Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Monografie contabila pentru minus la inventar
Publicat de catre Contabilul.roNr. vizualizari: 39055 / Rating utilizatori: 4 din 35 voturi
Vom afla prin randurile de mai jos care este monografia contabila si care sunt documentele justificative pentru minusurile la inventar in gestiunea de marfuri tinand cont ca societatea este inregistrata in scopuri de TVA si in sistemul TVA la incasare. Mentionam ca firma are ca obiect de activitate comertul cu amanuntul.
Constatarea minusurilor dintr-o gestiune se face numai pe baza de inventar.
Inventarierea poate fi generala - efectuata asupra tuturor gestiunilor si elementelor patrimoniale ale unitatii - sau partiala - numai pe o anumita gestiune/pe mai multe gestiuni, daca sunt indicii de frauda/lipsuri/furturi.
In aceasta situatie, pot sa presupun ca evidenta marfurilor se tine global-valoric, situatie in care descarcarea gestiunii de face cu ajutorul coeficientului K.
Lipsa in gestiune este una valorica, rezultata din compararea stocului valoric la pret de vanzare stabilit in urma inventarierii cu stocul valoric, la acel moment, din contabilitate si din raportul de gestiune.
De asemenea, inteleg ca acest minus nu este imputabil.
Inregistrarea in contabilitate a minusului se face ca la orice descarcare de gestiune in cazul vanzarii, articolul contabil fiind urmatorul:
% = 371 1240 lei
607 700 lei
378 300 lei
4428. 240 lei
Pentru a stabili adaosul comercial aferent minusului, se determina coeficientul K, asa cum se determina la orice vanzare de marfa, pana la momentul efectuarii inventarului (care este reflecatat de data procesului-verbal de inventariere), cu datele de pana la acea data, respectiv:
K = [(TSC 378 (ianuarie - momentul inventarului)) / (TSD 371 (ianuarie - momentul inventarului))] * 100 (presupunem ca este 30%).
Nota: TSD 371 nu contin TVA neexigibila.
Acest coeficient se inmulteste cu valoarea minusului in gestiune, la pret cu amanuntul fara TVA neexigibila, rezultand adaosul comercial aferent minusului [(1240 lei - 240 lei) * 30% = 300 lei].
TVA neexigibila aferenta valorii lipsei este egala cu 1240 lei * 24/124.
Cheltuiala cu marfa este egala cu: 1240 lei - 240 lei (TVA neexigibila) - 300 lei (adaos comercial) = 700 lei.
Ca documente justificative avem:
- decizia de inventariere - pentru desemnarea comisiei de inventariere;
- listele de inventariere (cod 14-3-12/a) - pe baza carora se stabileste stocul cantitativ si valoric efectiv, faptic, la pret de vanzare cu amanuntul;
- raportul de gestiune - completat pana la momentul inventarului, din care rezulta stocul valoric scriptic;
- procesul-verbal de inventariere intocmit de comisia de inventariere, care trebuie sa contina, printre altele, rezultatele inventarierii (constatarea minusului respectiv, ca diferenta intre valoarea stocului din raportul de gestiune si valoarea stocului inventariat), concluziile si propunerile comisiei cu privire la cauzele lipsurilor constatate si persoanele vinovate, precum si propuneri de masuri in legatura cu acestea (daca lipsurile sunt imputabile), asigurarea integritatii bunurilor din gestiune, precum si alte aspecte legate de activitatea gestiunii inventariate.
In cazul in care minusurile nu sunt imputabile, se va face o mentiune in acest sens in procesul verbal, cu mentionarea cauzelor pentru care nu se pot imputa.
Din punctul de vedere al TVA, la data procesului-verbal de inventariere se va proceda la ajustarea TVA deductibila/TVA dedusa odata cu plata furnizorilor, in conformitate cu art. 148 alin. (1) litera c) din Codul fiscal si punctul 53 alin. (6) si (7) din norme.
Inregistrarea in contabilitate a ajustarii se face in felul urmator:
635 / analitic ajustare TVA = 4426 168 lei (700 lei * 24%).
Suma de 700 lei este cheltuiala cu marfa lipsa in gestiune (cont 607).
TVA astfel rezultata din ajustare se declara in decontul de TVA aferent perioadei pentru care s-a facut ajustarea pe randul 30 "Regularizari de taxa dedusa" cu semnul minus.
Pe masura ce furnizorii vor fi achitati, taxa se va deduce, deoarece s-a facut nededucerea acesteia la momentul constatarii lipsei in gestiune.
De altfel, nici nu se poate cunoaste furnizorul de la care s-a facut achizitia marfii lipsa in gestiune, astfel incat sa facem analiza daca este sau nu achitat la momentul inventarului.
Din punctul de vedere la impozitului pe profit, atat cheltuiala din cont 607 (de 700 lei), cat si cheltuiala aferenta ajustarii TVA din cont 635 (de 168 lei) sunt cheltuieli nedeductibile la calculul impozitului pe profit, asa cum este prevazut la art. 21 alin. (4) litera c) din Codul fiscal si la punctul 41 din norme.
In aceste prevederi legale se specifica faptul ca daca bunurile sunt asigurate, atunci cheltuiala cu marfa si cheltuiala cu TVA sunt deductibile, deoarece se considera ca prin incasarea asigurarii se va obtine un venit impozabil.
Inainte de a proceda la scaderea din gestiune a marfurilor lipsa, este bine sa beneficiati de prevederile HG 831/2004 privind perisabilitatile, in cazul in care marfurile comercializate de dvs. se incadreaza in aceasta prevedere legala.
Aplicarea perisabilitatilor conform acestei hotarari conduce la o cheltuiala cu marfa deductibila fiscal in limitele respective, conform art. 21 alin. (3) litera d) din Codul fiscal. De asemenea, TVA aferenta scaderii din gestiune a marfurilor perisabile nu se ajusteaza, asa cum este prevazut la art. 148 alin. (2) litera c) din Codul fiscal si la punctul 53 alin. (12) din norme.
Specialistii in legislatia muncii amintesc in materialul dat publicitatii care sunt cele 6 situatii in care un contract individual de munca se poate...