Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Externalizarea - un "rau necesar"?
Publicat de catre Liviu DeculescuNr. vizualizari: 2811 / Rating utilizatori: 5 din 1 vot
Externalizarea este o practica folosita de multa vreme in Europa de Vest
si SUA. In aceste tari cu economii de piata rodate, externalizarea are
succes datorita in primul rand specializarii accentuate a firmelor in
ariile in care activeaza si, in al doilea rand, datorita unei intelegeri
si in primul rand unei atitudini mature fata de relatiile contractuale.
In Romania, domeniile in care externalizarea a prins teren sunt
contabilitatea, serviciile call center (vanzari, etc.), IT si, mai nou,
serviciile de resurse umane.
Cand ar fi cazul sa luati in calcul
varianta externalizarii?
- aveti costuri prea mari/ in crestere accelerata pe anumite zone de
activitate;
- aveti zone cu activitate fluctuanta, zone ale caror costuri (care in
mare parte nu se justifica) detin o pondere insemnata in costul total;
- doriti sa va extindeti rapid, dar nu aveti resursele si in primul rand
know-how-ul necesare;
- intentionati sa demarati niste proiecte care presupun un volum mare de
activitate, dar pe o perioada limitata de timp.
Cum sa gasiti partenerii ideali pentru
externalizare?
Abordarea cea mai profitabila in acest caz este organizarea unei
licitatii. Definiti-va foarte bine care sunt criteriile ce va
intereseaza, ponderea fiecarui criteriu si specificatiile. Caietul de
sarcini trebuie sa fie cat mai clar, cerintele definite exact si
masurabile. Dificultatea majora este sa definiti cerintele astfel incat
sa “acoperiti” cat mai bine necesitatile activitatii de externalizat.
Sunt, uneori, lucruri pe care le considerati firesti, “implicite”, dar
pe care ar trebui sa le treceti la cerinte. Altfel, riscati sa vi se
spuna, pe buna dreptate, de catre reprezentantii firmei alese, ca
cerinta X nu a fost inclusa in caietul de sarcini si (in cel mai bun
caz) ca indeplinirea ei presupune costuri suplimentare. Evaluarea
ofertelor trebuie facuta acordand niste note ponderate cu procentele
corespunzatoare (in functie de criteriile din caietul de sarcini, de
ponderile lor si de datele primite de la ofertanti) si calculand in
acest fel nota finala. Atentie: nu este suficient sa alegeti cea mai
buna oferta. Trebuie sa comparati aceasta oferta cu situatia in care nu
ati externaliza. De multe ori, criteriul cu ponderea cea mai insemnata
este pretul, sau pretul poate aparea ca si o conditie de maxim (sa nu
depaseasca atat). In cazul in care costul (pretul) este factorul cel mai
important si aveti in vedere un proiect nou, evaluarea corecta pentru
sustinerea deciziei depinde in mod esential de estimarea cat mai
realista a cheltuielilor si veniturilor aduse prin dezvoltarea in
interior a proiectului, pentru a putea compara solutia interna cu cea
mai buna varianta de externalizare.
Costuri “vizibile”, masurabile, si
costuri ascunse ale externalizarii
Simpla comparare a “cifrelor” este, in general, insuficienta pentru
succesul unei asemenea initiative. Externalizarea are, de obicei, si
costuri ascunse. Spre exemplu, in cazul externalizarii activitatii de
call center, exista, teoretic, posibilitatea sa pierdeti abonati (pe
servicii deja contractate) din cauza pregatirii/ aptitudinilor
necorespunzatoare ale operatorilor firmei partenere. Costurile ascunse
pot fi reduse si chiar evitate daca respectati 3 conditii:
- plata partenerului corelat cu performanta (ori de cate ori este
posibila; de exemplu in situatia externalizarii unor activitati de
vanzare);
- o buna acoperire contractuala a riscurilor;
- ar trebui sa puteti urmari exact/ sa aveti acces la toti parametrii
activitatii desfasurate de partenerul de afaceri pentru firma voastra
(iar monitorizarea acestor parametri trebuie adaugata la costurile
externalizarii, daca nu intra de la bun inceput in specificatii si in
pretul propus de partenerul de afaceri).
Mergand pe exemplul externalizarii activitatii de call center, daca
activitatea nu presupune (doar) vanzare, puteti fie sa includeti in
specificatii inregistrarea tuturor convorbirilor (call recording), fie
sa mergeti pe solutia ascultarii in timp real, prin sondaj a apelurilor
(de catre un supervizor angajat al vostru; in acest caz trebuie
calculate costurile si adaugate la costul total al externalizarii).
In cazul unei calitati nesatisfacatoare (care trebuie foarte clar
definita de la inceput), veti percepe partenerului penalizari, conform
contractului.
Avem mai multe haine decat ne trebuie. Nu apucam sa le purtam pe toate si deja ne dorim altele. Avem mai multe carti decat ne trebuie. Nu le-am citit...