate in calcul la fel ca si cheltuielile de deplasare ale personalului de vanzari? De asemenea, daca un
anumit produs nu da rezultate bune, ar trebui sa analizam costurile de productie?
Pentru firma perfecta, orientata spre client, aceste raspunsuri sunt evidente, intrucat toate activitatile firmei sunt privite ca activitati de marketing. In alte firme, nu toti managerii sunt de acord cu premisele fundamentale pe care se bazeaza marketingul.
Exista si situatii mai proaste. Pentru multi oameni e greu sa transpuna teoria in practica si sa orienteze activitatile organizatiei spre client.
Pentru mai multe articole despre: Marketing apasa aici