Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Creante neincasate. Scoaterea din gestiune
Publicat de catre Contabilul.roNr. vizualizari: 4443 / Rating utilizatori: 5 din 2 voturi
Vom analiza situatia unei societati cu creante neincasate de la anumiti parteneri, firme radiate, conform evidentelor ONRC.
Vom stabili astfel care va fi tratamentul contabil si fiscal privind scoaterea lor din gestiune si regimul TVA.
Solutia consultantului:
Din punct de vedere contabil, in conformitate cu prevederile pct. 187 din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene aprobate prin OMFP 3055/2009, la scaderea din evidenta a creantelor si datoriilor ale caror termene de incasare sau de plata sunt prescrise, entitatile trebuie sa demonstreze ca au fost intreprinse toate demersurile legale, pentru decontarea acestora.
Astfel, creantele si datoriile se pot scoate din evidenta daca termenele de incasare/plata sunt prescrise, dupa ce au fost intreprinse toate demersurile legale pentru decontarea acestora.
Scoaterea din evidenta a creantelor si datoriilor prescrise se poate face, dupa efectuarea tuturor demersurilor legale pentru decontarea acestora, in urma inventarierii elementelor de activ si de pasiv.
Creantele si obligatiile fata de terti trebuie inventariate anual, verificate si confirmate pe baza extraselor soldurilor debitoare si creditoare ale conturilor respective, conform "Extrasului de cont" cod 14-6-3, prezentat ca model in anexele la normele metodologice date in aplicarea OMFP 2861/2009 sau pe baza punctajelor reciproce scrise.
Pe baza propunerilor comisiei de inventariere administratorul, cu avizul conducatorului compartimentului financiar -contabil si al conducatorului compartimentului juridic poate decide scaderea din evidenta a creantelor si datoriilor prescrise.
Deductibilitatea fiscala a creantelor neincasate nu este conditionata de participarea sau nu la masa credala. In mod logic se presupune ca orice societate va intreprinde toate diligentele ca sa isi incaseze creantele.
Daca creanta nu se mai poate incasa din cauza falimentului clientului, scoaterea din activ a creantei se va inregistra cu ajutorul contulu 654 "Pierderi din creante si debitori diversi".
Astfel cum prevede art. 138 lit. d) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, baza de impozitare a TVA se reduce in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului. Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, hotarare ramasa definitiva si irevocabila.
Asadar, cu privire la creantele neincasate, baza de impozitare a TVA se reduce doar in cazul falimentului beneficiarului, in baza hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea 85/2006 privind procedura insolventei, hotarare ramasa definitiva si irevocabila.
Conform art. 21 alin (4) lit o din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, sunt nedeductibile la calculul profitului impozabil:
" pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor incerte sau in litigiu, neincasate, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 22, precum si pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor incerte sau in litigiu, neincasate, in alte situatii decat cele prevazute la art. 21 alin. (2) lit. n). In aceasta situatie, contribuabilii care scot din evidenta clientii neincasati sunt obligati sa comunice in scris acestora scoaterea din evidenta a creantelor respective, in vederea recalcularii profitului impozabil la persoana debitoare, dupa caz".
Avand in vedere aceasta prevedere legala, rezulta ca in cazul scoaterii din evidenta a creantelor neincasate, potrivit art. 21 lit. n din Codul fiscal, pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor neincasate, sunt deductibile fiscal in urmatoarele cazuri:
a. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti;
b. debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic
c.debitorul inregistreaza dificultati financiare majore care ii afecteaza intreg patrimoniul.
(Dificultatile financiare majore care afecteaza intregul patrimoniu al debitorului sunt cele care rezulta din situatii exceptionale determinate de calamitati naturale, epidemii, epizootii, accidente industriale sau nucleare, incendii, fenomene sociale sau economice, conjuncturi externe si in caz de razboi).
In concluzie, daca nu detineti documente privind inchiderea procedurii de faliment a partenerilor respectivi nu puteti ajusta TVA, iar cheltuiala este nedeductibila la calculul impozitului pe profit.
Specialistii in legislatia muncii amintesc in materialul dat publicitatii care sunt cele 6 situatii in care un contract individual de munca se poate...