Publicat de catre Alina Semeniuc
Nr. vizualizari: 24711 /
Rating utilizatori: 3.86 din 7 voturi
ln cazul in care nu efectuati plata obligatiilor fiscale la termen, potrivit
dispozitiilor art. 119 si urmatoarelor din Codul de procedura fiscala, veti
datora majorari de intarziere.
Majorarile de intarziere se calculeaza de
la expirarea scadentei contributiei pentru care sunt datorate si, ca regula
generala, pana la data platii.
Data platii majorarilor de
intarziere, in functie de momentul la care a fost efectuata plata, este
detaliata in cadrul sectiunii „B 3.1 Data platii obligatiilor fiscale“ si
reprezinta cel mai frecvent mod de stopare a calculului acestora. Alaturi de
acest mod de stingere a obligatiilor, Codul de procedura fiscala reglementeaza
si alte procedee care conduc la incetarea calculului majorarilor de intarziere.
Modul de calcul al majorarilor de intarziere este, de
regula, liniar, pe zile calendaristice, incepand cu ziua lucratoare imediat
urmatoare celei in care expira termenul de plata si pana la data indeplinirii
conditiilor de incetare a calculului.
Determinarea cuantumului
dobanzilor se realizeaza utilizand urmatoarea formula:
Majorari
de intarziere la data t = Suma datorata x Nr. de zile intarziere (de la scadenta
pana la data t) x cota majorarilor de intarziere (0,1%)
Sfatul nostru:
Avand in vedere ca majorarile de intarziere se stabilesc de catre organele
fiscale pe baza deciziei de calcul al accesoriilor, consideram ca in prezent nu
trebuie achitate din proprie initiativa de catre societate.
In cazul in
care se doreste achitarea oricaror obligatii ce ar putea fi datorate de
societate, puteti solicita organului fiscal emiterea unei decizii de impunere
care sa consemneze cuantumul si modul de calcul. Numai pe baza acesteia
majorarile de intarziere vor putea fi inregistrate in evidenta proprie a
societatii ca obligatii fiscale, in timp ce, pe baza aceluiasi document,
majorarile considerate nedatorate pot fi contestate.
Accesoriile
obligatiilor fiscale au suferit transformari importante in timp atat din punctul
de vedere al structurii, cat si al nivelului. Va prezentam mai jos evolutia
accesoriilor obligatiilor fiscale pe perioada termenului general de prescriptie
in materia stabilirii diferentelor de obligatii fata de bugetul consolidat:
Majorari 1999 – 2002:
Cota majorari de intarziere |
Perioada |
Temei legal |
0,3% |
6 mai 1999 – 1 aug. 2000 |
H.G. nr. 354/1999 |
0,15% |
1 aug. 2000 – 29 oct. 2001 |
H.G. nr. 564/2000 |
0,1% |
29 oct. 2001 – 31 aug. 2002 |
H.G. nr. 1.043/2001 |
0,07% |
1 sept. 2002 – 31 dec. 2002 |
H.G. nr. 874/2002
|
Dobanzi/penalitati 2003 –
2005:
Cota dobanzi / penalitati de
intarziere |
Perioada |
Temei legal |
0,06% majorare |
1 ian. 2003 – 6 feb. 2004 |
H.G. nr. 1513/2002 |
0,5% penalitate |
1 ian. 2003 – 15 iul. 2005 |
Codul proc. fiscala |
0,06% majorare |
6 feb. 2004 – 31 aug. 2005 |
H.G. nr. 67/2004 |
0,6% penalitate |
15 iul. 2005 – 31 dec. 2005 |
Codul proc. fiscala |
0,05% majorare |
1 sept. 2005 – 31 dec. 2005 |
H.G. nr. 784/2005
|
Majorari 2006 – 2008:
Cota majorari de intarziere |
Perioada |
Temei legal |
0,1% |
1 ianuarie 2006 – prezent |
Codul de procedura fiscala
|
Conform art. 120 alin. (7) din Codul de
procedura fiscala, nivelul majorarii de intarziere este de 0,1% pentru fiecare
zi de intarziere si poate fi modificat prin legile bugetare anuale.
Avand in vedere obiectivul majorarilor de intarziere de a descuraja
neplata obligatiilor fiscale in raport cu alte obligatii de plata ale
contribuabilului, nu sunt de anticipat cresteri ale nivelului majorarii de
intarziere. De altfel, luand in considerare faptul ca unei cote de 0,1% pe zi ii
corespunde un nivel de 36,5% pe an, se poate constata ca majorarile de
intarziere sunt cu mult mai mari decat cele mai penalizatoare dobanzi practicate
pe piata.
In cazul in care organele de control abilitate constata, in
urma inspectiei fiscale, diferente de obligatii fiscale, dobanzile se datoreaza
incepand cu ziua imediat urmatoare scadentei obligatiei la care s-a constatat
diferenta.
Exemplu:
La data de 10 martie, la SC Globus SRL, organele fiscale stabilesc in urma
inspectiei ca obligatia fiscala reprezentand impozit pe salarii este de 2.000
lei, si nu de 1.700 lei cat a fost achitat la 25 ianuarie 2008. In consecinta,
societatea va datora pentru diferenta de 300 lei dobanda incepand cu 26
ianuarie.
Majorarea de intarziere datorata la 10 martie 2008 este in
valoare de 13,5 lei, aceasta fiind calculata astfel:
300 lei diferenta de
plata x 45 zile calendaristice x 0,1% cota majorarii de intarziere.
Exceptii si reguli speciale
Codul de procedura
fiscala stabileste o serie de exceptii si reguli speciale privind calculul
accesoriilor obligatiilor fiscale:
- Nu se calculeaza majorari de intarziere pentru amenzi, cheltuieli de
executare, sume confiscate si majorari de intarziere.
- Pentru obligatiile fiscale stinse prin executare silita, dobanzile se
calculeaza pana la data intocmirii procesului-verbal de distribuire a sumelor
realizate prin executare silita, inclusiv.
- Pentru obligatiile fiscale ale debitorului declarat insolvabil, dobanzile se
calculeaza pana la data trecerii in evidenta separata.
- Pentru obligatiile fiscale stinse prin procedurile de compensare prevazute
de actele normative speciale (de exemplu, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
45/2001), data stingerii este data la care se efectueaza compensarea prevazuta
in actul normativ care o reglementeaza sau in normele metodologice de aplicare a
acestuia (data inchiderii procedurilor de compensare, si nu data initierii
procedurii).
Prevederi speciale privind calculul majorarilor de
intarziere sunt cuprinse la art. 122 din Codul de procedura fiscala, in cazul
stingerii obligatiilor fiscale prin compensare. Astfel, majorarile de intarziere
se datoreaza pana la data stingerii inclusiv, respectiv:
- pentru compensarile la cerere, data stingerii este data depunerii la organul
competent a cererii de compensare;
- pentru compensarile efectuate ca urmare a unei cereri de restituire sau de
rambursare a sumei cuvenite debitorului, data stingerii este data depunerii
cererii de rambursare sau de restituire;
- pentru compensarile din oficiu, data stingerii este data inregistrarii
operatiei de compensare de catre unitatea de trezorerie teritoriala, conform
notei de compensare intocmite de catre organul competent.
O
prevedere speciala cuprinsa la art. 120 alin. (5) este aplicabila in cazul
impozitului pe profit.
Dat fiind caracterul de impozit anual al
acestuia, calculul majorarilor de intarziere are in vedere obligatiile de plata
trimestriale, dar si rectificarea sumelor pentru care se calculeaza, in functie
de cuantumul impozitului pe profit determinat pe baza declaratiei anuale. In
acest caz, majorarile de intarziere, dupa expirarea ultimului termen de plata
trimestrial, se vor calcula la nivelul impozitului anual. Eventualele majorari
calculate pe baza obligatiilor de plata trimestriale se vor ajusta
corespunzator, retroactiv.
O alta dispozitie cu un caracter
special este cea prevazuta de art. 185 alin. (4), potrivit careia regimul
accesoriilor pentru creantele transmise spre incasare autoritatilor romane este
cel aplicabil in Romania. Aceasta prevedere dezavantajeaza persoanele vizate
deoarece in Romania, incepand cu 1 ianuarie 2006, nivelul majorarilor de
intarziere este de 0,1% pe zi de intarziere, ceea ce determina un nivel de 36,5%
pe an. Nivelul acestor majorari este cu mult mai mare fata de nivelul existent
in alte tari, spre exemplu in Franta, unde acesta se situeaza in prezent la 0,4%
pe luna, respectiv 4,8% pe an. Diferenta este uriasa chiar luand in calcul
inflatia, in conditiile in care recuperarea creantelor si restituirea acestora
se face in lei.
(din
„Actualizare Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili” / iulie
2008)
Articol preluat din Revista de contabilitate