BlogulSpecialistului → Contabilitate si fiscalitate → Cum privim un spot publicitar
Spotul sau clipul este un scurt mesaj publicitar audiovizual care este difuzat la radio si la televiziune. Practic, acesta este un film comercial transpus pe un suport film sau video si are drept scop promovarea unei firme sau popularizarea unui produs sau a unui serviciu.
Spotul publicitar se realizeaza doar la cererea clientului, in functie de cerintele acestuia. Acest fapt ne poate induce in eroare pentru incadrarea spotului in categoria bunurilor sau in categoria prestarilor de servicii.
Astfel, pentru o firma stabilita in Romania inregistrata in scopuri de TVA, un spot poate fi considerat:
* un bun, in situatia in care clientul lanseaza comanda unui prestator, urmand ca difuzarea acestuia sa fie efectuata prin mass-media de catre alt prestator de servicii. In aceasta situatie, beneficiarul intra in posesia suportului material al spotului pentru a-l preda firmei care il va difuza.
Din punct de vedere contabil, contravaloarea suportului material al spotului receptionat poate fi inregistrat fie in contul 302 „Materiale auxiliare“ (302 = 401), fie in contul 303 „Materiale de natura obiectelor de inventar“. Inregistrarea pe cheltuieli de exploatare a contravalorii acestui spot (cont 623 „Cheltuieli de protocol, reclama si publicitate“) se efectueaza numai la momentul predarii spotului in vederea difuzarii;
* un serviciu, in situatia in care clientul lanseaza comanda unui prestator de servicii in vederea transmiterii unui spot pentru promovarea produselor noi din sortimentul de fabricatie. In aceasta situatie, beneficiarul nu intra in posesia suportului material al spotului.
Din punct de vedere contabil, serviciul prestat se inregistreaza in contul 623 „Cheltuieli de protocol, reclama si publicitate“ la momentul prestarii serviciului.
Daca un spot publicitar se incadreaza la bunuri, d.p.d.v. al unui cumparator avem urmatoarele tipuri de operatiuni supuse taxarii cu cota standard TVA: