BlogulSpecialistului → Management si afaceri → Cum arata o firma care functioneaza perfect
Meritele lor sunt evidente, dar grosul felicitarilor trebuie, totusi, sa-l primeasca managerul. Motivele? 1) A reusit sa puna la punct tot acest sistem in care responsabilitatile individuale sunt foarte clare si se coreleaza intre ele pentru atingerea scopurilor propuse si 2) A gasit oameni capabili sa-si asume aceste responsabilitati. Situatia este similara cu aceea a antrenorului unei echipe de fotbal. Antrenorul nu poate sa intre in teren si sa joace efectiv. Ceea ce poate el sa faca este sa pregateasca din timp jocul echipei sale, sa anticipeze problemele care se pot ivi si sa sa-si invete jucatorii cum sa le rezolve. El isi antreneaza, isi sfatuieste si isi incurajeaza oamenii, dar nu atinge niciodata mingea. Antrenorul nu poate face el munca pe care trebuie s-o faca jucatorii sai.
Totul depinde de angajati
Acum,
dupa ce am vazut cum ar trebui sa stea lucrurile intr-o firma, sa vedem
si ce trebuie facut pentru ca lucrurile sa stea intr-adevar asa.
Evident, cheia o constituie calitatea angajatilor. Managerul nu poate
avea siguranta ca treaba va merge bine si in absenta sa daca nu are
oameni capabili, pe care sa se poata baza. Si prima intrebare care se
pune in aceasta situatie este urmatoarea: cum se gasesc acesti oameni?
Cum pot fi ei descoperiti, unde trebuie cautati?
Aici, din pacate, nu exista raspunsuri clare, pentru ca nu exista tehnici universal valabile de identificare a unor asemenea persoane. Oamenii buni, in general, se aduc unii pe altii, dar ei pot aparea si spontan, in urma unui banal anunt la mica publicitate. Si, oricum, trebuie tinut cont si de faptul ca “talentatul” de care are nevoie firma e posibil sa se ascunda chiar printre angajatii deja existenti – doar ca n-a avut inca sansa sa arate ce poate. (Se stie ca un om, daca are responsabilitati banale la locul de munca, isi foloseste doar 10% din abilitati, iar restul potentialului sau – de 90% – ramane nefolosit. Din acest motiv, orice angajat trebuie sa aiba sarcini suficient de solicitante pentru a permite eventualelor sale talente ascunse sa iasa la iveala.)
Ce fel de oameni trebuie sa cautati?
Cand
cautati un om capabil pentru firma dvs., nu cautati un om care sa se
poata apuca imediat de treaba, pentru ca sansele sa gasiti asa ceva
sunt foarte mici. Un om capabil este acela care are capacitatea, in
primul rand, de a intelege rapid care sunt sarcinile lui si abia apoi
de a indeplini respectivele sarcini. Realitatea este ca orice nou
angajat este incompetent. Nu conteaza care sunt realizarile lui de pana
atunci si nici faptul ca a terminat cea mai prestigioasa facultate de
profil. Atata timp cat el nu intelege politica firmei dvs., scopurile
acesteia, sistemul de lucru, relatiile dintre departamente s.a.m.d.,
respectivul angajat nu are cum sa se integreze si, ca urmare, nu poate
munci eficient. Chiar si daca “furati” cel mai valoros angajat al
firmei concurente, acesta nu va fi automat valoros si pentru firma dvs.
pana nu va intelege exact ce vreti de la el.
Premisele unui interviu eficient
Cand
intervievati pe cineva, nu presupuneti ca numele postului – “inginer de
sistem”, de exemplu – inseamna exact acelasi lucru si pentru dvs., si
pentru candidat. S-ar putea sa descoperiti mai tarziu ca ati batut
palma avand lucruri complet diferite in cap. Iata de ce e bine sa
intocmiti acele fise ale postului, care explica foarte clar si complet
care sunt responsabilitatile celui care ocupa respectivul post. Aceste
fise au, de fapt, doua avantaje: 1) Ii arata angajatului ceea ce
asteptati de la el si 2) Va arata dvs. ceea ce asteptati de la
angajatul in cauza. Astfel, intocmind fisa unui post, e posibil sa
descoperiti ca lucrurile nu stau chiar asa cum credeati si ca
responsabilitatile implicate sunt, de fapt, mult mai numeroase sau mai
complicate. Ca urmare, veti sti pe ce probleme sa va axati atunci cand
intervievati candidatii pentru acel post.
Noul angajat – un simplu executant al ordinelor primite
In
primele luni de activitate, un nou angajat nu are voie sa se gandeasca
la ce ar trebui facut; sarcina lui este doar sa execute ceea ce dvs.
ganditi pentru el. Motivul? Procedand astfel, il invatati de fapt cum
sa gandeasca. Si, in momentul in care intelege cum trebuie privite
problemele, se poate spune ca a facut deja primul pas spre a deveni un
bun angajat. Daca asteptati de la inceput ca el sa rezolve probleme
(fie ele si mai usoare) cu care se confrunta firma dvs. e ca si cum
i-ati cere sa dea niste raspunsuri inainte de a cunoaste intrebarile.
Trebuie sa fiti constient ca, pentru el, organizatia dvs. si modul in
care face ea afaceri constituie un teritoriu absolut nou.
Semnificativ pentru ilustrarea acestui aspect este cazul (real) al unui copil din Africa, crescut in mijlocul tribului sau, fara nici un contact cu lumea (cat de cat) civilizata: atunci cand a vazut pentru prima data un automobil, el a luat o piesa oarecare din portbagaj, spunand ca o s-o ingroape in pamant. Si cand a fost intrebat de ce procedeaza asa, a raspuns ca din piesa respectiva... va “creste” un automobil. Inainte insa de a trage o concluzie cu privire la inteligenta copilului, ganditi-va la mediul din care provenea el: copilul nu mai vazuse niciodata obiecte din metal si toata experienta acumulata in mijlocul tribului ii spunea ca singurul mod in care puteai obtine ceva era sa plantezi o samanta din acel ceva si sa astepti apoi sa creasca.
Iata de ce nu trebuie sa presupuneti niciodata ca noii dvs. angajati stiu sa rezolve probleme specifice noului lor loc de munca, probleme cu care ei nu s-au mai confruntat. Ei trebuie ajutati sa devina ceea ce vreti dvs. sa devina si asta cere un oarecare timp.
Un celebru consultant american, Zig Ziglar, facea observatia ca despre orice nou-nascut se spune intotdeauna un singur lucru – ca e baiat sau fata – si ca el n-a auzit niciodata spunandu-se ca doamna cutare a nascut un doctor sau un inginer sau un agent comercial. La fel stau lucrurile si cu angajatii unei firme: angajatii competenti se formeaza, nu se nasc.