Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Cum accesezi si implementezi proiecte cu finantare europeana
Publicat de catre Marian RujoiuNr. vizualizari: 3010 / Rating utilizatori: 5 din 1 vot
Din luna mai 2009 Extreme Training deruleaza proiectul Business StartUp
cofinantat prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor
Umane prin Ministerul Muncii, Familiei si Egalitatii de sanse si de
Uniunea Europeana prin Fondul Social European.
In interviul de mai jos cu Marian Rujoiu, General Manager Extreme
Training, aflati detalii despre cum puteti accesa acest program, despre
scrierea si managementul proiectului, precum si sfaturi privind
implementarea unui proiect cu finantare europeana.
Proiectul s-a nascut din dorinta Extreme Training de a oferi
posibilitatea tuturor celor interesati de a-si dezvolta abilitatile
antreprenoriale, fara implicatii financiare din partea acestora.
Totodata, a realiza un proiect cu finantare din fonduri europene este o
dovada de implicare sociala activa din partea unei firme, care
constientizeaza necesitatea atragerii acestor sume catre sectorul
privat, pentru dezvoltarea sustenabila a acestuia. Pe langa aceste
aspecte am luat in calcul si dezvoltarea companiei, proiectul
contribuind din plin la implinirea acestui deziderat.
Cum a decurs procesul de elaboare a
proiectului/a cererii de finantare? Ce dificultati ati intampinat in
elaborarea proiectului?
Avand in vedere ca unul din domeniile in care Extreme Training are
expertiza este cel de scriere proiect/management de proiect, scrierea
proiectului nu a reprezentat o problema. Trebuie insa acordata o mare
atentie la Ghidul Solicitantului, care trebuie parcurs integral si
corelat in permanenta cu corrigendum-urile pe care cei de la AM POSDRU
obisnuiesc sa le dea. Practic trebuie sa fii foarte atent si sa accesezi
in permanenta pagina web a Autoritatii de Management pentru ca regulile
sunt schimbate in timpul jocului, destul de des. De asemenea, sunt
multe lucruri in ghidul solicitantului destul de subiective, care lasa
loc de intrepretare si o parte dintre ele nu pot fi clarificate nici
macar de reprezentantii AM POSDRU.
Care este dupa parerea dvs cea mai
importanta parte din cererea de finantare/proiect careia solicitantii
trebuie sa ii acorde maxima atentie?
Bugetul este un element esential in cadrul oricarui proiect, dupa cum
reiese si din punctajul pe care un proiect il poate obtine la evaluarea
bugetului in cadrul POSDRU: 25 de puncte din 100. Practic este necesar
ca bugetul sa fie unul realist in primul rand, corelat cu preturile
actuale ale pietei, si cat mai bine detaliat pentru a putea fi ulterior
si usor de gestionat. Este foarte important sa se respecte toate
plafoanele prevazute in ghidul solicitantului, cum sunt de exemplu
costurile de tip FEDR (investitii, echipamente etc.) costuri care nu
trebuie sa depaseasca 10% din valoarea totala a proiectului pentru axele
prioritare 1-5 si maxim 15% pentru axa prioritara 6. Un algoritm
similar se aplica si costurilor administrative care nu trebuie sa
depaseasca 7% din valoarea costurilor directe ale proiectului. Chiar
daca aplicatia electronica permite transmiterea bugetului intr-o forma
foarte sinetizata (se transmit numai totalurile categoriilor de
cheluieli, fara a prezenta si modalitatea de calcul folosita care a
generat acele sume) solicitantul are la dispozitie 7.000 de bytes pentru
a justifica bugetul, camp in care trebuie explicat algoritmul de calcul
si argumentate sumele in cauza.
Un alt element important al cererii de finantare il reprezinta
justificarea proiectului, camp in care solicitantul de finantare trebuie
sa aduca argumente solide pentru a convinge evaluatorul de necesitatea
finantarii si implementarii proiectului.
Practic, trebuie prezentate, detaliate cantitativ si calitativ nevoile
care afecteaza situatia grupului tinta vizat de proiect, beneficiile
aduse de proiect si modul in care proiectul va raspunde sau va incerca
sa solutioneze problemele grupului tinta si valoarea adaugata a
proiectului.
Nu este de neglijat nici capitolul sustenabilitatii, care este de altfel
foarte important in convingerea evaluatorului ca proiectul isi va
continua efectele asupra grupului tinta si dupa finalizare. Astfel ca,
trebuie detaliate modalitatile prin care se va autosustine proiectul din
punct de vedere financiar si din punct de vedere institutional, dupa
finalizarea acestuia.
Care este efortul de timp pe care un
solicitant trebuie sa il aloce pentru redactarea unei cereri de
finantare?
Daca partenerii sunt deja agreati/stabiliti si exista datele necesare
(cantitative si calitative despre grupul tinta), aproximativ 8-10 zile
sunt suficiente pentru elaborarea proiectului. Nu este insa o regula
generala pentru fiecare proiect, deoarece in functie de complexitatea
acestuia si de numarul de parteneri, efortul necesar pentru elaborarea
si definitivarea proiectului poate fi mai mare sau mai mic, depinde de
situatie.
Cum apreciati modalitatea de
transmitere a proiectelor specific POS DRU, prin utilizarea aplicatiei
online action web?
Este o modalitate mult mai la indemana beneficiarilor si care contribuie
la realizarea unor economii in termen de timp, resurse financiare si
umane, fata de depunerea clasica a unui proiect, de regula in 3 copii si
un original cu toate documentele aferente, ajungandu-se de cele mai
multe ori la tone de hartie consumate inutil. Pe de alta parte,
limitarea dimensiunii campurilor din cererea de finantare, practice,
incadrarea in numarul maxim de bytes permisi reprezinta o adevarata
provocare pentru ca trebuie sa convingi evaluatorul ca proiectul propus
este necesar si merita finanatarea. Asa ca, in cuvinte putine trebuie
detaliat cat mai exact cu date concrete ca nevoile cu care se confrunta
grupul tinta nu sunt satisfacute prin intermediul altor activitati si ca
proiectul isi justifica necesitatea.
Cat de mult a durat perioada de
evaluare/aprobare a proiectului?
De la momentul depunerii proiectului pana la initierea procedurii de
contractare si semnare a contractului de finantare a trecut o perioada
de aproximativ 8 luni. Proiectul a fost depus in iulie 2008, iar
contractul de finantare l-am semnat la inceputul lui 2009.
Cum a decurs procedura de contractare?
Cat de usor ati intrat in posesia prefinantarii?
In perioada de contractare ne-au fost solicitate o serie de documente
justificative, care sa dovedeasca statutul firmei, situatia economica a
acesteia cat si a partenerilor din proiect. Trebuie mare atentie la
documentele solicitate si trebuie obtinute foarte repede deoarece timpul
de depunere al acestora este foarte scurt, de regula 10-12 zile
calendaristice. Practic, dupa ce ai semnat contractul poti intra in
posesia prefinantarii realizand o cerere prin care o soliciti. In cazul
nostru, banii din prefinantare ne-au fost virati destul de repede in
contul proiectului. In momentul de fata suntem la depunerea primei
cereri de rambursare, la care s-a muncit destul de mult avand in vedere
toate documentele solicitate. Cel mai dificil este cu fisa de
identificare a grupului tinta, deoarece pentru fiecare persoana
implicata in activitatile proiectului este necesar sa prezinti
autoritatii de management un formular individual cu datele de
identificare ale acesteia. Astfel ca, daca ai un grup tinta de 1.000
persoane vei avea de realizat cel putin 1.000 de astfel de formulare.
Cum decurge implementarea proiectului?
Care este modalitatea agreata de Autoritatea de Management in privinta
utilizarii contributiei proprii in proiect?
Implementarea proiectului a decurs fara probleme pana in acest moment,
toate activitatile realizate fiind conforme cu graficul de activitati.
In primele 6 luni de implementare am achizitionat materialele si
echipamentele bugetate in proiect, a fost realizat web-site-ul
proiectului si s-a demarat campania de informare a grupului tinta cu
privire la oportunitatile proiectului. Din toamna vor incepe cursurile.
In privinta prefinantarii nu exista o regula aplicabila tuturor
beneficiarilor, sau cel putin noua nu ne-a fost comunicata de AM POSDRU.
Noi am mers pe varianta in care am asigurat partea de contributie
proprie pentru prima transa de rambursare, ceea ce inseamna ca din suma
solicitata vom primi cu 5% mai putin.
Ce sfat puteti acorda potentialilor
beneficiari de finantare in ceea ce priveste procesul de elaborare,
contractare si implementare a proiectului?
Sa lucreze cu multa atentie fata de documentele importante: ghidul
solicitantului, corrigendum-uri etc, sa ceara in permanenta clarificari
la AMPOSDRU atunci cand aspecte din ghid par foarte subiective si sa
mentina lucrurile cat mai simple si pe intelesul evaluatorilor. Cu atat
mai mult cu cat exista limitarea de spatiu pentru cererea de finantare.
Interviu acordat de
Marian Rujoiu
Trainer Manager Extreme Training
www.traininguri.ro
www.marian-rujoiu.ro
Specialistii in legislatia muncii amintesc in materialul dat publicitatii care sunt cele 6 situatii in care un contract individual de munca se poate...