BlogulSpecialistului → Legislatia muncii → Cele 4 conditii ale unei decizii manageriale eficiente
Fiecare zi este marcata de deciziile pe care le luam noi sau cei din jurul nostru. Pentru un manager, luarea deciziilor privind activitatea zilnica din organizatie reprezinta una dintre modalitatile prin care acesta isi exercita conducerea.
Decizia este un proces de alegere dintre mai multe variante pe care le aveti la dispozitie. Alegerea se poate referi la probleme curente sau la diferite oportunitati ivite in activitatea organizatiei.
Decizia manageriala influenteaza nemijlocit hotararile si modul de lucru ale unei alte persoane sau ale unui grup de persoane. In cazul deciziilor manageriale, avand in vedere ierarhia existenta in organizatii, consecintele unei hotarari gresite se multiplica, afectand parti din organizatie sau chiar intregul acesteia.
la pretul unei singure ore de consultanta! ...Click aici pentru detalii! |
De pilda, decizia de introducere in fabricatie a unui produs nou poate avea efecte dezastruoase pentru companie in conditiile in care piata este saturata de articole de acelasi tip, cu preturi si cu un nivel calitativ competitive. Daca aceasta decizie nu se bazeaza si pe studiul pietei, se va trece la fabricarea in serie a unor produse fara cautare – ceea ce va conduce la consumuri inutile de materiale, materii prime, salarii etc., care vor afecta eficienta generala a organizatiei.
Decizia apare ca un raspuns firesc la o problema sau la o oportunitate, in incercarea de a gasi solutii optime si de a obtine avantaje.
Luati decizii atunci cand va intalniti cu:
Pentru a fi eficienta, orice decizie manageriala trebuie sa indeplineasca cel putin urmatoarele 4 conditii:
1. Decizia trebuie sa fie fundamentata.
La nivel managerial, tinand cont de importanta deciziilor, este necesar ca alegerea variantei optime sa aiba la baza cat mai multe elemente descrise cat mai real posibil. De exemplu, managerul de resurse umane trebuie sa se sprijine in procesul de acordare a bonusurilor anuale pe rezultatele evaluarii performantelor salariatilor. In caz contrar, bonusurile vor fi acordate pe o baza subiectiva, ce va conduce la o puternica demotivare a angajatilor.
2. Decizia trebuie sa fie luata in timp util.
Aparent, aceasta cerinta este in contradictie cu necesitatea de fundamentare a deciziei – proces care pare a consuma mult timp. Dar, in conditiile in care managerii isi organizeaza corespunzator activitatea de raportare si beneficiaza de un sistem informational adecvat, ei vor reusi sa ia deciziile in timp util, astfel incat acestea sa fie bazate pe informatii reale si complete.
3. Decizia trebuie sa fie in concordanta cu alte decizii la nivel de organizatie.
Astfel, decizia departamentului de productie de a deschide o noua linie de fabricatie trebuie sa fie corelata cu decizia managerului de resurse umane de a demara o actiune de recrutare de noi angajati.
4. Decizia trebuie sa fie formulata clar.
O decizie buna poate fi aplicata gresit in conditiile in care executantul nu intelege ce are de facut. Comunicarea deciziei este la fel de importata ca si alegerea solutiei optime.