BlogulSpecialistului → Management si afaceri → Mari esecuri in istoria afacerilor
Mari esecuri in istoria afacerilor
1. FIAT La Duna
In istoria renumitei uzine de automobile FIAT, Vittorio Ghidella este o
figura marcanta, iar cei care ii rostesc numele o fac cu un deosebit
respect. Aflat timp de zece ani (in perioada ’80-’90) la conducerea
sectorului auto al grupului din Torino, celebrul manager a scos FIAT
din cea mai serioasa criza de dupa al doilea Razboi Mondial.
Asa-zisa “cura Ghidella” a devenit renumita prin
ciocnirile dure cu sindicatul din fabrica si prin restructurarea
radicala a intreprinderii, obtinuta prin diminuarea productiei de la
1.650.000 de vehicule/an la mai putin de 1.200.000. Ghidella si-a
construit imaginea omului care nu greseste niciodata, intr-un sector in
care realizarea unui model nou costa milioane de dolari. Masinile
lansate de Ghidella au inregistrat succese notabile: Fiat Uno, Y 10,
Tipo si mai ales Thema si “Croma. Toate, mai putin una: La Duna...
Unicul si marele sau esec. Berlina La Duna a preluat o parte din
caracteristicile apreciatei Fiat 128, produse la inceputul anilor ’80.
Initial, a fost prevazuta o productie de 90.000 bucati/an destinate, in
special, pietei italiene. Insa acest proiect grandios a fost repede
abandonat.
Mari esecuri in istoria afacerilor
2. Telefonul fara fir, dar si fara profit
Se scrie Fido, dar se citeste altfel: Fiasco. Istoria asa-zisului
“telefon de oras”, (numit si Dect dupa sigla tehnologiei utilizate) si
a creatorilor sai este una dintre acelea care fac deliciul profesorilor
de management de la universitatile americane care scriu intregi cursuri
despre “Asa NU!”.
Povestea dateaza din 1996, iar “inculpatii” sunt numarul unu al Telecom
Italia, Francesco Chirichigno, si managerul firmei Stet, la acea vreme
unicul actionar al Telecom Italia, Ernesto Pascale. Ideea era
realizarea unui telefon fara fir, legat de numarul fix al telefonului
de acasa, dar functional pe o raza de 50-60 de kilometri.
Creat in 1996 si lansat dupa un an cu mare tromba, telefonul fara fir a
disparut din circulatie dupa cateva luni, fara prea multe explicatii
si... regrete. Mai bine spus, au incetat doar publicitatea si orice
alte investitii in produs, pentru ca serviciul este inca in functiune,
generand probleme ce greu se pot imagina.
Cauza falimentului? Simplu: in nebunia creata de telefoanele mobile, a
inventa un telefon de tipul Fido nu putea fi altceva decat o curata
sinucidere. Dar Chirichigno, ultimul manager Telecom inainte de
privatizare, nu a inteles acest detaliu si a mers cu batalia pana la
capat, chiar daca erau destul de multi care nu-l doreau pe Fido. Vito
Gamberale, pe atunci numarul unu la compania Tim, producatoare de
telefoane mobile, a prezis ca va fi o baie de sange, insa a fost acuzat
ca nu agreeaza ideea noului produs de frica pierderii propriilor sai
clienti.
“Va fi un succes, pentru ca Fido va deveni o alternativa a telefonului
mobil”, era spiritul proiectului lui Chirichigno care a avizat
comercializarea serviciului in 28 de localitati. Rezultatul? Mai mult
de 150 milioane de dolari s-au dus pe apa sambetei.