Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Inregistrari contabile pentru imobilizarile corporale
Publicat de catre Www.contabilul.roNr. vizualizari: 4204 / Rating utilizatori: 5 din 1 vot
Intrebare: Un SRL a inchiriat in septembrie 2007 o cladire de la asociatul firmei pentru a o moderniza si a o folosi ca restaurant. S-au facut modernizari timp de 3 ani care au depasit 20% din valoarea cladirii. S-a dedus TVA si toate cheltuielile au fost prinse in contul 212. Ce inregistrari erau corecte pentru modernizari? Trebuie facute ajustari de TVA cand se restituie cladirea la 1.10.2011?
Raspuns: Potrivit prevederilor OMFP 3055/2009 privind adoptarea reglementarilor contabile conforme cu directiva a IVA, pct. 111:
111. - (1) Amortizarea imobilizarilor corporale concesionate, inchiriate sau in locat,ie de gestiune se calculeaza si se inregistreaza in contabilitate de catre entitatea care le are in proprietate.
(2) Se supun, de asemenea, amortizarii investit,iile efectuate la imobilizarile corporale luate cu chirie, pe durata contractului de inchiriere.
La expirarea contractului de inchiriere, valoarea investit,iilor efectuate si a amortizarii corespunzatoare se cedeaza proprietarului imobilizarii. În funct,ie de clauzele cuprinse in contractul de inchiriere, transferul poate reprezenta o vânzare de active sau o alta modalitate de cedare. Înregistrarea in contabilitate a operat,iunilor se efectueaza conform prezentelor reglementari.
Astfel din punct de vedere contabil consideram ca s-a procedat corect la inregistrarea acestor modernizari in contul 212. Acestea vor fi amortizate pe perioada contractului.
Din punct de vedere al TVA, aceste modernizari reprezinta bunuri de capital potrivit prevederilor art. 149 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal. Potrivit prevederilor art. 149 alin. (2) lit. b) in cazul acestor modernizari perioada de ajustare este de 20 de ani.
Astfel, in cazul in care aceste modernizari se restituie proprietarului inainte de expirarea celor 20 de ani din cadrul perioadei de ajustare, se considera ca bunul de capital isi inceteaza existenta. In acest caz intervine obligatia ajustarii TVA doar in cazul in care bunul de capital nu face obiectul unei livrari taxabile. Astfel daca transferul catre proprietar se va factura atunci consideram ca nu se impun obligatii privind ajustarea. Atentie, tinand cont ca cele 2 entitati, proprietarul si chiriasul sunt entitati afiliate, transferul trebuie sa aiba loc la valoare de piata.
Specialistii in legislatia muncii amintesc in materialul dat publicitatii care sunt cele 6 situatii in care un contract individual de munca se poate...