Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Emiterea facturii in cazul unui sold debitor cont 409
Publicat de catre Www.contabilul.roNr. vizualizari: 5076 / Rating utilizatori: 5 din 1 vot
Intrebare:O persoana juridica are sold debitor in conturile 4091 si 4092, in acest
cont fiind inregistrate avansurile platite de firma furnizorilor. Nu au
fost primite insa facturile din partea administratorului. Cum se va
proceda intr-un astfel de caz?
Raspuns: Potrivit art 155 din Codul fiscal, persoana impozabila trebuie sa emita o
factura catre fiecare beneficiar pentru suma avansurilor incasate in
legatura cu o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, cel tarziu
pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a incasat
avansurile, cu exceptia cazului in care factura a fost deja emisa.
Furnizorul dvs trebuia sa va emita factura pana in cea de-a 15 –a zi a
lunii urmatoare celei in care a incasat avansul. In cazul in care
factura a fost pierduta, se vor lua masuri de reconstituire a acestora,
potrivit reglementarilor emise in acest sens, in termen de maximum 30 de
zile de la constatare, potrivit art 26 din Legea contabilitatii
82/1991.
Procedura de reconstituire a documentelor financiar-contabile pierdute, sustrase sau distruse este stabilita prin OMEF 3512/2008 privind documentele financiar-contabile.
Reconstituirea documentelor justificative si contabile sustrase,
pierdute sau distruse se realizeaza in conformitate cu prevederile
sectiunii E a Normei metodologice de intocmire si utilizare a
documentelor financiar-contabile,
aprobata prin ordinul mentionat. Documentele reconstituite conform
acestei norme metodologice constituie baza legala pentru efectuarea
inregistrarilor in contabilitate.
In cazul in care documentul disparut a fost emis de alta unitate,
reconstituirea se va face de unitatea emitenta, prin realizarea unei
copii de pe documentul existent la unitatea emitenta. In acest caz,
unitatea emitenta va trimite unitatii solicitante, in termen de cel mult
10 zile de la primirea cererii, documentul reconstituit. Documentele
reconstituite vor purta in mod obligatoriu si vizibil mentiunea
"DUPLICAT", cu specificarea numarului si datei dispozitiei pe baza
careia s-a facut reconstituirea.
In cazul pierderii, sustragerii sau distrugerii exemplarului original al
facturii, emitentul trebuie sa emita un duplicat al facturii pierdute,
sustrase sau distruse. Duplicatul poate fi:
- o factura noua, care sa cuprinda aceleasi date ca si factura
initiala, si pe care sa se mentioneze ca este duplicat si ca inlocuieste
factura initiala; sau
- o fotocopie a facturii initiale, pe care sa se aplice stampila
societatii si sa se mentioneze ca este duplicat si ca inlocuieste
factura initiala.
De asemenea, aveti posibilitatea sa efectuati inventarierea si sa
stabiliti daca aceasta creanta este reala. Astfel, potrivit pct. 28 alin
(1) din Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii
elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii,
aprobate prin OMFP 2861/2009 , creantele si obligatiile fata de terti
sunt supuse verificarii si confirmarii pe baza extraselor soldurilor
debitoare si creditoare ale conturilor de creante si datorii care detin
ponderea valorica in totalul soldurilor acestor conturi, potrivit
"Extrasului de cont" (cod 14-6-3) sau punctajelor reciproce scrise.
Nerespectarea acestei proceduri, precum si refuzul de confirmare
constituie abateri de la prezentele norme si se sanctioneaza potrivit
legii.
In concluzie, aveti posibilitatea reconstituirii facturilor respective
daca au fost pierdute sau sa va punctati cu furnizorul pentru a
confirma existenta acestei creante.
Specialistii in legislatia muncii amintesc in materialul dat publicitatii care sunt cele 6 situatii in care un contract individual de munca se poate...