BlogulSpecialistului → Management si afaceri → \"Nu am bani sa incep o afacere!\"
Aud extrem de des aceasta fraza. Oameni aparent foarte dornici sa faca ceva pe cont propriu o rostesc senini ori de cate ori vor sa explice, scurt si la obiect, de ce nu sunt ei inca intreprinzatori de succes. "Nu am bani", spun ei din nou, lasand subtil sa se inteleaga ca, in afara de bani, nu le lipseste nimic altceva. Experienta, know-how, informatii despre piata - de-astea au din belsug, plus un rar simt al afacerilor, dar pe care, din nefericire, nu au cum sa-l valorifice. Pacat.
Deci... Banii sunt totul, discutia e incheiata, asteptam vremuri mai bune.
Iti trebuie bani pentru a demara o afacere? Bineinteles ca iti trebuie. Multi? Depinde de specificul fiecarei afaceri, dar nu e greu de aflat, exact, cati anume - nu trebuie decat sa pui pe hartie toate cheltuielile strict necesare si sa vezi ce iese. Te poti trezi astfel cu o surpriza foarte placuta: poti sa descoperi, de exemplu, ca banii de start nu constituie o problema chiar asa de mare si ca e perfect posibil, intr-adevar, sa demarezi o afacere. Afacerea ta. Si-atunci? De ce s-a incetatenit totusi ideea ca daca n-ai bani (cateva zeci de mii de euro, pe putin) nu poti sa faci nimic?
Adevarul e ca daca te uiti la afacerile de succes deja existente e usor sa te simti descurajat: vezi un sediu cochet, plin de calculatoare, masini inscriptionate cu numele firmei, o gramada de angajati, fiecare cu telefon mobil, vezi materiale promotionale luxoase si reclame color ale firmei in cauza, prin ziare. "Toate astea costa!", iti spui. "Fara bani n-ai nici o sansa!"
Dar, atentie, pierzi din vedere un lucru esential: afacerile pe care le analizezi acum nu exista pe piata de ieri-de azi. Multe dintre ele au deja 5, 10, 15 ani vechime si la-nceput, atunci cand au facut primul pas, n-aveau nici sediu cochet, nici masini de serviciu, poate nici calculator. Functionau prin garsoniere de bloc sau prin case de la periferia orasului si erau bucuroase sa supravietuiasca de la o luna la alta. Dar s-au dezvoltat, incet-incet.
Exemplele de astfel de firme abunda, atat la noi, cat si prin state dezvoltate. Poate nu stiati, dar chiar si giganti ca Gillette, Nike, Microsoft au pornit de foarte de jos, de la zero (fara exagerare). Si-atunci? Sa fie, intr-adevar, lipsa banilor elementul care ne impiedica sa demaram o afacere? "Zero" este un nivel accesibil oricui.
Idei de afaceri. Oportunitati. www.ideideafaceri.ro