Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Modificari Codul Fiscal: Impozitul pe veniturile nerezidentilor
Publicat de catre Www.contabilul.roNr. vizualizari: 2901 / Rating utilizatori: 5 din 1 vot
Printre modificarile aduse de noul Cod Fiscal in ceea ce priveste
impozitul pe veniturile nerezidentilor, redam urmatoarele prevederi
actualizate:
Modificarea art. 40 alin. (2)
- Eliminarea perioadei de 3 ani dupa care persoana fizica nerezidenta
devenita rezidenta in Romania este supusa impozitarii pentru veniturile
obtinute din orice sursa, atat din Romania cat si din afara Romaniei.
Aceste venituri urmeaza a fi supuse impunerii incepand cu anul
calendaristic urmator celui in care persoana fizica a obtinut rezidenta
in Romania, concomitent cu acordarea acelorasi drepturi de deducere de
care beneficiaza o persoana fizica romana;
- Calitatatea de rezident/nerezident a unei persoane fizice este stabilita pentru 1 an calendaristic intreg.
- Mentinerea obligatiei de plata a impozitului pe veniturile obtinute
din orice sursa de catre o persoana fizica rezidenta romana, cu
domiciliul in Romania, pentru inca 3 ani urmatori celui in care are loc
schimbarea rezidentei acesteia intr-un stat cu care Romania nu are
incheiata conventie de evitare a dublei impuneri;
Perioada tranzitorie pentru prevederile art. 40 alin. (2) - Art. IV:
- Persoanele fizice nerezidente care au indeplinit conditiile de
rezidenta timp de 3 ani consecutivi, pana la 31 decembrie 2011, vor fi
supuse impozitului pe venit pentru veniturile obtinute din orice sursa,
atat din Romania, cat si din afara Romaniei, incepand cu anul 2012.
- Persoanele fizice nerezidente care au indeplinit conditiile de
rezidenta in perioada 2010-2011, respectiv in anul 2011 vor fi supuse
impozitului pe venit pentru veniturile obtinute din orice sursa, atat
din Romania, cat si din afara Romaniei, incepand cu anul 2012.
- In cursul anului calendaristic pentru care se indeplinesc conditiile
de rezidenta, sunt impunse numai veniturile obtinute din Romania;
- Exceptie: persoanele fizice care care dovedesc ca sunt rezidenti ai
unor state cu care Romania are incheiate conventii de evitare a dublei
impuneri. In aceasta situatie sunt aplicabile prevederile conventiilor
de evitare a dublei impuneri. Rezidenta fiscala trebuie dovedita prin
certificat de rezidenta fiscala emis de catre autoritatea fiscala
competenta a statului strain sau prin alt document eliberat de catre o alta autoritate decat cea fiscata care are atributii in domeniul certificarii rezidentei.
Art. 115 alin. (1) se completeaza:
- Categoria de venit impozabil rezultata din transferul masei
patrimoniale fiduciare de la fiduciar la beneficiarul nerezident in
cadrul operatiunii de fiducie.
Art. 115 alin. (2) se completeaza cu doua alin. referitoare la tratamentul
fiscal acordat veniturilor din fiducie:
- Tratamentul fiscal al veniturilor realizate din administrarea masei
patrimoniale de catre fiduciar, este stabilit in functie de natura
venitului respectiv si supus impunerii conform titlului V, sau titlului
II si III, dupa caz. Obligatiile fiscale ale constituitorului nerezident
vor fi indeplinite de fiduciar.
- Este venit neimpozabil venitul obtinut de la un fiduciar rezident de
catre un beneficiar nerezident atunci cand acesta este constituitor
nerezident, din transferul masei patrimoniale fiduciare in cadrul
operatiunii de fiducie.
Art. 117 se completeaza cu o noua litera, lit. m), prin care se introduc
prevederi care vizeaza clarificarea acordarii scutirii veniturilor
obtinute de persoanele fizice nerezidente ca urmare a participarii in alt stat la un joc de noroc ale carui fonduri de
castiguri provin si din Romania, avand in vedere problemele de ordin
procedural si costurile legate de aplicarea unui impozit cu retinere la
sursa asupra unor castiguri platite din fonduri constituite in comun
(ex. momentul perceperii impozitului cu retinere la sursa, platitorul
castigului care ar trebui sa faca retinerea, prezentarea certificatului
de rezidenta fiscala de catre castigatorul jocului de noroc, prezentarea
documentelor care atesta castigatorul jocului de noroc). Propunerea
este bazata pe prevederile din domeniul organizarii si exploatarii
jocurilor de noroc.
Art. 119 alin. (1) se modifica in ceea ce priveste termenul de depunere
la declaratiei - ultima zi a lunii februarie a anului curent pentru anul
expirat. Stabilirea unui termen unitar de depunere a declaratiei
privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de
venit nerezident in cazul tuturor platitorilor de venituri cu regim de retinere la sursa a
impozitului, pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului
curent, pentru anul expirat.
Specialistii in legislatia muncii amintesc in materialul dat publicitatii care sunt cele 6 situatii in care un contract individual de munca se poate...