BlogulSpecialistului → Management si afaceri → Contractul de franciza - Garantia unei afaceri solide
Obiectul contractului de franciza
Un contract de franciza are un caracter bilateral. Aceasta inseamna ca acest act juridic da nastere unor obligatii reciproce intre francizor si francizat. Obligatia principala a francizorului are ca obiect cedarea conceptelor de afaceri francizabile. Obligatia corespunzatoare a francizatului are ca obiect plata pretului conceptului francizabil.
Conceptul francizabil
a) Conceptele de afaceri - obiectul obligatiei francizorului
Printr-un contract de franciza, francizorul cedeaza francizatului dreptul de folosinta a conceptului de afaceri pe care l-a pus la punct si l-a testat. Pentru a deveni francizabil, conceptul de afaceri trebuie sa fie exploatat cu succes de catre francizor cel putin intr-o unitate-pilot. De asemenea, este necesar ca activitatea comerciala sa se desfasoare pe o perioada suficient de lunga.
3 secrete pe care nimeni nu vi le spune atunci cand vreti sa demarati o afacere ! Click aici! |
Unitatea-pilot este unitatea creata de francizor pentru experimentarea si dezvoltarea conceptului de afaceri. Rolul unitatii-pilot este sa demonstreze capacitatea conceptului de a functiona in practica si de obtinerea profitului in afaceri.
Experienta francizorului in tipul de afacere pe care l-a construit dovedeste viabilitatea sistemului gandit de el. Profitul realizat justifica crearea unei retele de francize. Urmatorul pas pe care francizorul il face este vanzarea conceptului de afaceri. Desigur, nu este vorba despre o vanzare propriu-zisa. Vanzarea presupune transmiterea dreptului de proprietate asupra afacerii de la francizor la francizat. Ori, ceea ce transmite francizorul printr-un contract de franciza este dreptul de folosinta asupra conceptului de afaceri creat si testat de el.
Care sunt elementele conceptelor de afaceri ?
Conceptul de afacere ce constituie obiectul contractului de franciza are in componenta sa urmatoarele elemente:
- o marca recunoscuta;
- un nume comercial de succes (firma) si o emblema;
- alte insemne de atragere a clientelei;
- brevete de inventie;
- desene si modele industriale;
- alte drepturi de proprietate industriala si/sau intelectuala;
- un know-how experimentat;
- un program de instruire;
- asistenta tehnica si comerciala.
Toate aceste componente ale sistemului de afaceri al francizorului sunt puse la dispozitia francizatului. Prin exploatarea pachetului de drepturi cedat, francizatul are posibilitatea sa creeze o replica a afacerii francizorului.
b) Pretul conceptului de afaceri - obiectul obligatiei francizatului
Deschiderea unei afaceri pe cont propriu presupune costuri ridicate. De la infiintarea unei firme proprii pana la construirea unei afaceri profitabile este un drum lung. Cu siguranta, trebuie sa investiti sume mari de bani pana in momentul in care afacerea dumneavoastra incepe sa se sustina singura. Iar pentru a obtine profit, trebuie sa continuati sa investiti.
Ca membru al unor sisteme de francize, investitiile pe care le faceti pentru a conduce si a detine afaceri profitabile se reduc considerabil. Francizorul a parcurs deja toate etapele dezvoltarii unei afaceri. In schimb, este firesc sa rasplatiti efortul francizorului si sa platiti un pret.
Pretul este suma de bani pe care francizatul o plateste in schimbul dobandirii dreptului de a intra in reteaua de francize si a dreptului de a exploata conceptele de afaceri al francizorului. Corespunzator fiecaruia dintre drepturile dobandite, francizatul plateste francizorului un pret compus din taxa de franciza si taxe continue/permanente.
c) Taxa de franciza - taxa de intrare in retea
Taxa de franciza este pretul pe care francizatul trebuie sa il plateasca pentru accesul in reteaua de francize a unui francizor, precum si pentru dreptul de folosinta a marcilor inregistrate ale francizorului si utilizarea know-how-ului acestuia pe durata contractului de franciza.
In unele retele de francize, taxa de intrare poate recompensa si unele servicii precum:
- asistenta oferita de francizor inaintea deschiderii unei afaceri;
- formarea personalului francizatului;
- orice alt sprijin acordat de francizor francizatului inainte de deschiderea unei afaceri;
- promotiile, inaugurarile si suportul continuu acordat de-a lungul primelor luni de
functionare.
Plata taxei de franciza se face in momentul semnarii unui contract de franciza. In cele mai multe cazuri, valoarea acesteia este fixa. Taxa de franciza este, de regula, aceeasi pentru toti francizatii din sistemele de francize al unui francizor. Cuantumul taxei de franciza este diferit de la un francizor la altul. Pe piata romaneasca, taxa de intrare poate fi de 0 euro, dar poate fi si de 100.000 euro.
Daca doriti sa cumparati francize, trebuie doar sa prospectati piata si sa alegeti franciza cea mai convenabila pentru dumneavoastra.
- francize: Timp liber - 3D-experience CINEMA
- francize: Particulari si Antreprize - Pano Boutique
- francize: Particulari si Antreprize - Fun Science
- francize: Servicii de curatenie - Spalatorie auto ecologica fara apa Eleven One
- francize: Credite bancare - Ymax Premier Team
- francize: Produse cosmetice - Physiomins
- francize: Constructii - House Factory
- francize: Imobiliare - REALPRO
- francize: Mobila - Elvila
Cuantumul unei taxe intiale de francize este diferit in functie de francizor si de serviciile pe care le ofera. Inainte de a aprecia daca o taxa de franciza este mare sau mica, verificati care sunt serviciile primite in schimbul taxei de franciza. Faceti o estimare a costurilor acestor servicii in cazul in care ele v-ar fi furnizate separat. Cea mai mica taxa de franciza nu inseamna automat costuri mai mici pentru deschiderea afacerii dumneavoastra.
Taxe continue/periodice - redeventele
Taxele continue/periodice sau redeventele sunt sumele de bani pe care francizatul le plateste periodic francizorului pe durata unei francize. Taxele continue/periodice reprezinta pretul platit de francizat pentru:
- folosirea in continuare a marcii francizorului si a celorlalte semne distinctive;
- folosirea know-how-ului actualizat al francizorului;
- asistenta tehnica si comerciala oferita de francizor pe parcursul derularii unui contract de franciza;
- servicii de formare profesioanala;
- orice alt sprijin acordat de francizor francizatului dupa deschiderea unei afaceri.
In schimbul redeventelor, francizorul este obligat sa presteze anumite servicii francizatului. Francizatul trebuie sa se asigure ca intr-un contract de franciza aceste servicii sunt descrise cat mai detaliat posibil. Pe de alta parte, pentru francizor, venitul din taxa continua este importanta, deoarece aceasta va constitui principalul sau venit. In consecinta, el trebuie sa se asigure ca nivelul taxei continue ii da posibilitatea realizarii unui profit rezonabil, astfel incat franciza sa fie viabila.
Deoarece veniturile brute sunt mai usor de determinat decat veniturile nete, de regula cuantumul taxelor periodice este calculat sub forma unui anumit procent din cifra de afaceri a francizatului. Este posibil ca francizorul sa ceara ca taxele periodice sa fie o suma fixa pe saptamana ori pe luna sau sa stabileasca o alta modalitate de calcul.
Contractele de francize poat sa prevada, in mod frecvent, o redeventa minima care trebuie platita inclusiv in cazul in care francizatul nu a realizat nici o incasare. In tara noastra, taxele periodice pe care francizorii le cer pot fi cuprinse intre 0,5% si 8% din cifra de afaceri a francizatului. Exista insa si cazuri in care francizorii nu cer plata taxei periodice, precum si situatii in care acestia cer o redeventa ce depaseste un procent de 8% din cifra de afaceri a francizatului.
Deoarece cuantumul taxelor periodice se calculeaza in raport cu cifra de afaceri a francizatului, francizorul stabileste standardele pentru inregistrarile contabile si procedurile de raportare pe care trebuie sa le respecte fiecare francizat.
Astfel, pentru a asigura transparenta tranzactiilor francizatilor si implicit protectia intereselor sale financiare, prin contractul incheiat francizorul impune francizatului obligatii precum:
- sa tina evidenta contabila a afacerii sale potrivit sistemelor de contabilitate stabilite de catre francizor;
- sa furnizeze francizorului rapoarte periodice (saptamanale, lunare, semestriale) cu privire la rezultatele financiare ale unitatii pe care o conduce;
- sa furnizeze francizorului un raport financiar anual complet, incluzand contabilizarea profiturilor si a pierderilor;
- sa permita francizorului sa controleze si sa auditeze inregistrarile financiare fara
un anunt prealabil.
Pentru o mai buna protectie a intereselor sale financiare, francizorul isi rezerva dreptul sa examineze sau sa auditeze registrele contabile ale francizatului.
Pentru mai multe articole despre: Tot ce trebuie sa stii despre francize apasa aici