BlogulSpecialistului → Contabilitate si fiscalitate → STUDIU DE CAZ: Contabilitate - Fiscalitate
Problema:
La acel Shared Accounting Center (SAC) se inregistreaza de ex.:
1. in momentul in care factura originala de la furnizor este trimisa la SAC (sa o numim
perioada P1) , dar inca nu este aprobata de managerii centrelor de cost:
DR 605 = CR 408
2. in momentul in care factura este aprobata de manager (perioada P2):
a) DR 408 = CR 605 si
b) DR 605 = CR 401
Puteti vedea ca de fapt la P2 pe 605 avem rulaje artificiale pe DR si CR, care pe sold
sunt 0, doar pentru a ajunge la inregistrarea DR 408 = CR 401, pentru ca doar asa ne
permite sistemul.
Problema apare cand cele doua momente sunt in luni calendaristice diferite (sau chiar an calendaristic nou), deoarece in fiecare luna se inchid perioadele in contabilitate si nu mai putem inregistra nimic pe luna respectiva.
La P1 noi nu avem factura originala, aceasta fiind inca la SAC, urmand sa o primim
inapoi spre arhivare.
Intrebarea: la momentul P1 (care poate fi sfarsit de trimestru sau de an), aceste cheltuieli sunt deductibile?
- Impozitul pe profit
- TVA
- Impozitul pe Salarii/Venituri
- Procedurile Fiscale
Solutie:
Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, reglementeaza faptul ca toate persoanele juridice romane au obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitatea financiara conform prevederilor din legea enuntata si ale Omfp. Nr. 1752/2005, cu modificarile ulterioare, inclusiv contabilitatea de gestiune adaptata la specificul activitatii.
Persoane juridice romane sunt si societatile cu capital strain.
Pentru necesitatile proprii, persoanele juridice romane cu actionari straini, care fac
parte dintr-un grup, pot utiliza si alta moneda decat cea nationala, si alte situatii financiare sau programe de contabilitate, in paralel cu cele prevazute de legislatia nationala.
Orice operatiune economico-financiara efectuata se consemneaza an momentul
efectuarii ei, pe baza documentelor justificative.
Din punct de vedere contabil, facturile de utilitati primite de la furnizori se
inregistreaza fie in ct. 471”Cheltuieli in avans” fie in ct. 401”Furnizori”.
in ct. 408”Furnizori – facturi nesosite” se inregistreaza serviciile prestate de furnizori
pentru care nu s-au primit facturile.
Potrivit dispozitiilor Omfp nr. 1826/2003, costul de productie sau de prelucrare al stocurilor precum si costul de productie al imobilizarilor cuprind cheltuielile directe aferente productiei, si anume: materiale directe, energie consumata in scopuri tehnologice, manopera directa si alte cheltuieli directe de productie, precum si cota cheltuielilor indirecte de productie alocata in mod rational ca fiind legata de fabricatia acestora. Costul complet cuprinde costul de productie plus cheltuielile generale de administratie si cheltuielile de desfacere, repartizate rational. Alte cheltuieli se includ in costul bunurilor, lucrarilor, serviciilor numai in masura in care reprezinta costuri suportate pentru a aduce stocurile in forma si in locul in care se gasesc in prezent.
Atunci cand costurile de productie, de prelucrare nu se pot identifica distinct pentru fiecare produs in parte, acestea se aloca pe baza unor procedee rationale stabilite si maplicate in mod consecvent. Rezulta ca la stabilirea costurilor produselor sau serviciilor prestate de societatea dvoastra, obligatoriu trebuie sa aveti inregistrate cheltuielile cu utilitatile la perioada de referinta. Ele nu pot fi inregistrate inafara costurilor ceea ce presupune ca sunt acoperite prin veniturile realizate din activitate.
Din punctul de vedere al calculului impozitului pe profit acesta se face trimestrial, iar plata se face pana pe data de 25 a lunii urmatoare trimestrului respectiv. Datele necesare calculului impozitului sunt cele inregistrate in contabilitatea proprie pe baza documentelor justificative.
Pana la aceasta data nu se primesc facturile de la centrele de cost?
Indiferent care este sistemul contabil utilizat el trebuie sa asigure informatii pe baza
carora sa puteti stabili costurile produselor realizate sau al serviciilor prestate si respectiv veniturile si cheltuielile perioadei.
Poate ar fi important de stiut ce se intampla cu facturile care nu sunt aprobate de
managerii centrelor de cost. Cum ati tinut cont de aceste cheltuieli la stabilirea costurilor ?
Daca din activitatea derulata pana acum s-a constatat ca nu difera cheltuielile inregistrate initial de cele aprobate, poate ca ar trebui diminuat timpul de primire al facturilor originale „aprobate”.
Pentru sfarsitul anului impozitul se poate calcula si plati pana la data de 15 aprilie a anului urmator exercitiului financiar, fiind destul timp pentru regularizarea cheltuielilor. Sfatul nostru este sa reglementati la nivelul grupului timpul de primire al facturilor cu cheltuielile aprobate ca sa va puteti incadra in termenele de calcul si de plata al impozitului pe profit.