Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Clauza de confidentialitate. Regulament intern
Publicat de catre Legislatiamuncii.roNr. vizualizari: 2919 / Rating utilizatori: 4.33 din 3 voturi
Vom stabili mai jos in ce masura poate fi inclusa in Regulamentul Intern clauza de confidentialitate ca obligatie a salariatilor si implicit ca abatere referitor la confidentialitatea bazei de date electronice si la interzicerea de folosire a altor programe decat cele ale firmei care au licenta.
Solutia consultantului:
Clauza de confidentialitate reglementata de art. 26 din Codul muncii, republicat, protejeaza transmiterea de date sau informatii la care partile au avut acces pe parcursul derularii raportului de munca.
Art. 26 alin. (1) din cod stabileste ca prin clauza de confidentialitate partile convin ca, pe toata durata contractului individual de munca si dupa incetarea acestuia, sa nu transmita date sau informatii de care au luat cunostinta in timpul executarii contractului, in conditiile stabilite in regulamentele interne, in contractele colective de munca sau in contractele individuale de munca.
Asadar, prin inserarea in contractul individual de munca a clauzei de confidentialitate partile se protejeaza de diseminarea unor date sau informatii de care au luat cunostinta in timpul executarii contractului.
In acest sens, in scopul protectiei activitatii angajatorului, cu privire la informatiile furnizate angajatului, angajatorul poate insera la incheierea contractului sau ulterior prin act aditional la contractul individual de munca al salariatului, clauza de confidentialitate.
Asadar este de atributul angajatorului determinarea, stabilirea in concret a datelor si informatiilor confidentiale pe care intentioneaza sa le protejeze contractual in functie de specificul acestora.
Conditiile in care salariatii sau fostii salariati au obligatia de a nu transmite date sau informatii pot fi stabilite in regulamentul intern, in contractul colectiv de munca sau in contractul individual de munca, astfel cum rezulta din art. 26 din Codul muncii, republicat.
Asadar, observam ca legiuitorul a atribuit deplina libertate angajatorului in stabilirea propriilor conditii.
Ca exemple de prevederi care au insa un caracter general ce apreciem ca pot fi cuprinse in regulamentul intern urmatoarele:
Baza de date in forma electronica a societatii trebuie utilizata intr-o maniera profesionala si exclusiv in scopul realizarii obiectivelor de afaceri ale societatii. Datele si informatiile stocate in bazele de date, precum si codurile de acces la aceste baze de date sunt confidentiale.
Salariatii societatii au obligatia de a pastra confidentialitatea datelor si informatiilor stocate in bazele de date si a codurilor de acces la acestea; se interzice salariatilor societatii pe toata durata contractului individual de munca si dupa incetarea acestuia sa foloseasca aceste date si informatii in folosul lor ori al altor persoane fizice si/sau juridice sau sa divulge persoanelor neindreptatite sa le cunoasca din interiorul sau exteriorul societatii.
Totodata, se interzice folosirea de catre salariati a altor programe informatice decat cele cu licenta puse la dispozitie de catre firma.
Nerespectarea de catre salariati a acestor obligatii constituie abatere disciplinara care va atrage raspunderea disciplinara a salariatului vinovat.
Mentionam ca aceste dispozitii au un caracter pur exemplificativ si general, fiecare angajator stabilindu-si propriile conditii in functie de specificitatea datelor sau informatiilor care considera ca trebuie sa fie protejate si de care iau cunostinta salariatii in derularea raportului de munca.
Cu toate ca nu este reglementata in Codul Muncii sau in alt act normativ, invoirea reprezinta o notiune de care ne lovim adesea si pe care trebuie sa...