Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
De unde poate veni relansarea consumului de bunuri de folosinta indelungata:
Publicat de catre Manager.roNr. vizualizari: 2351 / Rating utilizatori: 5 din 1 vot
Consumul bunurilor de folosinta indelungata trebuie relansat, in
conditiile in care companiile care comercializeaza electronice,
electrocasnice si mobila, dar si furnizorii de servicii anunta scaderi
de vanzari in continuare. Unul dintre motoarele de crestere poate fi
chiar mediul rural, s-au pus de acord oamenii de afaceri, care au
incercat sa traseze parghii menite a accelera cererea pentru aceste
bunuri si servicii. In momentul de fata, satul, unde este concentrata
45% din populatia tarii, cheltuieste cu 26% pana la 71% mai putin pe
mobila, produse de uz caznic, telefoane sau aparate foto-video decat
persoanele din mediul urban. Concluzia este simpla - potentialul de
crestere este mare, dar este nevoie de masuri suplimentare, ca
sprijinirea primei achizitii, investitiile in infrastructura sau
relansarea creditarii.
Sapte gospodarii romanesti din 10 sunt dotate cu masini de spalat si
doar 4 au combina frigorifica. La sat, oamenii inca mai folosesc apa din
fantana pentru igiena, iar multi nu au construit inca o baie in
interiorul casei, in timp ce in majoritatea tarilor europene,
locuintele, fie din mediul urban, fie din cel rural au toate
utilitatile, reteaua de internet avand acoperire de 100%, iar vesela
este lasata pe mana masinii de spalat. " Mediul rural are un potential
mult neexploatat. Nu este nevoie sa lansam produse speciale, la pret
redus avand ca tinta oamenii de la sat, chiar daca bineinteles
componenta de pret este foarte importanta in aceasta perioada. Sunt
multi oameni cu venituri peste medie la sat care au diverse activitati
in agricultura sau in prelucrare si care pot deveni clienti constanti ai
retailerilor de electrocasnice, dar pentru asta trebuie investit in
infrastructura", este de parere Dan Ostahie, proprietarul grupului
Altex, unul dintre principalii jucatori pe piata retailului de
electronice si electrocasnice.
Omul de afaceri vede un potential de crestere de cel putin 10% in mediul
rural, chiar daca in prezent este constient ca nu poate pune omul de la
tara in categoria clientilor activi.
Singurul produs care se regaseste in toate gospodariile este
televizorul, 3 din 10 familii preferand chiar sa achizitioneze doua
produse pentru aceeasi casa. "Televizorul are un grad de penetrare mult
mai mare, pentru ca este usor sa ai cablu. Pentru o masina de spalat
este nevoie de canalizare si pentru asta trebuie infrastructura. Statul
trebuie sa investeasca pentru ca omul de la sat sa devina client activ",
declara Ostahie.
Potrivit lui Dinu Malacopol, CEO al Digital Cable Systems (DCS),
furnizor de servicii TV si telecomunicatii sub brandul AKTA, si in
domeniul telecomunicatiilor bugetul alocat de familii pentru serviciile
de telefonie, internet sau televiziune s-a diminuat.
"In momentul de fata, clientii din mediul rural au o pondere de 80% in
portofoliul diviziei AKTA, dedicata consumatorilor casnici. Spre
deosebire de mediul urban, cererea pentru servicii de telecomunicatii in
mediul rural este pe un trend crescator de 5-10% anual, in special in
regiunile in care companiile furnizoare de servicii au investit in
infrastructura tehnologica", a spus Malacopol. El a adaugat ca statul,
cat si mediul privat, ar trebui sa se concentreze pe oportunitatile
oferite de mediul rural, care pastreaza inca un decalaj important fata
de cel urban in ceea ce priveste accesul la servicii de telecomunicatii
si deci au potential major de crestere. "In mediul rural implicarea e
dubla, atat din partea autoritatilor care trebuie sa faca posibila
patrunderea internetului si a cablului TV in toate casele, nu numai la
politie sau primarie. De asemenea, marile companii trebuie sa mearga in
teritoriu pentru a vedea care sunt nevoile in aceste regiuni si pentru a
vedea ce oferte sa lanseze", spune Valentin Negoita, presedintele
Asociatiei Producatorilor si Distribuitorilor de Echipamente de
Tehnologia Informatiei si Comunicatiilor (APDETIC).
Oamenii din mediul rural cumpara electrocasnice din necesitate,
deocamdata nu poate fi vorba de o dezvoltare, ci mai degraba de o
echipare a satului. Magazinele din satele romanesti au acelasi profil si
se concentreaza pe consumul alimentar. "Cel mai mult vindem mancare,
tigari, dulciuri si bautura. Avem si mase plastice, dar nu am adus
niciodata produse electrocasnice. Oamenii isi cumpara frigider o data la
10 ani, cand se strica cel pe care l-au avut. Nici detergent automat nu
prea se vinde, ca putini sunt cei cu masini de spalat. Vindem detergent
manual", spune Georgeta S., vanzatoare la un magazin din comuna
teleormaneana Saiele. In Hlipiceni din judetul Botosani doar 20% din
cele 1.680 de gospodarii sunt racordate la reteaua de apa a comunei, fie
si-au instalat hidrofoare. In Suceava lucrurile stau mai rau.
"Majoritatea oamenilor folosesc apa de la fantana. Pentru a-si racorda
masina de spalat la apa sau pentru a-si construi o baie in casa sunt
costuri mari insa si nu multi isi permit. Am aplicat un proiect pentru
canalizare si instalatie, dar suntem in asteptare pentru a primi
fondurile europene", declara Neculai Rusu, primarul comunei Rasca din
Suceava.
Marirea TVA cu 5% nu este in niciun caz o masura care va incuraja
consumul, sustin retailerii. "Pentru incurajarea consumului ar trebui ca
produsele sau macar o parte dintre ele, pe niste criterii strategice
sau sociale, sa fie facute mai accesibile pentru populatie, fie prin
micsorarea taxelor (in principal a TVA), fie prin includerea lor intr-un
program de deductibilitate fiscala", sustine Marius Ghenea,
presedintele si actionarul unic al companiei de distributie IT
FitDistribution.
Spre exemplu, sustine Ghenea, primul calculator cumparat de orice
familie ar putea fi dedus din baza de impozitare personala, ceea ce ar
face aceste produse mai ieftine cu 16% si in acelasi timp, ar ajuta la
continuarea informatizarii Romaniei la nivelul gospodariilor
individuale.
Potrivit omului de afaceri, cea mai importanta metoda de stimulare a
consumului este creditarea.
"In Romania, pentru motive absolut bizare si de neinteles, creditul de
consum a fost in ultimii ani complet inhibat, chiar anatemizat, atat la
nivel guvernamental, cat si de mass-media. Si asta desi Romania are cel
mai scazut nivel de indatorare a gospodariilor ca si procent din PIB,
de aproape 21% din PIB, fata de 50%, cat este media europeana, sau
aproape 100%, cat este cifra pentru Statele Unite, a declarat Ghenea.
Presedintele FitDistribution a argumentat ca in baza inhibarii
consumului, rata de economisire a crescut semnificativ in ultimul an in
Romania, dupa unele statistici, ajungand la peste 30% din PIB, deci cu
10% mai mare decat indatorarea.
"Este clar ca, mai ales intr-o asemenea situatie, reluarea creditarii
este cheia de bolta a relansarii consumului in Romania, iar relansarea
consumului este absolut necesara pentru redresarea caderii PIB-ului,
care in lipsa acestei sustineri a creditarii, va continua sa scada si in
2011. Dar relansarea creditarii trebuie facuta si prin micsorarea
costurilor, la care o contributie importanta vine de la Banca Nationala a
Romaniei, dar si din zona guvernamentala. De exemplu, marirea TVA
creste in mod clar costul net al creditarii", argumenteaza Ghenea.
Avem mai multe haine decat ne trebuie. Nu apucam sa le purtam pe toate si deja ne dorim altele. Avem mai multe carti decat ne trebuie. Nu le-am citit...