BlogulSpecialistului → Legislatia muncii → Ce castigati si ce riscati prin monitorizarea activitatii angajatilor
Ce castigati si ce riscati prin monitorizarea activitatii angajatilor
In general, angajatorii nu percep monitorizarea activitatii angajatilor ca pe ceva care aduce prejudicii acestora, ci ca pe o tehnica de management eficienta.
Sustinatorii acestei activitati aduc ca argument principal dreptul angajatorilor de a controla mediul de lucru si eficienta angajatilor in vederea imbunatatirii productivitatii si a mentinerii competitivitatii companiei in conditii de siguranta si securitate a muncii.
Pe de alta parte, exista multe opinii care se opun monitorizarii angajatilor.
Argumentele impotriva acestui gen de activitate se refera la abuzurile care ar putea fi facute de angajatori, efectele asupra intimitatii si sanatatii angajatilor, precum si la neincrederea in acuratetea supravegherii.
![]() |
Motivarea angajatilor, Evaluarea performantelor, |
Iata cateva dintre avantajele monitorizarii angajatilor, din perspectiva angajatorilor:
Mijloacele moderne de monitorizare sunt percepute ca oferind date exacte si obiective despre activitatea unui angajat. Multi managerii considera ca, daca stiu ca sunt monitorizati, angajatii devin mai eficienti. Studiile realizate au aratat ca monitorizarea electronica a condus la scaderea timpilor morti in activitatea angajatilor si a descurajat pauzele extinse si utilizarea resurselor companiei in interes personal.
Multi angajatori considera ca nu exista alternativa daca vor sa faca fata competitiei. Monitorizarea angajatilor este perceputa ca un mijloc indispensabil nu doar pentru a mentine productivitatea acestora, dar si pentru asigurarea calitatii produselor si serviciilor.
Unul dintre argumentele pentru monitorizarea electronica este protectia afacerii impotriva spionajului industrial. Companiile trebuie sa-si protejeze secretele impotriva unor angajati care utilizeaza resursele organizatiei pentru proiecte neautorizate sau chiar pentru derularea propriilor afaceri.
Companiile considera ca trebuie sa-si monitorizeze angajatii pentru a preintampina utilizarea gresita a resurselor puse la dispozitia acestora, eventualele consecinte negative fiind in responsabilitatea angajatorilor. Monitorizarea electronica previne eventualele actiuni de piraterie informatica din partea angajatilor sau realizarea de cumparaturi neautorizate cu cardul companiei.
Din perspectiva angajatorului, principalele dezavantaje ale monitorizarii angajatilor sunt legate de urmatoarele aspecte:
Cand angajatii stiu ca activitatea lor este supusa unui control suplimentar si cand lucreaza intr-un mediu in care lipseste increderea, se observa un nivel crescut de stres si demotivare, cu consecinte serioase asupra productivitatii si calitatii muncii depuse.
Sporesc concediile medicale, creste absenteismul si fluctuatia de personal in randul angajatilor care percep monitorizarea ca pe un stres suplimentar la locul de munca.
Monitorizarea poate avea efecte nedorite asupra spiritului de cooperare intre angajati. In special atunci cand sunt monitorizati fiecare individual, angajatii se descurajeaza sa mai lucreze in echipa si sa-si ofere ajutor unii altora in realizarea sarcinilor.
Monitorizarea in vederea imbunatatirii performantelor ar trebui sa fie suportiva, sa ofere sprijin angajatilor pentru a-si dezvolta competentele si aptitudinile in realizarea sarcinilor. Monitorizarea in vederea respectarii regulamentelor si regulilor este de natura corectiva si conduce la cresterea tensiunilor dintre management si angajati.