Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Procedura de intocmire si inmanare a adeverintelor si certificatelor
Publicat de catre Www.legislatiamuncii.roNr. vizualizari: 5340 / Rating utilizatori: 5 din 1 vot
Din punct de vedere al conditiilor de forma pe care trebuie sa le
indeplineasca certificatele, respectiv adeverintele eliberate de
inspectoratele de munca, trebuiesc retinute urmatoarele aspecte:
-
certificatele si adeverintele eliberate persoanelor interesate, sunt
semnate de catre conducatorul inspectoratului de munca emitent si poarta
stampila institutiei;
- certificatele si adeverintele eliberate
persoanelor interesate, contin in mod obligatoriu, pe lânga situatiile
sau datele a caror confirmare sau atestare se solicita, si mentionarea
documentului din care rezulta acestea, potrivit fondului arhivistic al
inspectoratului de munca emitent;
- in cazul in care eliberarea
certificatelor si a adeverintelor de catre inspectoratul de munca este
supusa platii anticipate a unor taxe, in cuprinsul acestor documente se
face mentiune cu privire la sumele incasate, precum si la modalitatea de
plata.
Important! Exemplarul original al certificatelor ori
adeverintelor solicitate, se elibereaza la ghiseul inspectoratului
teritorial de munca, cu verificarea identitatii solicitantului, sau dupa
caz, a mandatarului acestuia (procura mandatarului va fi retinuta in
original la momentul eliberarii certificatului/adeverintei solicitate
pentru mandant).
Cu titlu exemplificativ, mentionam
urmatoarele adeverintele eliberate in mod frecvent de catre
inspectoratele de munca in activitatea desfasurata:
- adeverinte
solicitate de salariati privind vechimea in munca, potrivit documentelor
inregistrate de angajatori in conformitate cu prevederile legale
aplicabile;
Dorim sa detaliem situatia eliberarii
adeverintelor de vechime in raport cu regimul platii comisionului de
0,75%, respectiv de 0,25% catre ITM in contextul abrogarii Legii nr. 130/1999 si a Decretului nr. 92/1976 privind carnetul de munca.
Astfel, conform prevederilor Legii nr. 130/1999, in functie de regimul
pastrarii si completarii carnetelor de munca si emiterea si
certificarea adeverintelor de vechime se facea astfel:
- de catre angajatori, urmat de verificarea si certificarea inscrierilor de catre ITM, pentru platitorii comisionului de 0,25%;
- de catre ITM, pentru platitorii comisionului de 0,75%;
Precizam faptul ca din considerente pur birocratice, aceasta regula nu a fost aplicata consistent la nivelul tuturor ITM,
astfel incât, indiferent de tipul de angajator privat, emiterea si
eliberarea adeverintelor de vechime s-a facut de catre angajator cu
verificarea si certificarea ITM.
In ce modalitate este influentata aceasta activitate de abrogarea
Decretului nr. 92/1976, care a atras dupa sine certificarea inscrierilor
din carnetul de munca cu data de 01.01.2011?
Conform opiniei
autoritatilor, adeverintele de vechime au substituit evidenta
activitatii pentru salariatii carora nu li s-au intocmit carnete de
munca, motiv pentru care, certificarile necesare cu data de 01.01.2011
pentru carnetele de munca se vor efectua de catre ITM
si in ceea ce priveste adeverintele de vechime, chiar daca activitatea
salariatilor nu a incetat la data 01.01.2011. Prin urmare, salariatii
angajatorilor privati, care nu au carnete de munca intocmite, vor primi
adeverinte certificate de ITM pentru perioada cuprinsa intre data incadrarii in munca si data de 01.01.2011.
Evidenta perioadei ulterioare datei de 01.01.2011 se va face de
angajator, care va fi responsabilul pentru eliberarea adeverintei pentru
intreaga perioada de activitate.
O reglementare speciala
privind eliberarea documentelor din dosarul de personal, respectiv a
certificarii activitatii in munca a salariatilor se regaseste in H.G.
nr. 500/2011 privind registrul general de evidenta a salariatilor.
Atfel, la solicitarea scrisa a salariatului sau a unui fost salariat
angajatorul este obligat sa ii elibereze acestuia copii ale documentelor
existente in dosarul personal.
Totodata, acesta va trebui sa
elibereze si copii ale paginilor din registrul electronic care cuprind
inscrierile referitoare la persoana sa si/sau un document care sa ateste
activitatea desfasurata de acesta, durata activitatii, salariul,
vechimea in munca, in meserie si in specialitate, astfel cum rezulta din
registrul general de evidenta si din dosarul personal. Termenul de
eliberare a acestor documente este de cel mult 15 zile de la data
solicitarii.
Forma sub care se elibereaza documentele
respective este de copie certificata pentru conformitate cu originalul,
prin stampila rotunda si semnatura a reprezentantului legal al
angajatorului sau a persoanei imputernicite de angajator.
In
masura in care angajatorul se afla in imposibilitatea de a elibera
documentele mentionate, din motive obiective, salariatul sau fostul
salariat poate solicita inspectoratului teritorial de munca din raza
caruia angajatorul isi desfasoara activitatea eliberarea unei adeverinte
din care sa rezulte elementele continute in registru, astfel cum a fost
intocmit si transmis de catre angajator.
Simplul refuz al
angajatorului de a elibera atare documente, nu constituie motive
obiective, fiind mai degraba un temei pentru efectuarea unui control de
specialitate al ITM, prin care sa se dispuna sanctiuni contraventionale si masuri obligatorii de remediere a deficientelor constatate.
Un exemplu de motive obiective, ce pot fi invocate de salariati pentru eliberarea documentelor de catre ITM
este acela al disparitiei intempestive din tara a reprezentantilor
companiei, urmata de o incetare a activitatilor specifice, inclusiv de resurse umane,
care il pune pe salariat in postura de a nu se putea adresa unui
reprezentant al angajatorului pentru indeplinirea solicitarilor
salariatului.
Inspectoratul teritorial de munca in cauza
elibereaza documentul, in baza registrului electronic transmis de
angajator, in termen de cel mult 15 zile de la data solicitarii.
Cu toate ca nu este reglementata in Codul Muncii sau in alt act normativ, invoirea reprezinta o notiune de care ne lovim adesea si pe care trebuie sa...