Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
3 solutii de criza pentru reducerea costurilor
Publicat de catre Www.legislatiamuncii.roNr. vizualizari: 2632 / Rating utilizatori: 5 din 1 vot
Eliminati orele suplimentare
Anumite activitati ale companiei impun prestarea de ore suplimentare pentru anumite posturi chiar si in perioada de criza.
Munca suplimentara se compenseaza prin ore libere platite in
urmatoarele 30 de zile dupa efectuarea acesteia, iar in cazul in care
compensarea prin ore libere platite nu este posibila, munca suplimentara
trebuie sa fie platita prin adaugarea unui spor la salariu
ce nu poate fi mai mic de 100% din salariul de baza (conform art. 41
din Contractul colectiv de munca unic la nivel national pe anii
2007-2010).
Ca sa evitati prestarea de ore suplimentare care
ar fi necesara in unele cazuri in firma dvs., alegeti sa transferati
anumite sarcini si responsabilitati ale angajatilor mult prea solicitati
catre angajati care nu au o incarcare corespunzatoare si care au
competentele de care este nevoie.
In cazul in care sunt necesare modificari ale atributiilor stipulate in fisa postului, transferul se poate realiza prin acordul partilor, conform art. 41 din Codul muncii.
Conform art. 43 din Codul muncii,
delegarea reprezinta exercitarea temporara, din dispozitia
angajatorului, de catre salariat, a unor lucrari sau sarcini
corespunzatoare atributiilor de serviciu in afara locului sau de munca.
Realizati concedieri colective
Concedierea colectiva reprezinta o reducere de personal pe o anumita
perioada de timp, determinata de ratiuni economice extreme.
Codul muncii
(art. 68-72, cu modificarile si completarile ulterioare) si Contractul
colectiv de munca unic la nivel national pe anii 2007-2010 (art. 79-82)
reglementeaza conditiile generale si modul in care se poate realiza concedierea colectiva.
Avand in vedere impactul acestui proces asupra angajatilor ce raman in
companie, asupra motivatiei si atitudinilor acestora, precum si asupra
culturii organizationale, o astfel de masura ar trebui sa fie ultima
solutie pentru reducerea costurilor. In general este util ca orice
actiune, program sau proiect care vizeaza resursele umane ale companiei
dvs. sa fie discutat si convenit cu angajatii si cu reprezentantii
acestora.
Indiferent de problemele cu care se confrunta firma dvs., nu va grabiti sa recurgeti la asa-numitele „solutii ultime“, adica concedierea angajatilor.
Sfatul nostru este sa treceti in revista toate posibilitatile de
reducere a cheltuielilor cu forta de munca si sa alegeti in primul rand
solutiile de tip „castig-castig“, atat pentru dvs., ca angajator, cat si
pentru angajati.
In acest fel veti obtine o crestere a
motivatiei angajatilor si veti putea face fata situatiei de criza mult
mai bine decat daca in firma dvs. se instaureaza un climat preponderent
de teama si nesiguranta.
Agreati cu angajatii efectuarea concediilor de odihna in perioadele in care acestia sunt subincarcati
Efectuarea concediului de odihna se realizeaza in baza unei programari
colective sau individuale stabilite de angajator cu consultarea
sindicatului sau, dupa caz, a reprezentantilor salariatilor, pentru
programarile colective, ori cu consultarea salariatului, pentru
programarile individuale.
Stabiliti de comun acord cu
angajatii, respectiv cu sindicatul, ca efectuarea concediilor de odihna
sa se faca integral in perioadele de slaba activitate din firma dvs.
Totodata, daca exista zile de concediu din anul anterior neefectuate,
este recomandabil sa se efectueze tot in aceste perioade.
In
acest mod, angajatii beneficiaza de drepturile cuvenite, iar dvs., ca
angajator, va indepliniti obligatiile legale si contractuale si, in
acelasi timp, eficientizati efortul salarial prin corelarea lui cu
activitatea economica.
Pentru indemnizatia de concediu de
odihna nu sunt, de regula, luate in calcul veniturile de natura
salariala acordate ocazional, cum ar fi premiile sau alte drepturi care
sunt lasate la aprecierea angajatorului.
Specialistii in legislatia muncii amintesc in materialul dat publicitatii care sunt cele 6 situatii in care un contract individual de munca se poate...