BlogulSpecialistului → Management si afaceri → Idei de afaceri - Cum sa faci bani vanzand informatii
Idei de afaceri: Cum sa faci bani vanzand informatii
Tania Velten, un fotograf profesionist in varsta de 39 de ani, a infiintat acum cativa ani o agentie de info-broking: Informantin. Impreuna cu cinci colaboratori, ea furnizeaza informatii foarte variate: de la un simplu numar de telefon sau o persoana de contact pana la banci de date, de la informatii despre un magazin pana la biografiile marilor personalitati, de la date statistice pana la studii de piata. Echipa Informantin cauta, gaseste si vinde informatii despre aproape orice.
De exemplu, o casa de productie i-a cerut intr-o zi sa gaseasca un cuplu de lesbiene care creste un copil. Intr-o alta zi, redactia unui mare ziar o cauta pe invatatoarea lui Boris Becker. Cu ajutorul Internetului si al telefonului, dar mai ales al listei largi de relatii a agentiei, care se imbogateste in fiecare zi, echipa reuseste sa gaseasca in timp util aproape orice informatie comandata de clienti.
Idei de afaceri: Cum sa faci bani vanzand informatii
O afacere inceputa cu bani de la prieteni
"Un credit pentru inceperea unei afaceri complet noi este aproape imposibil de obtinut in Germania. Cei mai multi bancheri nu au avut incredere in conceptul meu de afacere", spune Tania Velten. Lovindu-se de refuzul bancilor si al caselor de economii, ea s-a preocupat in prima faza de diminuarea pe cat posibil a cheltuielilor initiale.
A inceput cu o testare a ideii sale de afacere. S-a orientat la inceput catre informatii din sfera plasarii fortei de munca si ajuns la concluzia ca proiectul este viabil si ca ii poate asigura, intr-un orizont de timp acceptabil, independenta financiara. Cu un capital initial de 2.500 de euro, bani imprumutati de la un prieten, ea si-a inchiriat un sediu modest, l-a utilat cu echipamente second-hand (computer, telefon, fax) si a demarat lucrurile. Folosind inteligent putinele resurse de care dispunea, in special agenda proprie de relatii, ea a reusit sa obtina primele comenzi pentru cautarea de informatii. Nu a fost usor, dar in scurt timp activitatea ei a capatat contur.
"Cand am deschis aceasta afacere, nu aveam bani pentru campanii publicitare scumpe, asa ca a trebuit sa ma gandesc la o formula de promovare mai putin costisitoare", isi aminteste Tania Velten. Anunturile publicitare in ziare, bannere-le sau afisele nici nu intrau in discutie, asa ca a trebuit sa caute o alta forma de publicitate. Cea mai ieftina pe care a gasit-o s-a dovedit direct-mailing-ul, intr-o forma inedita: carti postale trimise periodic clientilor (de patru ori pe an, la inceputul fiecarui anotimp), insotite de mici cadouri, usor si ieftin de expediat (de exemplu, fiecarei carti postale de vara ii este atasata un sort subtire din plastic pentru petrecerile la gratar). "Cele mai indragite de clienti au fost cartile postale de primavara, insotite de cativa bulbi de flori si de o brosura cu sfaturi despre ingrijirea florilor", declara cu satisfactie tanara intreprinzatoare.
Aceasta forma de publicitate este ieftina si se potriveste foarte bine cu ideea afacerii. Intr-un tiraj de 2.000 de exemplare, o astfel de carte postala costa 75 de eurocenti, fara cheltuielile de expeditie. La costul mic al cheltuielilor de promovare, se mai adauga o serie de alte avantaje, dintre care cele mai importante sunt semnalarea prezentei pe piata si mentinerea unor relatii permanente si calde cu clientii, chiar si cu cei pe care echipa Informantin nu i-a intalnit niciodata. "In mod normal, afacerea se desfasoara la distanta, de aceea nu-i cunosc personal decat pe cel mult 10% din clientii mei".
In momentul de fata, agentia Informantin functioneaza intr-un birou de 120 mp inchiriat la subsolul unei cladiri din Berlin (pentru care Tania Velten plateste numai 600 de euro pe luna), are numai cinci angajati, cateva computere, un telefon si un fax. Valoarea contractelor variaza intre 10 si 3.500 de euro, in functie de natura comenzii si timpul necesar pentru onorarea acesteia.
De exemplu, un client a dorit lista numerelor de telefon ale tuturor parcurilor de distractii din lume. Cercetarea a durat circa trei saptamani si a costat 3.250 de euro. Variabila timp este foarte importanta in calcularea pretului informatiilor: "Inveti destul de repede sa apreciezi care este valoarea informatiei comandate de un client si de cat timp ai nevoie pentru a onora o comanda".
Pentru mai multe detalii apasa aici