BlogulSpecialistului → Contabilitate si fiscalitate → Caz practic: TVA in cazul asocierii in participatiune
Intrebare:
In cazul asocierii in participatiune intre o persoana juridica si o persoana fizica – contabilitatea asocierii fiind tinuta de persoana juridica, TVA la cumparari ( se construieste un imobil) se deduce la firma care tine contabilitatea ? Cheltuielile se colecteaza in contul 231?
Raspuns:
Asocierea naste obligatii doar pentru impozitul pe profit si taxa pe valoarea adaugata.
Asa cum rezulta din Codul fiscal, articolul 28, alineatul (4), in cadrul unei asocieri dintre o cu persoane fizica romana si o persoana juridica romana, persoana juridica este aceea care indeplineste obligatiile care ii revin fata de bugetul statului.
Astfel, in baza contractului incheiat, persoana juridica romana organizeaza atat evidenta contabila a veniturilor si cheltuielilor rezultate din activitatea pentru care s-a asociat cu persoana fizica romana, cat si evidenta fiscala a operatiunilor economice realizate. Evidenta fiscala consta in organizarea jurnalelor specifice de TVA in baza carora intocmeste si depune la organul fiscal competent decontul de TVA.
In situatia in care este inregistrata in scopuri de TVA, persoana juridica romana este aceea care isi exercita dreptul de deducere a TVAaferenta achizitiilor de bunuri si servicii necesare pentru desfasurarea operatiunilor economice in cadrul asocierii.
Persoana juridica romana calculeaza si vireaza la bugetul de stat impozitul pe profit rezultat din asociere si datorat de persoana fizica asociata.
Deoarece d.p.d.v. juridic asocierea are drept scop desfasurarea in comun a unei activitati economice aducatoare de profit, taxa pe valoarea adaugata nu priveste si pe asociatul persoana fizica. D.p.d.v. al TVA, in cadrul asocierii, persoana fizica nu are nici drepturi, nici obligatii. Sumele repartizate intre asociati nu intra in sfera de aplicare a TVA. Deci, pentru sumele repartizate intre asociati nu se intocmesc facturi deoarece operatiunea de decontare care are loc nu reprezinta o operatiune economica de prestare de servicii sau de livrare de bunuri.
Referitor la TVA, asa cum se precizeaza in titlul VI, articolul 127, alineatul 10 din Codul fiscal, asocierile in participatiune nu dau nastere unei persoane impozabile separate. Acesta este si motivul pentru care asocierea in participatiune intre doua sau mai multe persoane juridice romane nu se inregistreaza fiscal astfel incat sa primeasca in mod distinct un cod de identificare fiscala al asocierii.
In cadrul asocierii, asociatul persoana juridica actioneaza in nume propriu fata de terti (furnizori, clienti, debitori, creditori etc.), motiv pentru care:
Spre deosebire de impozitul pe profit, caz in care obligatia fiscala privind calcularea, declararea si virarea impozitului pe profit revine fiecarui asociat in parte, in cazul taxei pe valoarea adaugata obligatiile fiscale revin doar partii contractante care si-a asumat responsabilitatea organizarii evidentei contabile si fiscale a documentelor emise pentru activitatea economica din cadrul asocierii.
Referitor la TVA, asociatul desemnat prin contract sa contabilizeze veniturile si cheltuielile aferente operatiunilor economice derulate in cadrul asocierii are urmatoarele obligatii legale:
Pe parcursul construirii blocului, consider ca este obligatorie si organizarea contabilitatii de gestiune in baza prevederilor O.M.F.P. nr. 1826 din 22 decembrie 2003 pentru aprobarea Precizarilor privind unele masuri referitoare la organizarea si conducerea contabilitatii de gestiune.
Inregistrarea contabila care se efectueaza pe masura construirii blocului este:
% |
= |
404 |
Dupa cum se poate constata, pentru bunurile achizitionate, persoana juridica asociata are posibilitatea sa isi exercite dreptul de deducere a TVA pe baza facturilor emise de furnizori, cu o singura conditie: cladirea sa fie destinata utilizarii pentru realizarea de operatiuni economice generatoare de TVA colectata.
In situatia in care cladirea va fi utilizata pentru realizarea de operatiuni economice scutite fara drept de deducere, de exemplu inchirierea de spatii (operatiune scutita optional) , veti avea obligatia sa ajustati dreptul de deducere a TVA dedusa pe parcursul realizarii obiectivului de constructie.
Receptia lucrarilor de investitii finalizate urmeaza a se inregistra prin formula contabila:
212 |
= |
231 |
Documentul justificativ de inregistrare in evidenta contabila a lucrarilor de constructie si a receptiei definitive a cladirii este procesul-verbal de receptie, din care va puteti alege unul din urmatoarele tipuri care se regasesc in O.M.F.P. nr. 1850/2004:
Aceste documente se utilizeaza obligatoriu pentru:
- inregistrare in evidenta operativa si in contabilitate;
- consemnarea stadiului in care se afla obiectivul de investitii;
- apreciere a calitatii lucrarilor privind obiectivul de investitii;
- aprobare a receptiei (cod 14-2-5);
- constatare a indeplinirii conditiilor de receptie provizorie a obiectivului de investitii (cod 14-2-5/a);
- aprobare a receptiei provizorii a obiectivului de investitii (cod 14-2-5/a);
- punere in functiune a obiectivului de investitii (cod 14-2-5/b).
Dupa punerea in functiune a investitiei, daca blocul respectiv este destinat inchirierii, se calculeaza amortizarea liniara si se inregistreaza lunar in evidenta contabila prin formula:
6811 |
= |
281 |