BlogulSpecialistului → Resurse juridice → Asociatia Magistratilor continua batalia pentru pensia speciala a magistratilor
Mona Maria Pivniceru, Presedintele Asociatiei Magistratilor din Romania, a remis un comunicat in care reitereaza nevoia pastrarii pensiei speciale pentru magistrati
"Considerente privind obligativitatea pensiei speciale a magistratului
1. Functiile juridice si sociale ale pensiei speciale a magistratilor, parte a sistemului ocupational consacrat comunitar.
Pensia de serviciu a magistratului se circumscrie notiunii de cariera profesionala, careia ii asigura stabilitatea si are atat menirea de a compensa partial inconvenientele ce rezulta din rigoarea statului special caruia trebuie sa i se supuna magistratul, cat si de a asigura independenta puterii judecatoresti, imperativ de esenta al statului de drept.
Functia compensatorie.
Magistratului ii sunt interzise ori ingradite in exercitiul lor, drepturi generale, consacrate de Constitutia Romaniei.
- Drepturi exclusiv politice [dreptul de a fi alesi in Camera
Deputatilor, Senat, in functia de Presedinte al Romaniei ori in
organele administratiei publice locale (art.37 al.2 din Constitutie),
dreptul de a fi ales in Parlamentul European (art.38 din Constitutie)].
- Drepturi social-economice[dreptul la negocieri colective in materie
de munca (art.41 alin.5 din Constitutie), dreptul la greva (art.43 din
Constitutie), libertatea economica (art.45 din Constitutie), cu
interdictii exprese statuate prin legislatia speciala: interdictia
calitatii de asociat sau membru in organele de conducere, administrare
sau control la societatile civile, inclusiv banci sau alte institutii
de credit, societati de asigurare ori financiare, companii nationale
ori autonome (art.8 alin.1 lit.c din Legea nr.303/2004), interzicerea
calitatii de avocat, consilier juridic, mediator, negociator (art.9
alin.2 din Legea nr.303/2004), interzicerea desfasurarii de activitatii
de arbitraj
in litigii civile, comerciale sau de alta natura ori de a da
consultatii scrise sau verbale in probleme litigioase (art.9 alin.2 din
Legea nr.303/2004), interzicerea dreptului de a avea calitatea de
membru al unui grup de interese economice (art.8 alin.1 lit.d din Legea
nr.303/2004)].
- Drepturi social-politice [interzicerea libertatii
de exprimare ori de manifestare in orice mod a convingerilor politice
(art.9 alin.2 din Legea nr.303/2004), interzicerea oricarei opinii cu
privire la procesele aflate in curs de desfasurare (art.1 din Legea
nr.303/2004), interzicerea dreptului de asociere in partide politice
ori sindicate (art.9 alin.1 din Legea nr.303/2004)].
Functia asigurativa de independenta.
Independenta financiara este structural inclusa in independenta puterii judecatoresti asigurarea unei justitii independente reprezentand prima datorie nationala si internationala a statului suveran.
Astfel, in art.11 din „Principiile fundamentale privind independenta
magistratilor” adoptate de Adunarea generala a O.N.U. prin Rezolutiile
40/32 din 29 noiembrie 1985 si 40/146 din 13 decembrie 1985 se prevede
ca durata mandatului judecatorilor, independenta acestora, siguranta
lor, remuneratia corespunzatoare, conditiile de munca, pensiile si
varsta de pensionare sunt in mod adecvat garantate prin lege, prin
urmare, toate acestea configureaza conditia juridica a magistratului.
Acelasi deziderat este inserat si in Recomandarea R 94/12 din 1994 a
Comitetului ministrilor cu privire la independenta, eficacitatea si
rolul judecatorilor, recomandarea 2000/19 a Consiliului Europei, Carta
europeana privind statului judecatorilor din 1998, documente
internationale obligatorii pentru Romania care stabilesc ca nivelul
pensiei trebuie sa reflecte demnitatea profesiei de magistrat si
responsabilitatile care le implica, nivelul pensiei magistratului
trebuind sa fie cat mai aproape posibil de cel al ultimei remuneratii
primite, iar cuantumul ei permanent actualizat in raport de indicele de
inflatie.
2. Incalcarea legislatiei comunitare.
Proiectul de lege privind sistemul unitar de pensii contravine
legislatiei comunitare privind structurarea sistemelor de securitate
sociala in trei piloni, prin integrarea nepermisa in pilonul 1 (care
acopera doar schemele de baza, generale guvernate de Directiva
79/7/EEC) a sistemului ocupational din care fac parte magistratii,
guvernat de Directiva 86/378/EEC amendata prin Directiva 96/97/EEC
(adoptata in considerarea jurisprudentei CJCE) si de art.141 din
Tratat, care reprezinta pilonul 2.
Prin urmare, nu poate
exista identitate intre sistemele de securitate sociala supuse unor
reglementari comunitare diferite, tocmai datorita obiectului de
reglementare distinct pentru fiecare dintre ele.
Astfel, in timp ce sistemele din pilonul 1 se caracterizeaza prin
natura lor legala, obligatorie si universala, pilonul 2 in care sunt
integrati si magistratii, corespunde altor trasaturi juridice care
vizeaza legatura directa cu perioada de serviciu, calcularea ei prin
raportare la ultimul salariu si aplicabilitatea lor unor categorii
particulare de lucratori. De aceea, fiecare dintre piloni au o
existenta distincta care exclude identificarea ori compararea lor,
fiecare dintre ele apartinand unor entitati juridice diferite,
acoperind riscuri diferite.
Romania nu poate fi straina de aplicarea acestui sistem, deoarece i s-a
acordat consiliere juridica, la Bruxelles la 31 ianuarie 2007 in
privinta incadrarii sistemelor speciale de asigurari sociale si/sau de
pensii in „sisteme de securitate sociala legate de profesie” asa cum
sunt definite in Directiva 86/378/EEC modificata prin Directiva
96/97/EEC, adica prin pilonul 2.
3. Incalcarea jurisprudentei Curtii Europene a Drepturilor Omului.
Dreptul la pensia de serviciu constituie un drept patrimonial (cauza Gaygusuz contra Austriei din 1996).
Incalcarea dreptului la o pensie speciala constituie o privare de
proprietate in sensul art.1 din Protocolul nr.1 la Conventia Europeana
a Drepturilor Omului (cauza Buchen contra Cehiei 2006) si o
discriminare in sensul art.14 din Conventie (cauza Gaygusuz contra
Austriei din 1996).
Tot astfel, reducerea pensiei poate fi considerata ca afectand dreptul
de proprietate, avand semnificatia juridica a unei exproprieri (cauza
Muller contra Austriei din 1972).
In loc de concluzii.
Proiectul de lege privind sistemul unitar de pensii nu poate fara a
incalca legislatia romana si internationala sa inlature pensia speciala
a magistratilor.
A proceda altfel, inseamna a submina legitimitatea
puterii judecatoresti care provine din statutul sau, in care pensia de
serviciu este inclusa.
Tot astfel, inseamna a nega internationalizarea jurisdictiilor si
implicit a conditiei juridice a magistratului, elemente care obliga la
respectarea obligatiilor internationale asumate.
In nici un caz, nici un stat nu si-a lasat magistratii in afara unei
protectii juridice adecvate a statutului lor, iar Romania nu va putea
face acest lucru, fara a purta stigmatul distructiei fundamentului
statutului de drept si riscul unor sanctiuni internationale.
Protectia statutului magistratului reprezinta un deziderat al
societatii europene contemporane de la care nici un stat nu se poate
sustrage.
Presedinte al Asociatiei Magistratilor din Romania
Judecator
Prof.univ.dr. Mona Maria PIVNICERU
Inalta Curte de Casatie si Justitie