Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Ce facem daca am "uitat" sa depunem impozitul pentru un angajat
Publicat de catre Www.legislatiamuncii.roNr. vizualizari: 3006 / Rating utilizatori: 5 din 1 vot
Intrebare: In anul 2010 societatea noastra a incheiat un CIM pe perioada nedeterminata cu un pensionar ( fost angajat ITM ). Salariul brut: 442 lei, timp de lucru partial de 2 ore pe zi.
Nu stim de ce, dar la momentul angajarii, setarile facute in programul de calcul al salariilor au fost urmatoarele: nu i se acorda deducerea personala si nu se impoziteaza. Drept pentru care, din luna in care a fost angajat nu a beneficiat de deducerea de 250 lei si nici nu s-a platit impozitul pe venit.
Ce putem sa facem?
Raspuns: Potrivit art. 55 alin. (1) din Codul fiscal, sunt considerate venituri din salarii toate veniturile in bani si/sau in natura obtinute de o persoana fizica ce desfasoara o activitate in baza unui contract individual de munca sau a unui statut special prevazut de lege, indiferent de perioada la care se refera, de denumirea veniturilor ori de forma sub care ele se acorda, inclusiv indemnizatiile pentru incapacitate temporara de munca.
Pentru veniturile salariale realizate de pensionari nu este prevazuta scutirea de la plata impozitului pe venit asa cum este prevazuta, spre exemplu, scutirea de la plata impozitului in cazul persoanelor cu handicap grav sau accentuat.
Prin urmare, angajatorul are obligatia sa retina, sa declare si sa vireze impozitul pe venit si pentru veniturile salariale de care beneficiaza salariatii care au calitatea de pensionari.
Potrivit pct. 88 din Normele metodologice data in aplicarea art. 56 din Codul fiscal , deducerea din venitul net lunar din salarii a unei sume sub forma de deducere personala se acorda pentru fiecare luna a perioadei impozabile numai pentru veniturile din salarii la locul unde se afla functia de baza, in limita venitului realizat.
Astfel, salariatul pensionar ca orice alt salariat, are dreptul la deducerea personala in conditiile Codului fiscal pentru veniturile din salarii la locul unde se afla functia de baza
In situatia expusa, angajatorul va proceda in conformitate pct. 129 din Normele metodologice de aplicare a art. 59 din Codul fiscal
In situatia in care se constata elemente care genereaza modificarea veniturilor din salarii si/sau a bazei de impunere aferente veniturilor unei persoane fizice, pentru care angajatorul/platitorul a efectuat calculul impozitului lunar, recalcularea drepturilor respective si stabilirea diferentelor de impozit constatate se efectueaza pentru luna la care se refera, iar diferentele de impozit rezultate vor majora/diminua impozitul datorat incepand cu luna constatarii.
Daca la data efectuarii operatiunii de stabilire a diferentelor de impozit de catre angajator/platitor exista relatii contractuale generatoare de venituri din salarii, intre acesta si persoana fizica, atunci se procedeaza astfel:
- impozitul retinut in plus se restituie persoanei fizice prin diminuarea cu sumele respective a impozitului pe veniturile din salarii incepand cu luna efectuarii acestei operatiuni si pana la lichidarea acestuia;
- impozitul neretinut se retine de angajator/platitor din veniturile din salarii incepand cu luna constatarii si pana la lichidarea acestuia.
In situatia in care persoana fizica pentru care angajatorul/platitorul a efectuat calculul impozitului lunar/anual nu mai are relatii contractuale generatoare de venituri din salarii si angajatorul/platitorul nu poate sa efectueze operatiunea de plata/incasare a diferentelor de impozit, atunci acestea vor fi administrate de organul fiscal competent.
Astfel, daca pensionarul mai este salariatul dvs, impozitul neretinut se retine de angajator din veniturile din salarii incepand cu luna constatarii si pana la lichidarea acestuia. In cazul in care pensionarul nu mai este salariatul dvs, operatiunea de incasare a diferentelor de impozit va fi administrata de organul fiscal competent.
Totodata, vor fi rectificate statele de salarii si rectificate declaratiile si fisele fiscale.
Pentru perioada de raportare anterioara datei de 1 ianuarie 2011 veti depune formularul 710 "Declaratie rectificativa", aprobat prin OANAF 1.340/2009, iar pentru perioada ulterioara acestei date veti rectifica declaratia 112.
Cu toate ca nu este reglementata in Codul Muncii sau in alt act normativ, invoirea reprezinta o notiune de care ne lovim adesea si pe care trebuie sa...