BlogulSpecialistului → Contabilitate si fiscalitate → Tara noastra a fost somata sa modifice legislatia referitoare la taxa auto 26/06/2009
Comisia Europeana ne-a somat. Aceasta a trimis o scrisoare referitoare la calculul taxei auto, prima etapa a procedurii de incalcare a dreptului comunitar, cerand modificarea legislatiei in domeniu, fiind de parere ca sistemul actual creeza o discriminare si protejeaza industria interna de autovehicule noi.
Executivul de la Bruxelles a tinut sa precizeze faptul ca prevederile romanesti, potrivit carora taxa pe poluare se suspenda pentru anumite autovehicule, insa creste pentru anumite masini de ocazie provenite din alte state membre, ar putea duce la,discriminarea acestor masini de ocazie, protejand industria nationala a autovehiculelor noi.
Solicitarea de modificare a legislatiei taxei auto a fost transmisa sub forma unei "scrisori de somare", prima etapa a procedurii de incalcare a dreptului comunitar, CE avertizand ca, daca nu primeste un raspuns satisfacator in termen de doua luni, poate trece la a doua etapa a procedurii, de emitere a unui aviz motivat, si, in final, poate prezenta cazul in fata Curtii de Justitie.
Conform legislatiei actuale, autovehiculele din categoria EURO 4, cu o capacitate cilindrica de cel mult 2.000 cmc sunt scutite de plata taxei pe poluare daca se inmatriculeaza pentru prima data in orice stat din Uniunea Europeana in perioada 15 decembrie 2008-15 decembrie 2009.
"Comisia a primit un numar foarte mare de plangeri in urma acestor modificari din legislația romaneasca. Comisia sprijina masurile politice care urmaresc promovarea masinilor mai putin poluante. In calitate de gardian al tratatelor insa, Comisia trebuie sa se asigure ca aceste masuri sunt compatibile cu dreptul comunitar. Din acest punct de vedere, modul in care este formulata legislatia romaneasca pare a avea un efect protecționist la nivelul industriei naționale a autovehiculelor noi", precizeaza Comisia Europeana.
In conformitate cu jurisprudenta constanta a Curtii de Justitie Europene, statele membre pot prevedea taxarea diferentiata a unor produse similare, cu conditia ca aceasta sa se bazeze pe criterii obiective si sa nu aiba ca efect protejarea productiei nationale. In opinia Comisiei, criteriul "primei inmatriculari" nu este o cerinta pe deplin obiectiva, deoarece nu tine seama de "calitatea intrinseca" a masinilor, ceea ce poate condduce la discriminarea masinilor de ocazie provenite din alte state membre.