BlogulSpecialistului → Contabilitate si fiscalitate → Plata TVA la achizitia de produse in rate
Intrebare
O societate vinde produse (plite electronice) catre populatie in sistem amanunt prin prezentari directe. (Sunt invitati oamenii la o prezentare de produse, si cine doreste face comanda, pentru produs).
La un produs cumparat se dau 2 produse gratis. Daca clientul doreste produsele, se incaseaza un avans, si se emite un bon fiscal pentru avans. Livrarea se face ulterior. La livrare se intocmeste factura cu produsele livrate, un produs la valoarea intreaga si 2 produse cu valoare zero. Dupa primirea produselor, plata se face prin rate, prin finantare proprie, si nu prin intermediul institutiilor de credit.
Pentru ratele incasate se pot emite facturi de avans, si la incasarea ultimei rate factura finala cu produsele livrate, (pe baza de contract) ca plata TVA lui sa fie pe masura achitarii ratelor.
Sau daca exista vreo alta modalitate pentru plata TVA lui pe masura incasarilor, avand in vedere ca exigibilitatea intervine la livrarea produselor.Va rog si analiza produselor oferite gratis, ca si”bonus” pentru cumparea produsului, din punct de vedere al T.V.A. lui si impozitului pe profit.
Raspuns
In baza prevederilor articolului 134^1 alineatul (1) din Codul fiscal faptul generator intervine la data livrarii bunurilor. In situatia prezentata de dvs., faptul generator a avut loc la momentul punerii bunurilor la dispozitia cumparatorului, indiferent de modalitatea de incasare a contravalorii acestora. Modalitatea de decontare a bunurilor livrate nu afecteaza tratamentul fiscal al operatiunii, deci, pentru practicarea unui credit commercial, firma dvs. nu este avantajata prin legislatia fiscala.
S-ar fi considerat o plata in avans numai daca bunurile ar fi fost livrate dupa achitarea ultimei rate, dar chiar si in aceste conditii ar fi fost obligatorie colectarea TVA in baza articolului 134^2 alineatul (2) litera b) care prevede ca pentru platile in avans efectuate inainte de data la care intervine faptul generator exigibilitatea pentru livrari de bunuri intervine la data la care se incaseaza avansul.
Din acest motiv, nu se poate stipula prin contract o clauza speciala din care sa rezulte ca suma TVA se achita pe masura achitarii ratelor.
In acest sens, aduc drept argument si prevederile articolului 128”Livrarea de bunuri” alineatul litera a) conform caruia sunt considerate livrari de bunuri “in sensul alin. (1): a) predarea efectiva a bunurilor catre o alta persoana, ca urmare a unui contract care prevede ca plata se efectueaza in rate sau a oricarui alt tip de contract care prevede ca proprietatea este atribuita cel mai tarziu in momentul platii ultimei sume scadente, cu exceptia contractelor de leasing;”
In sensul alineatului (1) din Codul fiscal, livrarea de bunuri este definita drept un transfer al dreptului de a dispune de bunuri “ca si un proprietar”.
Exigibilitatea taxei intervenea la data scadentei ratelor doar in cazul contractelor de vanzare de bunuri cu plata in rate, incheiate valabil, anterior datei de 31 decembrie 2006 inclusiv. Aceasta reglementare a fost abrogata incepand cu data de 1 ianuarie 2007 conform precizarilor de la articolul 161”Dispozitii tranzitorii” din Codul fiscal.
Astfel, in baza argumentelor prezentate anterior, nu exista nicio modalitatea de plata a TVA pe masura achitarii ratelor, suma fiind datorata din momentul livrarii bunurilor.
Referitor la cea de a doua intrebare trebuie sa aveti in vedere faptul ca pentru a nu fi considerata operatiune asimilata unei livrari de bunuri, bunurile se pot acorda gratuit bunuri, in urmatoarele scopuri enumerate prin articolului 128 alineatul 8 litera e) din Codul fiscal:
1. desfasurarea campaniilor promotionale;
2. incercarea produselor;
3. demonstratii la punctele de vanzare;
4. stimularea vanzarilor.
In situatia in care oferirea produselor cu titlu gratuit are loc in cadrul unei campanii promotionale catre cumparatori sau beneficiari persoane fizice trebuie sa aveti in vedere prevederile cuprinse in urmatoarele acte normative:
• O.G. nr. 99 din 29 august 2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata, republicata;
• H.G. nr. 333 din 20 martie 2003 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata;
• L. nr. 650 din 7 decembrie 2002 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata.
Prin articolul 32, alineatul 1 din capitolul 5 ”Practici comerciale” este definita notiunea de vanzare promotionala. Astfel, vanzarea promotionala este atat operatiunea de vanzare cu amanuntul sau vanzare cash and carry cat si prestarea unui serviciu de piata care poate avea loc in orice perioada a anului, fara sa faca obiectul notificarii, in situatia in care sunt respectate urmatoarele conditii:
1. nu este efectuata in pierdere;
2. se refera la:
- produse disponibile sau reaprovizionabile;
- servicii vandute sau prestate in mod curent;
3. produsele si serviciile promovate trebuie sa existe la vanzare pe durata intregii perioade anuntate a vanzarilor promotionale sau comerciantul informeaza consumatorii ca oferta este valabila numai in limita stocului disponibil.
Prin acelasi articol 32, dar la alineatul (2), se face precizarea ca nu sunt considerate vanzari promotionale urmatoarele operatiuni:
actiunile de promovare efectuate de producatori;
actiunile de lansare de produse sau servicii noi pe piata.
In situatia in care promotia efectuata de catre firma dvs. se incadreaza la alineatul 1 din cadrul articolului 32, pentru a dovedi seriozitarea si realitatea acestor operatiuni, va recomand stabilirea unui regulament privind organizarea acestei campanii promotionale.
Regulamentul se intocmeste in forma scrisa si se aproba de catre Adunarea Generala a ctionarilor sau de catre administratorul firmei
D.p.d.v. fiscal, tratamentul fiscal aplicabil campaniilor promotionale este urmatorul:
d.p.d.v. al impozitului pe profit:
Cheltuielile aferente unei astfel de promotii sunt deductibile d.p.d.v. fiscal la determinarea profitului impozabil, fapt reglementat prin articolul 21, alineatul 2 din Codul fiscal:
• litera d) prin care se precizeaza faptul ca sunt cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri “cheltuielile de reclama si publicitate efectuate in scopul popularizarii firmei, produselor sau serviciilor……….. Se includ in categoria cheltuielilor de reclama si publicitate si bunurile care se acorda in cadrul unor campanii publicitare ca mostre, pentru incercarea produselor si demonstratii la punctele de vanzare, precum si alte bunuri si servicii acordate cu scopul stimularii vanzarilor;”.
Aici se incadreaza bunurile si serviciile care nu fac parte din profilul de activitate al firmei respective.
• litera i) prin care se precizeaza faptul ca sunt cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri “cheltuielile pentru marketing, studiul pietei, promovarea pe pietele existente sau noi…… editarea de materiale informative proprii;”
d.p.d.v. al TVA:
Pentru bunurile oferite in cadrul campaniilor nu se colecteaza TVA deoarece nu se considera asimilate unei livrare de bunuri, fapt permis prin articolul 128 alineatul 8 litera e) din Codul fiscal:”(8) Nu constituie livrare de bunuri, in sensul alin. (1): e) acordarea in mod gratuit de bunuri ca mostre in cadrul campaniilor promotionale, pentru incercarea produselor sau pentru demonstratii la punctele de vanzare, alte bunuri acordate in scopul stimularii vanzarilor;”
Exercitarea dreptului de deducere a TVA aferenta bunurilor achizitionate in vederea oferirii acestora in cadrul campaniei promotionale, se poate efectua in baza prevederilor articolului 145 alineatul 3 prin care se face precizarea ca “ (3) Daca nu contravine prevederilor alin. (2), persoana impozabila are dreptul de deducere a taxei si pentru cazurile prevazute la art. 128 alin. (8)”
d.p.d.v. al impozitului pe venit persoane fizice:
In situatia in care se acorda si premii, in functie de valoarea gratuitatilor oferite in cadrul campaniei, trebuie sa aveti in vedere si prevederile articolului 75”Definirea veniturilor din premii si din jocuri de noroc” alineatul 1 conform caruia”Veniturile din premii cuprind veniturile din concursuri, altele decat cele prevazute la art. 42, precum si cele din promovarea produselor/serviciilor ca urmare a practicilor comerciale, potrivit legii.”
In situatia in care bunurile se acorda cu scopul stimularii vinzarilor, pentru a fi considerate operatiuni asimilate unor livrari de bunuri astfel incat sa aveti obligatia sa colectati TVA, trebuie sa aveti in vedere si restrictiile impuse incepand cu anul 2010 prin normele metologice la punctul 6 alineatul 13 emis in aplicarea articolului 128 alineatul alin. (8) lit. e) din Codul fiscal. Astfel, in categoria bunurilor acordate in mod gratuit in scopul stimularii vanzarilor se incadreaza:
litera a) de la punctual 6 alineatul (13), bunurile oferite in mod gratuit:
- ca mostre in cadrul campaniilor promotionale;
- pentru incercarea produselor;
- pentru demonstratii la punctele de vanzare;
- orice alte bunuri care sunt destinate pentru reclama si publicitate;
litera b) de la punctul 6 alineatul (13), in alte situatii decat cele de la litera a), bunurile produse de persoana impozabila in vederea vanzarii sau bunurile care sunt comercializate in mod obisnuit de catre persoana impozabila, acordate in mod gratuit clientului.
Oferirea acestor bunuri nu este considerata operatiune asimilata unei livrari de bunuri numai daca sunt de aceiasi natura cu cele care au fost vandute clientului. Daca totusi bunurile oferite gratuit difera de cele vandute, acestea nu sunt considerate operatiuni assimilate unor livrari de bunuri daca este respectata cel putin una din urmatoarele conditii:
1. se poate face dovada obiectiva a faptului ca bunurile respective pot fi utilizate de catre client in legatura cu bunurile cumparate de la aceiasi persoana impozabila;
2. valoarea bunurilor oferite gratuit consumatorului este mai mica decat valoarea bunurilor vandute aceluiasi client.
Deci, avand in vedere conditiile impuse prin Codul fiscal, consider ca oferirea a doua produse gratis de aceiasi valoare cu cel cumparat se incadreaza la operatiune asimilata unei livrari de bunuri pentru care aveti obligatia sa colectati TVA.