Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Ce trebuie sa contina un plan de afaceri?
Publicat de catre Manager.roNr. vizualizari: 7626 / Rating utilizatori: 4.17 din 3 voturi
Pentru elaborarea unui plan de afaceri de succes este necesara
redactarea urmatoarelor elemente componente:
1. Sinteza planului de afaceri -
reprezinta un element "vital" al planului de afaceri si include, in
esenta, declararea scopului pentru care a fost intocmit.
Va recomandam ca intocmirea sintezei sa se realizeze dupa elaborarea
intregului plan, desi este prima componenta a acestuia. Sinteza planului
de afaceri nu trebuie sa depaseasca 3-5 pagini.
2. Prezentarea societatii are o
importanta deosebita, mai ales in situatiile in care planul de afaceri
il utilizati pentru contractarea unor noi parteneri de afaceri,
investitori, clienti etc.
Este, deci, absolut firesc ca, inainte de a decide asupra colaborarii cu
societatea dumneavoastra, viitori parteneri de afaceri sa cunoasca
firma si sa se convinga de castigurile pe care le va aduce un
parteneriat cu dvs.
De accea, in cadrul acestui capitol trebuie sa precizati urmatoarele
elemente :
- Datele de identificare ale firmei : anul de infiintare al societatii,
de catre cine a fost infiintata ; forma juridica de constituire a
societatii, sediul si/sau filialele, datele de inregistrare la Oficiul
National al Registrului Comertului si la Directia Generala a Finantelor
Publice, natura capitalului societatii,
- Numarul actionarilor si cine sunt acestia; daca viitoarea afacere este
o societate comerciala pe actiuni; cum sunt reprezentati ei in
consiliul de administratie,
- Cele mai importante surse de venit ale companiei : contractele de
colaborare sau societati mixte create cu parteneri interni sau straini,
- Specificul activitatii desfasurate de catre societate, conform datelor
de inregistrare la Oficiul National al Registrului Comertului
(productie, servicii, comert, constructii, agricultura), evolutia pe
piata in cursul anilor de activitate.
3. Descrierea afacerii
In aceasta etapa trebuie sa precizati ce nevoi ale pietei doriti sa
satisfaceti in viitor prin produsele/serviciile pe care le oferiti.
Principalele intrebari la care trebuie sa gaseasca raspuns sunt:
- Ce produse/servicii se vor putea vinde?
- Ce produse/servicii vor aduce cel mai mare profit?
- Ce produse/servicii se vor putea cumpara de catre clienti?
- Care este produsul/serviciul cel mai dorit de clienti?
Descrierea afacerii poate fi abordata si din perspectiva a doua
componente fundamentale ale strategiei unei societati: * Misiunea: reprezinta o "proiectie" a ceea ce va propuneti sa devina societatea dumneavoastra,
pe termen mediu si lung.
Declararea misiunii are rolul de a "oferi" salariatilor, clientilor si
actionarilor societatii atat o "identitate" distincta, cat si o mai buna
intelegere a directiilor de evolutie a acesteia. Se vor pune fata in
fata doua probleme fundamentale: ce este actualmente societatea si ce ar
trebui ea sa devina.
Formularea misiunii societatii implica luarea in considerare a trei
elemente determinante:
- mediul extern - conditiile in care activeaza firma,
- resursele interne disponibile,
- clientii potentiali.
Cu alte cuvinte ce vreti sa faceti: "vreau sa deschid o spalatorie auto,
sa deschid un restaurant etc.", de ce resurse dispuneti :"am un sediu
situat strategic, ceva bani, angajati pe care ma pot baza, am experienta
in domeniu etc."
* Obiectivele strategice:
reprezinta totalitatea rezultatelor pe care doriti sa le obtineti prin
realizarea misiunilor asumate.
Ele constituie, astfel, puncte esentiale de referinta pentru urmarirea
evolutiei activitatii societatii.
Cu alte cuvinte "sa am cat mai multi clienti multumiti pe care sa-i
fidelizez, sa obtin profit, sa ma extind etc."
4. Echipa manageriala si resursele
umane ale societatii
Aceasta etapa este foarte importanta atat pentru viitorii parteneri de
afaceri, cat si pentru managerul societatii dumneavoastra.
Informatiile necesare pentru aceasta etapa provin din raspunsul la
urmatoarele intrebari:
- Care este structura organizatorica a societatii?
- Cine va conduce afacerea?
- Cati angajati are societatea?
- Care este politica societatii in domeniul resurselor umane?
- Este necesara specializarea personalului existent?
- Care va fi programul de lucru al salariatilor?
- Ce metode de motivare a angajatilor se vor utiliza?
5. Piata este componenta cea mai
importanta a planului de afaceri, ce trebuie sa ia in considerare
urmatoarele elemente:
- piata tinta,
- concurentii actuali si potentiali,
- strategia de marketing propusa,
- principalele avantaje competitive ale produselor sau serviciilor
propuse.
Cu alte cuvinte "cunosc concurenta, stiu cotele lor de piata, preturile
practicate, de cati angajati dispun acestia etc.", de asemenea "cunosc
cererea existenta pe piata, stiu cine vor fi clientii mei (persoane
juridice, fizice), imi voi face reclama etc.". In aceasta sectiune de
obicei este inclusa si o analiza SWOT (puncte tari/puncte slabe care tin
de activitatea interna, amenintari/oportunitati care tin de mediul
extern).
6. Prezentarea produselor/serviciilor
Se vor identifica principalele caracteristici ale produselor/serviciilor
propuse, fapt care presupune identificarea raspunsurilor la urmatoarele
intrebari:
- Care este produsul/serviciul propus?
- Ce necesitate satisface acesta (nevoie vitala, moda)?
- Care sunt principalii furnizori si ce proportie de materie prima
asigura ei?
- Exista si alte surse disponibile de furnizare a materiilor prime?
- Care este modalitatea de plata ceruta de furnizori?
- La ce preturi va fi vandut produsul/serviciul propus?
7. Informatii financiare
Unul din cele mai importante scopuri ale unui plan de afaceri este acela
de a prezenta rezultatele financiare prognozate pentru activitatea pe
care o veti desfasura.
Aceste informatii financiare trebuie sa le grupati astfel:
- Informatii financiare privind activitatea trecuta a societatii.
- Planul de finantare a afacerii si previziunile financiare privind
perioada de rambursare a creditului.
- Informatii privind activitatea viitoare a societatii.
Cu alte cuvinte "stiu ce costuri am avut cu materiile prime, personalul,
servicii (contabilitate, consultanta, etc), chirii, utilitati etc.", "vreau sa fac investitii in cladiri, echipamente, etc.", "voi avea
cheltuieli de proiectate, probe tehnologice etc."
Avem mai multe haine decat ne trebuie. Nu apucam sa le purtam pe toate si deja ne dorim altele. Avem mai multe carti decat ne trebuie. Nu le-am citit...