Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Inregistrarea plusurilor si minusurilor la inventar
Publicat de catre Contabilul.roNr. vizualizari: 4935 / Rating utilizatori: 5 din 1 vot
Inventarierea este un ansamblu de operatiuni prin care se constata existenta tuturor elementelor patrimoniale, in expresie cantitativ-valorica sau numai valorica, dupa caz, in patrimoniul sau gestiunea intreprinderii la data efectuarii acestora.
Inventarierea patrimoniului trebuie efectuata de toate persoanele juridice prevazute la art. 1 din Legea nr. 82/1991, si anume:
- societatile comerciale, companiile nationale, regiile autonome, institutele nationale de cercetare-dezvoltare, societatile cooperatiste si celelalte persoane juridice;
- institutiile publice, asociatiile si celelalte persoane juridice cu si fara scop patrimonial;
- subunitatile fara personalitate juridica, cu sediul in strainatate;
- organismele de plasament colectiv care nu sunt constituite prin act constitutiv, astfel cum sunt prevazute in legislatia pietei de capital, fondurile de pensii facultative, fondurile de pensii administrate privat si alte entitati organizate pe baza Codului civil;
- persoanele fizice care desfasoara activitati producatoare de venituri si care sunt obligate, potrivit legii, sa tina contabilitatea in partida simpla.
Entitatile au obligatia sa efectueze inventarierea cel putin o data in cursul exercitiului financiar pe parcursul functionarii lor, in cazul fuziunii sau incetarii activitatii, precum si in alte cazuri particulare prevazute de normele legale, cum ar fi:
- la cererea organelor de control, cu prilejul efectuarii controlului sau a altor organe prevazute de lege;
- ori de cate ori sunt indicii ca exista lipsuri sau plusuri in gestiune, care nu pot fi stabilite cert decat prin inventariere;
- ori de cate ori intervine o predare-primire de gestiune;
- cu prilejul reorganizarii gestiunilor;
- ca urmare a calamitatilor naturale sau a unor cazuri de forta majora;
- la incheierea exercitiului financiar.
Pentru inregistrarea rezultatelor inventarierii in contabilitate, trebuie avute in vedere operatiunile de regularizare (punerea de acord a evidentelor scriptice cu situatia faptica), ce cuprind operatiuni privind diferentele rezultate la inventariere, adica plusuri sau minusuri.
Plusurile de inventar se inregistreaza ca intrari in patrimoniul societatii, astfel:
- plusuri de natura imobilizarilor necorporale si corporale (cont 134);
- plusuri de natura stocurilor in depozite (cont 758);
- plusuri de natura produselor finite sau produselor neterminate constatate in sectiile de productie (cont 711).
Minusurile de inventar se inregistreaza astfel:
- se inregistreaza pe seama cheltuielilor, dupa natura lor;
- se stabilesc in sarcina celor vinovati prin recuperare directa.
Pentru lipsuri, sustrageri si orice alte fapte ce produc pagube entitatii, conducerea poate decide recuperarea pagubelor constatate de comisia de inventariere, cu respectarea prevederilor legale privind raspunderea materiala a personalului.
Specialistii in legislatia muncii amintesc in materialul dat publicitatii care sunt cele 6 situatii in care un contract individual de munca se poate...