Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Bugetul principal al firmei
Publicat de catre Manager.roNr. vizualizari: 5812 / Rating utilizatori: 4.88 din 4 voturi
De obicei, la nivelul firmelor exista un buget principal, ale carei
componente sunt:
- Bugetul vanzarilor,
- Bugetul costului bunurilor vandute:
- Bugetul productiei,
- Bugetul cumpararilor de materiale directe,
- Bugetul costurilor cu forta de munca directa,
- Bugetul cheltuielilor indirecte,
- Bugetul cheltuielilor de vanzare si administrative,
- Contul de profit si pierdere.
Pe baza acestora, procesul de bugetare se compune din urmatoarele etape:
1. estimarea vanzarilor,
2. informatiile de vanzari sunt apoi folosite pentru previzionarea
productiei si a cheltuielilor de vanzari si administrative,
3. bugetul de productie este utilizat pentru a pregati bugetele
cumpararilor materialelor directe, costurilor directe cu forta de munca
si ale cheltuielilor generale ale firmei,
4. aceste trei bugete sunt utilizate pentru a realiza bugetul bugetul
costurilor bunurilor vandute,
5. odata ce aceste bugete si bugetul cheltuielilor de vanzare si
administrative au fost realizate, poate fi realizat bugetul
cheltuielilor de capital si contul de profit si pierde previzionat.
Odata ce ati determinat volumul vanzarilor pe care doriti sa-l obtineti
in perioada de bugetare, puteti calcula veniturile previzionate din
vanzari prin inmultirea cantitatii vandute previzionate cu pretul unitar
previzionat.
Pentru control, managerii pot compara vanzarile efectiv realizate cu
vanzarile bugetate pe produs, regiune sau reprezentant de vanzari.
Managementul poate astfel analiza diferentele semnificative si lua toate
masurile necesare corective.
Bugetul productiei
Productia trebuie coordonata cu bugetul vanzarilor pentru a va asigura
ca vanzarile previzionate vor fi acoperite din productia periaodei de
plan. Numarul de bucati care trebuie produse pentru a satisface
vanzarile bugetate si stocul final pentru fiecare produs este stabilit
prin intermediul bugetului productiei. Volumul bugetat al productiei se
determina astfel:
Numarul de bucati previzionat a se vinde
+ Numarul de bucati din stocul final
- Numarul de bucati aflate in stocul initial
= Numarul total de bucati de produs
Bugetul cumpararilor de materiale
directe
Bugetul productiei este punctul de plecare pentru determinarea
cantitatilor previzionate de materiale directe de cumparat. Prin
inmultirea acestor cantitati cu pretul de cumparare unitar previzionat
puteti calcula costul total al materialelor directe pe care urmeaza sa
le cumparati.
Materialele directe necesare productiei
+ Numarul de bucati de materiale directe din stocul final
- Numarul de bucati de materiale directe aflate in stocul initial
= Numarul total de bucati de materiale directe de produs
Bugetul cumpararilor de materiale directe ajuta managementul sa mentina
nivelul stocurilor la un nivel rezonabil. In acest scop, cadenta
cumpararilor de materiale directe trebuie coordonata cu departamentele
de cumparari si productie.
Bugetul cheltuielilor cu forta de munca
directa
Bugetul productiei este punctul de plecare si pentru realizarea
bugetului cheltuielilor cu forta de munca directa.
Bugetul cheltuielilor administrative
Bugetul cheltuielilor administrative/indirecte include de obicei costul
total estimat pentru fiecare element de cost administrative.
In functie de complexitatea activitatii, puteti pregati bugete ale
cheltuielilor administartive pe departamente, separandu-le in costuri
fixe si variabile. Asemenea tabele permit managerilor sa-si focalizeze
atentia asupra acelor costuri pentru care ei sunt responsabili si pentru
a-si evalua performantele.
Bugetul costului bunurilor vandute
Bugetul cumpararilor de materiale directe, bugetul cheltuielilor cu
forta de munca directa si bugetul cheltuielilor administrative sunt
punctul de plecare pentru realizarea bugetului costului bunurilor
vandute. Pentru intocmirea sa, mai sunt necesare si informatii
referitoare la valoarea stocurilor initiale si finale.
Bugetul cheltuielilor de vanzare si
administrative
Bugetul vanzarilor este adesea utilizat ca punct de plecare pentru
estimarea cheltuielilor de vanzare si administrative. De exemplu, o
crestere previzionata a vanzarilor va presupune cu siguranta o crestere
previzionata a cheltuielilor de publicitate.
Adesea se impune intocmirea unor situatii detaliate ajutatoare pentru
articolele de buget importante din bugetul cheltuielilor de vanzare si
administrative. De exemplu, o situatie a a cheltuielilor de publicitate a
departamentului de Marketing va include suporturile media care vor fi
folosite (ziare, direct mail, TV), cantitati (cm patrati de coloane de
ziar, numarul de aparitii sau bucati, minute) si costul unitar.
Controlul efectiv rezulta din desemnarea responsabilitatii pentru
indeplinirea prevederilor de catre managerii de departamente.
Contul de profit si pierdere
previzionat
Pentru previzionarea contului de profit si pierdere aveti nevoie de
informatiile furnizate de:
- bugetul vanzarilor,
- bugetul costului bunurilor vandute,
- bugetul cheltuielilor de vanzare si administrative,
- date despre celelalte tipuri de venituri ale firmei dvs, alte tipuri
de cheltuieli si impozitul pe venit.
Contul de profit si pierdere previzionat sumarizeaza previziunile
tuturor fazelor operationale ale firmei. Aceasta permite managementului
sa analizeze efectele bugetelor individuale asupra profitului anual.
Daca profitul net este prea scazut, managementul poate analiza si
revizui planurile operationale in incercarea de a imbunatati profitul.
Avem mai multe haine decat ne trebuie. Nu apucam sa le purtam pe toate si deja ne dorim altele. Avem mai multe carti decat ne trebuie. Nu le-am citit...