Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Intreprinzatori celebri: Preston Tucker si automobilul sau revolutionar
Publicat de catre Mihai BalescuNr. vizualizari: 3089 / Rating utilizatori: 5 din 1 vot
Preston Tucker este omul care, la jumatatea secolului trecut, a
avut curajul sa-i sfideze pe gigantii americani din industria auto,
construind „automobilul de maine", un model futurist, avansat tehnologic
si inovativ in privinta sigurantei.
Tucker 48, cum se numea automobilul, era o limuzina cu patru usi,
foarte joasa pentru anii '50 (un metru si jumatate de la pamant), ce
ingloba tehnologii de avangarda, experimentate in timpul celui de-al
doilea razboi mondial. Motorul, asezat in spate, constituia o replica a
motoarelor elicopterelor de razboi si nu depasea 150 de kg.
In total, automobilul cantarea mai putin de doua tone, ajungea de la 0
la 100 km pe ora in aproximativ zece secunde si putea atinge o viteza
maxima de 190 de km pe ora. Era dotat cu un circuit de racire complet
sigilat si, alaturi de farurile anterioare, prezenta un fel de „ochi
ciclopic" care dirija lumina dintr-o parte in alta a drumului,
corespunzator orientarii rotilor. In caz de accident, portbagajul situat
in fata functiona ca spatiu de amortizare a socului, iar parbrizul (din
geam stratificat) se putea desprinde. In interior incapeau comod sase
persoane.
Specialistii sunt unanimi de acord ca automobilul Tucker 48 a fost cu
adevarat un automobil al viitorului, foarte avansat pentru perioada in
care a fost creat. Din pacate insa, competitorii de atunci l-au
considerat pe Preston Tucker incomod, desprins de orice reguli si in
posesia unui produs poate prea valabil, in stare sa rastoarne piata si
sa marcheze un punct fara intoarcere. Ca urmare, au facut tot posibilul
sa sunteze afacerea care se nastea, iar piedicile puse de ei au
determinat firma producatoare, Tucker Corporation, sa dea faliment.
Copil fiind, Preston Tucker petrece mult timp in garaje, printre
automobilele uzate. Apoi, in timp ce lucreaza ca vanzator pentru cateva
fabrici de automobile, il intalneste pe geniul proiectarilor de motoare
al acelor vremuri, Henry Miller. Impreuna fondeaza in 1935 societatea
Miller-Tucker Inc., care debuteaza construind automobile de curse pentru
Henry Ford.
Dupa primele zece exemplare, Ford se arata insa nesatisfacut si
colaborarea se incheie. Dar cativa ani mai tarziu, in timpul celui de-al
doilea razboi mondial, visul incepe sa capete forma: publicul american
isi manifesta tot mai zgomotos dorinta de a vedea pe piata modele noi de
automobile, iar Tucker intelege ca e momentul sa incerce marele pas.
Fondeaza Tucker Corporation si se stabileste la sud de Chicago, in
interiorul unei foste fabrici care, in timpul razboiului, producea
motoare pentru avioanele B29. War Assets Administration (WAA), care
administra bunurile de razboi, ii pune la dispozitie dotarile fabricii,
cu conditia ca intreprinzatorul sa achite 15 milioane de dolari pana la
data de 1 martie a anului urmator.
Cu caracterul sau entuziast, stie sa se inconjoare de cele mai mari
talente din lumea celor patru roti si il atrage pe designer-ul Alex
Tremulis pentru a proiecta interioarele si caroseria a ceea ce definise
drept „automobilul cel mai inovativ din ultimii 50 de ani".
Tucker incepe sa construiasca prototipul, dar proiectul are nevoie de o
injectie imediata de capital. Apelaza la prieteni pentru finantare, dar
acestia ii pretind controlul total (sau aproape total) al societatii.
Tucker se gandeste atunci la o alternativa care sa-i permita sa ramana
proprietarul afacerii si adopta sistemul vanzarii de actiuni. Ideea
prinde masiv, dar intreprinzatorul se confrunta imediat cu atacuri in
presa, dirijate de marile firme
producatoare de automobile. Curand, vanzarile de actiuni scad, iar
reputatia lui Preston Tucker are de suferit. Reuseste totusi sa pastreze
fabrica, dar episodul ii aduce o serie de dusmani la Washington.
Intre timp, lucreaza la prototip, pe care il va realiza in 100 de zile.
Fabrica nu este inca activa si inginerii pe care i-a angajat
construiesc masina bucata cu bucata, batand si modeland tabla de fier.
Este incredibil, dar asa se naste primul automobil complet facut de
mana, supranumit „Tin Goose" ("Gasca din tabla"). 19 iunie 1947 este
momentul in care Tucker isi realizeaza visul: in sfarsit, bijuteria sa
este prezentata presei, distribuitorilor, clientilor si furnizorilor. In
fata a 5.000 de persoane care isi tin rasuflarea, masina aluneca de-a
lungul rampei... Un succes rasunator. Sosesc mii de comenzi, incepe
productia de serie.
Dar Tucker mai are nevoie de bani, inca 5
milioane de dolari pentru a onora acordul cu WAA. Se hotaraste deci sa
faca o noua miscare, vanzarea in
avans a unor accesorii precum radio auto sau huse pentru scaune, prin
care reuseste sa stranga 2 milioane $. Dar miscarea aceasta nu este
chiar legala: Tucker vinde accesorii de instalat pe masini care inca nu
exista. Incepe o ancheta extinsa si, ca urmare, este constrans sa
intrerupa productia si sa concedieze 1.600 de persoane. Creditorii cer
sa fie platiti, se apropie din ce in ce mai mult falimentul.
Tucker este convins ca gigantii din Detroit au conspirat pentru a-l
elimina din business, dar nu are dovezi, numai cateva indicii. Nu-i
ramane decat sa se predea: fabrica este inchisa, iar cele 50 de masini
produse pana in acel moment sunt vandute la licitatie. Este sfarsitul
visului. Asupra lui Tucker si a altor sapte asociati se abat o multime
de acuzatii, printre care coruptie, furt si frauda. In 1950 sunt
achitati, dar e prea tarziu - afacerea nu mai are nici o sansa sa fie
repusa pe picioare.
Cu o asemenea poveste si fiind o masina atat de rara, Tucker 48 a
devenit instantaneu un mit si un obiect de colectie. Astazi, in lume
exista doar 48 de exemplare, unele in perfecta stare de circulatie, dar
aproape toate sunt expuse in muzeele din Statele Unite. De mentinerea in
viata a acestei legende se ocupa acum Tucker Automobile Club of
America, cu sediul la Santee, in California. Pentru informatii: www.tuckerclub.org.
Unele idei de afaceri sunt ideale pentru 2013 si detin sanse serioase de viitor. Cei care le vor valorifica vor miza pe produse si servicii cerute in...