Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Programul pentru stabilirea volumului optim de munca
Publicat de catre Www.e-juridic.roNr. vizualizari: 3686 / Rating utilizatori: 5 din 1 vot
CONSILIUL SUPERIOR AL MAGISTRATURII
PLENUL HOTARARE nr. 4
din 12 ianuarie 2012
Cu nota nr. 2/32044/1154/2011/550/ST/2012, Directia resurse umane si organizare - Biroul de statistica a inaintat Plenului Consiliului Superior al Magistraturii propunerea de a se pronunta asupra oportunitatii continuarii Programului privind volumul optim de munca la nivelul instantelor, pe parcursul anului 2012.
Vazand nota directiei de specialitate si documentele atasate, Plenul retine urmatoarele:
Prin Hotararea nr. 2119/03.12.2009 a Plenului Consiliului Superior al Magistraturii s-a aprobat Programul pentru stabilirea volumului optim de munca si asigurarea calitapi activitajii in instance in anul 2010. Prin Hotararea Plenului Consiliului Superior al Magistraturii nr. 945/04.11.2010 s-a apreciat ca se impune continuarea Programului pentru stabilirea volumului optim de munca si asigurarea calitatii activitatii in instante in anul 2010, fiind totodata aprobat si proiectul Programului pentru stabilirea volumului optim de munca si asigurarea calitatii activitatii in instance in anul 2011.
Adoptarea hotararilor sus-mentionate s-a realizat cu luarea in considerare a datelor statistice din care rezulta faptul ca instantele se confirmta cu o crestere exponentiala a volumului de activitate, trendul crescator mentinandu-se si in prezent, precum si faptul ca exista diferente semnificative intre instantele judecatoresti in ceea ce priveste incarcatura pe judecator.
In consecinta, s-a stabilit o limitare a numarului cauzelor nou intrate pe fiecare complet de judecata, la 3960 de puncte anual, maximul de puncte crescand la 5060 anual, prin Hotararea nr. 945/04.11.2010 a Plenului Consiliului Superior al Magistraturii.
Instantele care au pus in practica programul mentionat, au apreciat ca stabilirea volumului optim de activitate a determinat cresterea calitarii actului de justitie, prin aceea ca judecatorii au avut la dispozipe mai mult timp pentru studierea cauzelor, a legislatiei nationale si a jurisprudentei interne si comunitare, indeplinindu-se astfel o conditie esentiala pentru o activitate de calitate a judecatorului.
Cu toate acestea, Plenul constata ca implementarea programului a avut si un efect negativ, cauzat de faptul ca la unele instante implementarea programului a condus la o prelungire excesiva a primului termen de judecata, acordat de aplicatia ECRIS, primul termen acordat fiind uneori chiar mai mare de 6 luni. Din acest motiv, programul fie nu a fost implementat, fie nu a fost implementat, pe deplin, la nivelul tuturor instantelor judecatoresti, prelungirea excesiva a primului termen de judecata determinand formularea, in mod constant, de critici la adresa acestui program.
Un aspect important de luat in considerare asupra oportunitatii continuarii programului si in anul 2012, este faptul ca in prezent, pentru optimizarea activitatii instantelor si a sistemului judiciar in ansamblu, se deruleaza un proiect al Bancii Mondiale, si anume: „Determinarea si implementarea volumului optim de munca al judecatorilor si grefierilor si asigurarea calitatii in instante" (Consultant: East-West Management Institute, SUA).
In acest sens a fost elaborat un prim raport de analiza si evaluare, discutat si aprobat de Comisia nr.5 - Relatia cu Uniunea Europeana si organismele internationale de la nivelul Consiliului Superior al Magistraturii, la finele lunii decembrie 2011, si care urmeaza a fi prezentat Plenului Consiliului Superior al Magistraturii.
In cadrul raportului de analiza si evaluare, echipa de experti din cadrul proiectului finantat de Banca Mondiala a efectuat o serie de recomandari preliminare cum ar fi:
a) Necesitatea asigurarii calitatii datelor statistice care evidentiaza volumul de lucru din cadrul instantelor judecatoresti;
In acest sens, s-a propus instituirea unui cadru stabil si clar pentru colectarea de date concludente si comparabile cu privire la activitatea instantelor, intr-o maniera eficienta.
b) Masurarea incarcaturii si alocarea resurselor;
Modalitatile de masurare si analiza comparative a incarcaturii instantele judecatoresti ar trebui reexaminate si revizuite, cu luarea in considerare a variatiilor potentiale dintre instante in ceea ce priveste volumul si tipul de dosare. Astfel, s-a considerat necesara si asigurarea resurselor umane in vederea colectarii corespunzatoare a datelor statistice rezultate in urma aplicarii noilor metode de masurare a incarcaturii la instantele judecatoresti.
c) Masurarea si managementul solutionarii dosarelor intr-un termen rezonabil;
Expertii au propus un set de noi indicatori de identificare si implementare a unui set de parametri adecvati, pentru masurarea solutionarii intr-un termen rezonabil a dosarelor, in prezent fiind folositi doar indicatorii de operativitate si durata medie de solutionare a dosarelor.
De asemenea, expertii au apreciat faptul ca se impune o noua metoda de raportare agregata a datelor statistice, precum si necesitatea modificarii modalitapi in care sistemul Ecris colecteaza datele statistice referitoare la intarzieri si/sau a motivelor de intarziere raportate.
Este de mentionat ca, in conformitate cu noile dispozitii procedurale, cuprinse in noul Cod de procedura civila, a carui intrare in vigoare va avea loc pe parcursul anului 2012, niciun prim termen de judecata nu poate depasi 20 de zile, ceea ce poate atrage schimbari radicale in cadrul Programului privind stabilirea volumului optim de activitate pentru instance.
La acest moment, la Comisia nr. 3 - Eficientizarea activitatii si performanta judiciara a instantelor si parchetelor, ca urmare a recomandarilor formulate de experti si a concluziilor studiilor de impact referitoare la intrarea in vigoare a noilor coduri, exista in lucru elaborarea unor criterii si modalitati de imbunatatire a Programului cu consecinta scurtarii duratei primului termen de judecata si a procedurilor judiciare in ansamblu.
In concluzie, dat fiind faptul ca, astfel cum rezulta din datele statistice, se preconizeaza si pentru anul 2012 o crestere a incarcaturii pe judecator la nivelul tuturor instantelor, luand in considerare si concluziile studiilor de impact referitoare la intrarea in vigoare a noilor coduri, Plenul apreciaza ca se impune continuarea "Programului pentru stabilirea volumului optim de munca si asigurarea calitatii activitatii in instante", astfel cum a fost aprobat prin Hotararea nr.945/04.11.2010 a Plenului Consiliului Superior al Magistraturii, si pe parcursul anului 2012, pana la reanalizarea acestui program si a modalitatii de aplicare dupa finalizarea proiectului Bancii Mondiale - "Determinarea si implementarea volumului optim de munca al judecatorilor si grefierilor si asigurarea calitatii activitatii in instance".
Fata de cele expuse, in temeiul art. 35 lit. f) din Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, prin vot direct si secret, cu majoritatea voturilor membrilor prezent|i,
PLENUL
CONSILIULUI SUPERIOR AL MAGISTRATURII
HOTARASTE
Art.l - Continuarea aplicarii „Programului pentru stabilirea volumului optim de munca si asigurarea calitatii activitatii in instante", astfel cum a fost aprobat prin Hotararea nr.945/04.11.2010 a Plenului Consiliului Superior al Magistraturii, si pe parcursul anului 2012, pana la reanalizarea acestui program si a modalitatii de aplicare dupa finalizarea proiectului Bancii Mondiale - "Determinarea si implementarea volumului optim de munca al judecatorilor si grefierilor si asigurarea calitatii activitatii in instante".
Art.2 - Prezenta hotarare se comunica Directiei resurse umane si organizare, pentru a fi pus a in aplicare, conform legii.
Data in Bucuresti, la data de 12 ianuarie 2012
Presedinte, Judecator Alina Nicoleta GHICA
Propunerea legislativa privind sistemul de pensii si alte drepturi de asigurari sociale ale avocatilor a fost adoptata luni de Senat, in calitate de...