Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Sursele de recrutare pentru un angajat competent
Publicat de catre Legislatiamuncii.roNr. vizualizari: 2224 / Rating utilizatori: 5 din 1 vot
Pentru acoperirea posturilor vacante exista doua posibilitati de
actiune: aducerea de noi angajati apeland la piata externa a fortei de
munca sau/si repartizarea angajatilor existenti, prin intermediul
promovarii sau transferului (surse interne). Daca pentru posturile
vacante de la baza piramidei ierarhice din organizatie se va apela la
surse externe, celelalte posturi pot fi ocupate de candidati proveniti
din ambele surse.
Surse interne
Cand firma are la dispozitie angajati capabili, o sursa utila de talente
este constituita de propriii angajati. O politica eficace de promovare
si transfer este posibila doar prin cunoasterea calitatilor si a
slabiciunilor personalului firmei.
In acest sens, introducerea unui sistem de evaluare a performantelor si
intocmirea unor „stocuri de calitati“ reduc sansele unor decizii de
promovare gresite.
Recrutarea din interior prezinta cateva avantaje deloc de neglijat:
- contribuie la cresterea motivatiei si a moralului angajatilor;
- ofera oportunitati de promovare si reduce fluc- tuatia de personal;
- realizeaza o investitie in resursele umane ale firmei;
- reduce sansa de a gresi in luarea deciziei de angajare.
Dezavantajele recrutarii din interior vizeaza:
- posibilitatea de a va confrunta – in practica – cu principiul lui
Peter (angajatii sunt promovati pana cand isi ating nivelul de
incompetenta, adica un nivel la care devin necorespunzatori din punctul
de vedere al potentialului lor);
- competitia intensa pentru promovare poate conduce la tensionarea
atmosferei de lucru si la conflicte de interese in interiorul firmei
(adevarate lupte interne);
- conducerea defectuoasa a promovarii, criteriile incorecte sau lipsa
oricaror criterii afecteaza negativ moralul si performanta celor
nepromovati.
Principalele probleme legate de recrutarea din interior se pot rezolva
prin realizarea unor programe de dezvoltare a personalului care sa
permita asumarea de catre angajati a unor responsabilitati mai largi,
precum si elaborarea unor criterii adecvate de promovare (performanta
si/sau vechime in organizatie).
Reusita recrutarii din interior va cere sa respectati reguli precise:
● Aduceti la cunostinta angajatilor fiecare post vacant.
● Prezentati oferta in interior inainte de inceperea recrutarii din
exterior.
● Comunicati angajatilor criteriile de promovare si transfer (inclusiv
standardele de performanta, calificarile si vechimea necesara).
● Alegeti numai dupa sustinerea de catre toti can- didatii a unui
interviu in fata conducerii firmei.
● Recrutati, pe cat posibil, 50% din personal facand apel la surse
interne.
● Folositi propriii candidati pentru posturile vacante din organizatie
ca standarde fata de care pot fi evaluati candidatii externi. Apelati la
acestia din urma doar daca valoarea lor este superioara, daca satisfac
nevoile de personal ale firmei, iar costurile suplimentare rezultate se
justifica.
● Faceti angajari numai atunci cand toti salariatii actuali sunt
suprasolicitati in munca. In acest caz, persoana nou-venita va fi
primita cu bratele deschise.
Surse externe
Apelati la surse externe de personal atunci cand inregistrati o
dezvoltare rapida a afacerii, cand va confruntati cu plecari ale unor
angajati care nu pot fi inlocuiti din interior sau cand aveti nevoie de
angajati cu pregatire speciala.
- Principalul avantaj al recrutarii din exterior il constituie faptul ca
ofera mai multe optiuni pentru alegerea candidatului potrivit.
- Angajatii veniti din afara pot aduce un suflu nou in organizatie.
- Costurile unor noi angajari sunt adesea mai reduse decat cele necesare
instruirii si pregatirii unor angajati interni pentru ocuparea unor
posturi noi (mai ales daca e vorba de cele tehnice sau manageriale).
- Desigur, recrutarea din exterior (atragerea, contactarea si evaluarea
candidatilor) este un proces mai dificil.
- Integrarea efectiva in firma a noilor angajati poate genera alte
cheltuieli de timp si bani.
- Recrutarea din exterior poate afecta negativ moralul personalului
(acesta va adopta o atitudine ostila fata de nou-veniti) in conditiile
in care exista si in interiorul firmei angajati capabili sa preia
sarcinile unor posturi ocupate din afara.
Pentru a reduce costurile, puteti restrange geografic eforturile de
recrutare, concentrandu-va asupra surselor cu cele mai mari sanse de a
produce rezultate.
Cu toate ca nu este reglementata in Codul Muncii sau in alt act normativ, invoirea reprezinta o notiune de care ne lovim adesea si pe care trebuie sa...