BlogulSpecialistului → Contabilitate si fiscalitate → Organizarea evidentei in scopul taxei pe valoarea adaugata
In Monitorul Oficial cu nr. 364 din data de 13 mai 2008, a fost publicat Ordinul 1372/2008 privind organizarea evidentei in scopul taxei pe valoarea adaugata, conform art. 156 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal. Prezentul ordin abroga Ordinul 2217/2006 si propune noi modele orientative ale jurnalelor de vanzari si cumparari, registrului non-transferurilor si registrul bunurilor mobile corporale primite in scopul expertizarii sau efectuarii de lucrari asupra acestora.
Conform prevederilor art. 156 din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, au obligatia sa tina evidente corecte si complete urmatorii:
a) persoanele impozabile stabilite in Romania, pentru operatiunile efectuate in desfasurarea activitatilor economice, pentru operatiunile pentru care sunt obligate la plata taxei, precum si pentru orice alta operatiune reglementata la titlul VI din Codul fiscal;
b) persoanele obligate la plata taxei pentru orice operatiune sau care se identifica drept persoane inregistrate in scopuri de TVA conform titlului VI din Codul fiscal, in scopul desfasurarii oricarei operatiuni, pentru operatiunile respective;
c) persoanele impozabile si persoanele juridice neimpozabile, pentru toate achizitiile intracomunitare;
Consilier TVA
d) asociatul care contabilizeaza veniturile si cheltuielile, potrivit contractului incheiat intre parti, in cazul asociatiilor in participatiune care nu constituie o persoana impozabila, pentru operatiunile realizate de respectiva asociatie in participatiune.
Jurnalele, registrele, evidentele si alte documente similare nu sunt formulare tipizate stabilite de Ministerul Economiei si Finantelor. Fiecare persoana impozabila poate sa isi stabileasca modelul documentelor pe baza carora determina taxa colectata si taxa deductibila, conform specificului propriu de activitate.
![]() |
Guvernul a modificat Codul Fiscal prin ordonanta de urgenta! Si nu e ultima oara! |
Jurnalele, registrele, evidentele si alte documente similare se pot intocmi manual sau prin utilizarea sistemului informatic, si se pot stoca prin orice metode si in orice loc, in urmatoarele conditii:
a) locul de stocare sa se afle pe teritoriul Romaniei, cu exceptia celor intocmite prin mijloace electronice, care pot fi pastrate in orice loc, daca pe perioada stocarii:
1.se garanteaza accesul on-line la datele respective;
2.se garanteaza integritatea continutului documentelor respective;
b) in cazul stocarii prin mijloace electronice, aceste documente sa fie puse la dispozitia organelor fiscale competente fara nicio intarziere, ori de cate ori se solicita acest lucru.
Jurnalele, registrele, evidentele si alte documente similare se vor intocmi de catre fiecare persoana impozabila astfel incat sa cuprinda cel putin elementele prevazute la pct. 79 din Normele metodologice referitor la art.156 din Codul fiscal, si anume:
Registrul non-transferurilor va cuprinde:
Registrul bunurilor primite va cuprinde:
a) valoarea totala, fara taxa, a tuturor livrarilor de bunuri si/sau prestarilor de servicii efectuate de aceasta persoana in fiecare perioada fiscala, evidentiata distinct pentru:
1. livrarile intracomunitare de bunuri scutite;
2. exporturile de bunuri si alte operatiuni scutite de taxa, livrari/prestari scutite de taxa sau pentru care locul livrarii/prestarii este in afara Romaniei;
3.operatiunile care nu au loc in Romania; livrarile de bunuri si/sau prestarile de servicii taxabile si carora li se aplica cote diferite de taxa;
b) valoarea totala, fara taxa, a tuturor achizitiilor pentru fiecare perioada fiscala, evidentiata distinct pentru:
1. achizitii intracomunitare de bunuri;
2. achizitii de bunuri/servicii pentru care persoana impozabila este obligata la plata taxei in conditiile art. 150 alin. (1) lit. b)-g) din Codul fiscal;
3. achizitii de bunuri, inclusiv provenite din import, si de servicii, taxabile, carora li se aplica cote diferite de taxa;
c) taxa colectata de respectiva persoana pentru fiecare perioada fiscala;
d) taxa totala deductibila si taxa dedusa pentru fiecare perioada fiscala;
e) calculul taxei deduse provizoriu pentru fiecare perioada fiscala, a taxei deduse efectiv pentru fiecare an calendaristic si al ajustarilor efectuate, atunci cand dreptul de deducere se exercita pe baza de pro-rata, evidentiind distinct:
1. taxa dedusa conform art. 147 alin. (3) din Codul fiscal;
2. taxa nededusa conform art. 147 alin. (4) din Codul fiscal;
3. taxa dedusa pe baza de pro-rata conform art. 147 alin. (5) din Codul fiscal.
De asemenea, in ordin sunt prezentate si modelele orientative ale jurnalelor si registrelor.