BlogulSpecialistului → Contabilitate si fiscalitate → Monografia santierelor de constructii
O activitate care capata din ce in ce mai multa amploare este constructia de imobile si ansambluri de imobile, fie cu scopul de a le utiliza pentru activitatea proprie, pentru a le inchiria, fie cu scopul de a le vinde. In functie de scopul pentru care sunt construite aceste imobile, ele sunt tratate diferit, din punct de vedere contabil, astfel: |
In functie de specificul activitatii acestor entitati, imobilele se pot construi fie prin forte proprii, fie in baza unui contract incheiat cu o societate de constructie.
EXEMPLU
privind constructia unui imobil in vederea vanzarii
Varianta I – constructia in regie proprie (stocuri)
Societatea „Casa” achizitioneaza terenuri intravilan, in vederea constructiei unui ansamblu rezidential.
Apartamentele construite se vand catre populatie, dar si catre persoane juridice sau se inchiriaza, dupa finalizarea constructiei.
Societatea cumpara in anul 2007, un teren in valoare de 500.000 lei, pe care va construi un bloc cu 50 de apartamente.
Constructia incepe in luna august 2007 si se va finaliza in iulie 2008.
Pretul unei locuinte este de 60.000 lei, fara T.V.A.
In aceasta situatie, societatea isi organizeaza activitatea de constructie ca si activitate de productie, inregistrand productie in curs, iar la finalizarea constructiei se inregistreaza obtinerea produsului finit.
Cheltuieli necesare constructiei si inregistrarea lor in contabilitate
Pentru aceste salarii, societatea mai inregistreaza cheltuieli sociale in suma de 3.010 lei/luna.
* Materialele consumate, (materii prime si materiale) pe baza bonurilor de consum intocmite la eliberarea din depozit si care se regasesc in devizele de lucrari sunt:
- in anul 2007 de 350.000 lei,
- in anul 2008 de 450.000 lei.
* Amortizarea mijloacelor fixe utilizate in acest santier este de 30.000 lei/luna. Utilajele sunt folosite pe santier din prima luna (august 2007) pana in iunie 2008, inclusiv. In luna iulie 2008 acestea sunt mutate la un alt santier, nemaifiind necesare la acest imobil.
* O parte din utilajele de constructii sunt inchiriate si se plateste o chirie de 40.000 lei/luna pentru acestea.
Costuri totale participante la obtinerea unui imobil pe toata perioada constructiei sunt de 2.291.120 lei :
500.000 + 25.000 + (13.010 x 12) + 350.000 + 450.000 + (30.000 x 11) + (40.000 x 12) = 2.291.120 lei
Inregistrari in contabilitate:
Achizitia terenului in suma de 500.000 lei
% = 404
595.000
211 „Furnizori de imobilizari” 500.000
„Terenuri”
4426 95.000
„T.V.A. deductibila”
Pentru mai multe detalii apasa aici
Sunt abonata la revista dvs si va rog daca puteti sa-mi trimiteti si mie revista care cuprinde monografia contabila pentru constructii. Am mai solicitat aceasta monografie si telefonic insa nu am primit nimic si am nevoie de aceasta monografie urgent. Va rog sa-mi dati un raspuns la acest mesaj pe e-mail. Multumesc!