BlogulSpecialistului → Contabilitate si fiscalitate → STUDIU DE CAZ: Contabiliate - Fiscalitate
Problema:
Societatea X are in patrimoniu un teren de 10000 mp pe care incepe sa construiasca o cladire tip. Depozit logistica cu ajutorul unui credit contractat de la o banca in val de 600000 euro (la care plateste dobanzi). La ridicarea in rosu a cladirii plus acoperis isi intabuleaza aceasta cladire"HALA" si o declara la administratia locala,cladire pe care o da in chirie asa cum este la societatea Y ,cu care semneaza un contract de inchiriere pe 10 ani,a intregii suprafete. Societatea Y , contracteaza si ea un credit in valoare de 1400000 euro, pentru amenajarile si dotarile ulterioare in care sa-si poata desfasura activitatea de logistica, pentru care era destinata cladirea. La terminarea lucrarilor de amenajare(inregistrate in imobilizari in curs=231 ct) societatea Y poate sa inregistreze aceasta valoare in ct cladire 212 ? Daca da ,atunci ea trebuie sa inregistreze si amortizare,si asta conform Codului Fiscal pe perioada contractului de 10 ani,da?.
Dilema mea este, cum trebuie sa procedeze societatea X cu aceasta valoare pe care a inregistrat-o Y, ca sa-si poata intregi valoarea imobilizarii, caci cladirea este gata? Deocamdata societatea X factureaza la Y chirie. Aceasta valoare poate fi considerata ca o chirie pe aceeasi perioada de 10 ani? Care pot fi inregistrarile contabile? si care este procedura? Multumindu-va pentru sprijinul acordat, ca si in alte ocazii, astept raspunsul Dstra..
- Impozitul pe profit
- TVA
- Impozitul pe Salarii/Venituri
- Procedurile Fiscale
Amortizarea imobilizarilor corporale închiriate se calculeaza si se înregistreaza în contabilitate de catre entitatea care le are în proprietate, în speta de catre societatea X.
Cheltuielile efectuate in legatura cu imobilizarile corporale utilizate in baza unui contract de inchiriere se evidentiaza in contabilitatea entitatii care le-a efectuat, in cazul dumneavoastra de catre societatea Y. Aceste cheltuieli se inregistreaza astfel:
Asadar, in contabilitate, investitiile efectuate la imobilizarile corporale inchiriate se inregistreaza în functie de beneficiile economice aferente, similar cheltuielilor efectuate in legatura cu imobilizarile corporale proprii.
Obtinerea de beneficii se poate realiza astfel:
Investitiile efectuate la imobilizarile corporale luate cu chirie se supun amortizarii, pe durata contractului de inchiriere. Aceste cheltuieli de modernizare sunt recuperate din punct de vedere fiscal, prin deducerea amortizarii lor, daca sunt utilizate în scopul realizarii de venituri impozabile.
Asadar, amortizarea cheltuielilor cu investitiile si modernizarile efectuate la mijloacele fixe închiriate este în sarcina agentului economic care a efectuat investitia.
La expirarea contractului de inchiriere, valoarea investitiilor efectuate si a amortizarii corespunzatoare se cedeaza proprietarului imobilizarii. In functie de clauzele cuprinse în contractul de inchiriere, transferul poate reprezenta o vanzare de active sau o alta modalitate de cedare.
Din punct de vedere al impozitului pe cladiri, chiriasul nu datoreaza acest impozit pe perioada contractului de inchiriere.Impozitul pe cladire se datoreaza de catre persoanele juridice sau fizice care au in proprietate cladirea situata in Romania, cu exceptiile expres prevazute de lege.
Impozitul pe cladiri se datoreaza catre bugetul local al comunei, al orasului sau al municipiului in care este amplasata cladirea. In cazul municipiului Bucuresti, impozitul si taxa pe cladiri se datoreaza catre bugetul local al sectorului in care este amplasata cladirea.
In cazul persoanelor juridice, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote de impozitare asupra valorii de inventar a cladirii. Cota de impozit se stabileste prin hotarare a consiliului local si poate fi cuprinsa intre 0,25% si 1,50% inclusiv.
Valoarea de inventar a cladirii este valoarea de intrare a cladirii in patrimoniu, inregistrata in contabilitatea proprietarului cladirii.
In cazul cladirii la care au fost executate lucrari de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere, de catre chirias, din punct de vedere fiscal, acesta are obligatia sa comunice proprietarului valoarea lucrarilor executate. Legiuitorul nu instituie un termen anume pentru îndeplinirea acestei obligatii, în schimb instituie un termen pentru proprietar, de 30 de zile de la data terminarii lucrarilor respective, pentru depunerea unei noi declaratii fiscale. Aceasta presupune ca obligatia chiriasului de a comunica proprietarului valoarea lucrarilor executate sa fie îndeplinita în interiorul acestui termen de 30 de zile de la data terminarii lucrarilor respective.
Ati efectuat o investitie, in regie proprie, la o cladire luata cu chirie pentru o perioada de 10 ani.
601 „Cheltuieli cu materiile prime” = 301 „Materii prime” 700.000
Sau:
Amortizarea liniara se calculeaza prin impartirea lui 100 la numarul anilor (pentru chirias 10) = 100/10 = 10%
2812 „Amortizarea constructiilor” = 212 „Constructii” 1.400.000
In concluzie:
1. Amortizarea imobilizarilor corporale inchiriate se calculeaza si se inregistreaza in contabilitate de catre proprietarul bunului.
2. Amortizarea cheltuielilor cu investitiile efectuate la mijloacele fixe inchiriate se calculeaza si se inregistreaza in contabilitate de catre entitatea ce a efectuat investitia. Asadar:
3. Impozitul pe cladire se datoreaza de catre proprietarul imobilului. Singura obligatie a chiriasului din acest punct de vedere este, in cazul in care el efectueaza investitia, de a comunica proprietarului valoarea lucrarilor executate.