Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Evaluarea si promovarea personalului
Publicat de catre Manager.roNr. vizualizari: 3385 / Rating utilizatori: 5 din 1 vot
O modalitate principala de valorificare a rezultatelor evaluarii
personalului o reprezinta promovarea sa. In esenta, prin promovare
intelegem ansamblul proceselor prin care se atribuie personalului din
cadrul firmei posturi manageriale situate pe un nivel ierarhic superior,
precum si gradatii sau clase mai mari in cadrul aceluiasi post.
Posturile obtinute prin promovare incorporeaza, de regula, sarcini si
competente, responsabilitati calitativ superioare, ceea ce se reflecta
in rolul sporit pe care il joaca in ansamblul societatii comerciale sau
regiei si intr-o salarizare mai mare.
Criteriile de promovare a personalului principal sunt aceleasi ca si la
selectionarea sa: studiile, vechimea in munca, postul detinut anterior
si calitatile cunostintele, deprinderile si aptitudinile. In functie de
modul cum sunt utilizate criteriile de promovare in firmele contemporane
se manifesta trei tendinte principale.
Promovarea pe baza varstei si a
vechimii in munca. O astfel de tendinta absolutizeaza rolul
experientei, considerandu-se ca trecerea anilor determina in mod automat
o amplificare a potentialului salariatilor.
Aceasta abordare este specifica firmelor mici, in care tendintele
conservatoriste sunt foarte puternice. In general, in ultimii ani se
constata o diminuare a numarului de firme care acorda prioritate
absoluta varstei si vechimii, datorita caracterului sau nestimulator,
tensiunilor pe care le genereaza direct, in special in randul
tineretului.
Promovarea pe baza rezultatelor este
tendinta cu cea mai larga raspandire. Punctul forte al acestei
tendinte este utilizarea de criterii de promovare verificabile,
neatacabile, bazate pe comensurarea rezultatelor trecute, element
deosebit de important pentru evitarea aparitiei de situatii
conflictuale.
De asemenea, promovarea pe baza rezultatelor este stimulatorie pentru
personal in sensul indeplinirii la un nivel superior a sarcinilor
atribuite, ceea ce are importante implicatii pozitive in indeplinirea
obiectivelor curente.
Promovarea pe baza potentialului
personalului reprezinta tendinta care se manifesta in managementul
personalului din firmele moderne.
Promovarea de acest tip are in vedere calitatile, cunostintele si
deprinderile personalului, abordate in evolutia lui, in perspectivã.
Cu alte cuvinte, se promoveaza cu prioritate acei salariati care, tinand
cont de nivelul lor de pregatire actual, de receptivitatea la nou, de
capacitatea de efort, de pregatirea de baza, de capacitatea de
adaptare, de simtul previzional, prezinta potential actual sau latent,
de natura sa corespunda cerintelor mai complexe ale unor posturi
superioare.
Promovarea pe baza potentialului prezinta multiple avantaje: favorizeaza
dezvoltarea rapida a personalului, asigura valorificarea operativa a
talentelor deosebite, creeaza o atmosfera stimulatorie in cadrul
personalului, mai ales cel tanar.
Adesea, promovarea are un caracter subiectiv, ceea ce se reflecta
negativ asupra functionalitatii si performantelor firmelor.
La majoritatea societatilor performanta individuala se analizeaza
plecand de la rezultatele obtinute de un salariat, de un grup, serviciu
sau organizatie.
Evaluarea performantelor consta in aprecierea gradului in care
salariatii isi indeplinesc responsabilitatile ce le revin, in raport cu
postul ocupat.
Avem mai multe haine decat ne trebuie. Nu apucam sa le purtam pe toate si deja ne dorim altele. Avem mai multe carti decat ne trebuie. Nu le-am citit...