BlogulSpecialistului → Management si afaceri → Scrisori de somatie de plata
Daca vreti sa iesiti cu bine din jungla cotidiana a lumii afacerilor, trebuie sa controlati permanent situatia conturilor creditoare, sa preveniti acumularea facturilor neincasate, sa disciplinati clientii si, la nevoie, sa-i executati fara ezitare. Rapid, puteti rezolva toate acestea cu ajutorul scrisorilor de somatie de plata.
Scrisorile de somatie de plata = tehnica monitorizarii datornicilor
137 contracte comerciale
la pretul unei singure ore de consultanta! Acum in format tiparit si electronic. |
Scrisorile de somatie de plata sunt o arma cu doua taisuri. Procedura standard de somare presupune ca, dupa o perioada de cel putin 10-14 zile de la scadenta, sa se treaca la expedierea unei suite de cel mult 2 scrisori de somatie de plata, despartite de intervale minime a cate doua saptamani fiecare. Un numar mai mare de 2 scrisori de somatie de plata ar putea reduce drastic sansele dvs. de a impune executarea creantelor.
Scopul lansarii scrisorilor de somatie de plata este avizarea debitorului asupra situatiei si consecintelor posibile, inasprind treptat tonul, de la intelegere la fermitate, fara a parasi insa registrul adresarii politicoase.
Scrisorile de somatie de plata trebuie concepute cu mult tact. Redactate in termeni prea blanzi, stimuleaza un comportament contrar scopului urmarit; prezentate in termeni prea duri, pot pune capat unei relatii de afaceri si chiar sa starneasca reactii agresive. Cu exceptiile de rigoare, scopul nu este, in general, indepartarea clientilor, ci doar recuperarea unor sume de bani si, eventual, impunerea unei anumite conduite partenerilor de afaceri.
Procedura de somare
Prima scrisoare de somatie de plata . Nu trebuie sa presupuneti imediat ca nu exista intentia de a plati, chiar daca soldul clientului dvs. este scadent.
Exista numeroase motive carora li s-ar putea datora aceasta situatie:
- nu a primit documentele financiare (extras de cont, facturi);
- a trimis un cec, dar acesta s-a pierdut;
- a tratat cu superficialitate situatia financiar-contabila.
De aceea, prima scrisoare de somatie de plata trebuie sa fie conceputa ca o adresa politicoasa. Unul dintre modurile de a realiza o prima scrisoare de somatie este redactarea intr-o maniera impersonala.
A doua scrisoare de somatie de plata . Atunci cand un client intentioneaza sa plateasca, el raspunde aproape imediat la prima interpelare (scrisoare), oferind explicatii sau scuze pentru intarzieri. Aceasta este situatia fericita.
Situatia devine neplacuta atunci cand:
- clientul raspunde la scrisoarea de somatie de plata, dand de inteles sau angajandu-se ca va plati, dar nu isi onoreaza obligatiile;
- nu raspunde in vreun fel.
In ambele cazuri, se dovedeste necesara o a doua scrisoare de somatie de plata.