BlogulSpecialistului → Management si afaceri → Idei de afaceri - Turismul rural
In 1972, Ministerul Turismului a emis Ordinul nr.297, care a stat la baza demararii activitatii de turism rural in Romania. Au fost selectate atunci 118 localitati, reprezentative pentru specificul romanesc, care au fost introduse cu titlu experimental in circuitul turistic. Peste doi ani insa, Decretul 225/1974 a interzis cazarea turistilor straini in locuintele particulare si astfel elanul proaspatului agroturism romanesc s-a stins. Dintre cele 118 localitati, cateva au primit totusi permisiunea de a gazdui grupuri de turisti straini, cu titlu de exceptie (Leresti, Rucar, Sibiel, Murighiol si Crisan). Dupa 1989, acest domeniu a fost legiferat prin Legea nr.145/1994, care a pus ordine intr-un sector economic care pana la acel moment era guvernat dupa reguli stabilite la nivel regional.
Agroturismul in Romania reprezinta o sansa mai ales pentru localnici care, tinand cont de criza din sectorul agricol, sunt dispusi sa incerce o noua activitate utilizand, pentru cresterea rentabilitatii, infrastructura de care deja dispun. Dar la fel de adevarat este ca agroturismul poate reprezenta o buna ocazie de a face o afacere si pentru cei care, obositi de ritmurile stresante ale vietii la oras si dornici de a face o schimbare, pot fi interesati de ideea de a se muta la tara, impreuna cu propria familie, pentru a lucra pamantul si a oferi ospitalitate turistilor. Exista mai multe motive care pot determina o hotarare in acest sens. Astfel:
Sinonim cu o vacanta petrecuta cu bani putini in mijlocul naturii, agroturismul place si devine din ce in ce mai popular in toata Europa. Intreprinzatorii-pionieri din acest sector au demarat activitatea prin anii ‘60, in satele din zona Muntilor Alpi. Apoi, au fost imitati pretutindeni de altii si astfel s-a dezvoltat si perfectionat aceasta activitate, al carei scop a ramas neschimbat pana in ziua de astazi: sa ofere turistilor cazare si specialitati gastronomice din zonele rurale respective, la niste tarife accesibile – totul intr-un cadru 100% natural, nealterat in nici un fel de elementele recente ale progresului si civilizatiei.
Care sunt motivele pentru care, in ultimii ani, tot mai multe persoane apeleaza la agroturism? Pe baza chestionarii amatorilor acestui gen de turism, s-a relevat faptul ca acestia doresc in primul rand sa-si satisfaca nevoia de liniste. Ei vor sa se indeparteze de trafic, de zgomote si de stresul care caracterizeaza viata urbana. Este vorba de a petrece impreuna cu familia (cel mai adesea) o perioada linistita, in alt ritm decat cel obisnuit, si toate acestea insotite de o alimentatie sanatoasa, cu mancaruri pregatite dupa retete traditionale ale gastronomiei locale.
Apoi, este dorinta de a cunoaste natura, de a veni in contact cu simplitatea absoluta, prin intermediul unor drumetii sau practicand activitati sportive cum ar fi echitatia, canotajul, cicloturismul, care ofera satisfactiile vietii in aer liber. De asemenea, prin agroturism se pot aprofunda cunostintele despre propriul popor si poate fi satisfacuta si curiozitatea de a afla, de exemplu, cum se potcoveste un cal, cum se ridica o capita de fan, cum se face branza sau cum se obtine mustul. Acestea sunt activitati vechi de cand lumea, dar putin cunoscute de cei care, prinsi cu viata la bloc, nu dispun nici macar de o mica gradina in care sa poata planta flori sau diverse zarzavaturi. In sfarsit, tot din punctul de vedere al turistilor, este vorba de a cheltui cat mai putin sau, in orice caz, o suma mult mai mica decat cea necesara petrecerii unei vacante intr-un hotel dintr-o statiune montana.
Servicii suplimentare
In afara cazarii propriu-zise, un intreprinzator din acest domeniu poate oferi clientilor sai si alte servicii. In cea mai mare parte a cazurilor, rolul acestor servicii nu este sa creasca castigurile, ci sa fidelizeze clientii. Iata cateva exemple obisnuite la care, daca aveti putina fantezie, puteti adauga si altele, pe baza solicitarilor clientilor si a caracteristicilor locului in care este amplasata gospodaria:
1. Inchirierea de biciclete, canoe si barci. Este un serviciu care satisface nevoile unor clienti ce doresc sa aiba o experienta deosebita, sa dea vacantei lor un plus de placere, divertisment, varietate si un strop de aventura. Serviciul poate deveni operativ cu o investitie relativ scazuta si fara nici o alta obligatie suplimentara.
2. Organizarea de excursii calare. Daca ferma nu dispune de un manej propriu, se poate face un contract cu un centru hipic din zona. Se poate aranja cu titularul manejului sa aiba trei-patru persoane care sa insoteasca oaspetii pe post de ghizi.
3. Organizarea unei zone de sport si atletism. Se poate folosi o pajiste situata in imediata vecinatate a gospodariei pe post de teren de fotbal sau de volei. De asemenea, se poate amenaja o zona pentru practicarea tirului cu arcul sau se pot construi, chiar si artizanal, vreo zece piste de minigolf, oferind totodata clientilor cele necesare pentru acest sport.
4. Organizarea de degustari etno-gastronomice. Daca zona in care se afla gospodaria ofera conditii, merita sa-i conduceti pe oaspeti in crame, unde sa aiba posibilitatea de a degusta vinurile specifice sau chiar in alte ferme agricole faimoase si recunoscute pentru diferite produse ce se pot comercializa fie pe loc, fie in magazine specifice. Nu este neaparat necesar ca, pentru a organiza acest serviciu, sa aveti un autocar. Deplasarea se poate face cu masinile oaspetilor sau se poate merge pe jos ori cu bicicleta, imbinand astfel latura sportiva cu cea gastronomica.
5. Vanzarea de produse din propria gospodarie. Clientii prefera autenticitatea produselor naturale, mai ales dupa ce au vazut la fata locului cum se obtin acestea. Adesea, la sfarsitul vacantei ei isi manifesta chiar si dorinta de a cumpara unele produse pentru acasa. Este vorba despre branzeturi, carnati, vin si alte bauturi alcoolice obtinute artizanal, ulei de masline, paste proaspete, dulciuri, biscuiti si miere. De obicei, intreprinzatorul agroturistic vinde produsele la pretul pietei, cu avantajul vanzarii imediate, cu un castig net superior fata de cel obtinut prin vanzarea produselor la angrosistii locali. In concluzie, activitatea este rentabila si de aceea mai multe ferme agroturistice, care nu dispun de spatiile necesare pentru a oferi servicii de cazare si masa, se limiteaza numai la vanzarea de produse din propria gospodarie. Este posibil ca aceste ferme sa fie mentionate intr-un catalog, pentru comenzi prin corespondenta. Pentru a putea realiza acest lucru trebuie sa existe o capacitate de organizare bine pusa la punct si eficienta care sa editeze catalogul respectiv la o tipografie de incredere, sa-l promoveze, sa obtina o lista de adrese si sa rezolve totodata problema expedierii lui si a incasarii contravalorii abonamentului prin posta sau curier.
Activitati care evita pericolul plictiselii turistilor
In fiecare gospodarie exista o serie de activitati care asigura familiei veniturile sau alimentele necesare traiului. Unele activitati tin de cultivarea pamantului, altele de cresterea animalelor, altele inseamna servicii prestate catre consateni. Putem vorbi astfel de prelucrarea lemnului, a pieilor sau a lanei, de obtinerea branzeturilor, a tuicii sau a vinului, precum si de cultivarea pomilor fructiferi, a vitei de vie, legumelor, florilor, ciupercilor etc. Cresterea pasarilor este o activitate raspandita, iar speciile crescute sunt foarte diverse: gaini, rate, gaste, prepelite, bibilici, pauni, porumbei, chiar si struti.
Pentru mare parte dintre orasenii sositi in gospodariile rurale, multe dintre aspectele vietii locuitorilor sunt inedite. Participarea oaspetilor poate fi in calitate de spectatori, de beneficiari sau chiar de lucratori.
Antrenarea orasenilor in activitatile specifice mentionate mai sus da o nota aparte sejurului si prezinta multiple avantaje:
![]() |