Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Transport international
Publicat de catre Www.contabilul.roNr. vizualizari: 8086 / Rating utilizatori: 4.75 din 2 voturi
Intrebare:
Societatea X are ca obiect de activitate CAEN 5229 - casa de expeditii-
Aceasta are un contract pentru transporturi rutiere internationale cu firma Y din Liban.
Obiectul contractului: ,,prin prezentul contract,
Transportatorul (societatea X) convine cu beneficiarul (societatea Y)
sa efectueze transporturi rutiere internationale de marfa pe
relatiile:Olanda , Belgia, Germania, Spania” catre ROMANIA
Societatea X, in baza contract-comanda, primita de la Societatea Y, a efectuat transport de marfa pe relatia Olanda-Romania, marfa provenita din UE.
Transportul este insotit de CMR, iar pe CMR, este trecuta firma
exportatoare din Olanda si firma importatoare din Romania (alta decit
Societatea Y).
Transportatorul angajat pentru efectuarea aestui transport factureaza catre Societatea X c/val transportului + tva.
Societatea X a facturat contravaloarea transportului catre Societatea Y, fara tva.
Societatea Y, a achitat facturile in valuta, si atunci cind nu a putut
onora facturile la scadenta, a imputernicit o firma o firma din Romania
, S.C. Z S.R.L., client al Societatii Y, sa faca plata catre Societatea
X,
In acest sens exista un acord „DEBIT NOTE” prin care cele trei parti convin asupra platilor.
INTREBARE
1. Societatea X a procedat corect facturand catre Societatea Y fara tva?
2.Ce alte documente trebuie sa detina societatea pentru justificarea acestei operatiuni?
Raspuns:
Asa cum se poate constata, operatiunea este un transport intracomunitar
de bunuri deoarece se incadreaza in prevederile articolului 133
alineatul 2 litera c) punctul 1 definit drept un transport de bunuri
ale carui loc de plecare si loc de sosire sunt situate in doua state
membre diferite. In situatia prezentata, cele doua state membre sunt:
- Olanda, reprezentand locul de plecare al transportului;
- Romania, reprezentand locul de sosire al transportului.
Ca regula generala, locul prestarii serviciului de transport comunitar
se considera locul de plecare al transportului, respectiv Olanda.
Astfel, impozitarea ar trebui efectuata in Olanda.
Prin intrebarea formulata, nu se precizeaza daca prestatorul care a
efectuat transportul bunurilor din Olanda in Romania la comanda firmei
X (casa de expeditie) este o persoana juridica romana sau o persoana
juridica straina stabilita intr-un stat membru. Faptul ca
transportatorul a emis firmei X o factura cu TVA ma determina sa consider ca transportatorul este o persoana juridica romana, caz contrar aceasta ar fi trebuit:
- fie sa respecte regula generala de taxare considerand locul prestarii in Belgia;
- fie sa va solicite codul de inregistrare in scop de TVA astfel incat sa emita factura
fara a impozita operatiunea, cunoscand faptul ca aceasta obligatie
revine firmei X care si-a asumat aceasta responsabilitate prin
comunicarea coduluiTVA.
In textul de prezentare a operatiunii efectuate nu se precizeaza ca
firma Y este persoana impozabila din Liban, acest fapt rezultand doar
in final, prin formularea intrebarii. Chiar daca este din Liban,
firma respectiva se poate inregistra in scop de TVA
in orice stat membru, inclusiv in Romania. Daca firma Y in calitate
de beneficiar al transportului, comunica codul sau de inregistrare in
scopuri de TVA,
locul de prestare al serviciului de transport intracomunitar se
considera a fi in statul membru care a emis un cod valabil de
inregistrare TVA. In situatia in care beneficiarul transportului nu ar fi fost inregistrat in scopuri de TVA intr-un stat membru, firma X ar fi trebuit sa respecte regula generala, fiind obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA in Olanda ca loc de prestare al serviciului.
Daca firma X actioneaza in nume propriu, iar firma din Liban nu este inregistrata in scopuri de TVA in Romania sau in alt stat membru astfel incat sa comunice codul sau de inregistrare in scopuri de TVA, este obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA
in statul membru in care incepe transportul, deci in Olanda. Aceasta
obligatie revine firmei X indiferent de faptul ca firma X factureaza in
calitate de transportator sau refactureaza in calitate de casa de
expeditie un transport intracomunitar. Daca firma din Liban este
inregistrata in scopuri de TVA
in Romania sau in oricare stat membru, firma X in calitate de
transportator nu mai are obligatia inregistrarii in Olanda deoarece
responsabilitatea platii TVA revine firmei din Liban care a comunicat codul de TVA. In acest caz, suma TVA
aferenta transportului intracomunitar se achita de catre beneficiarul
din Liban in statul membru in care este inregistrata in scop de TVA.
In concluzie, in situatia in care firma din Liban nu este inregistrata in scop de TVA intr-un stat membru care sa ii permita preluarea responsabilitatii TVA
aferenta transportului intracomunitar, aceasta responsabilitate de
taxare revine firmei X. Pentru transportul intracomunitar nu se aplica
scutiri, ci doar exceptii care se refera la:
- transportul unor bunuri necomunitare aflate in regim de tranzit extern;
- transportul bunurilor plasate in regimurile prevazute la art. 144 alin. (1) din Codul fiscal;
- transportul aferent unui export;
- transportul catre si dinspre insulele Azore si Madeira.
In aplicarea regulii de taxare a serviciului de transport
intracomunitar trebuie avut in vedere prevederile cuprinse in O.M.F.P.
nr. 2222 din 22 decembrie 2006 privind aprobarea Instructiunilor de
aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile
prevazute la art. 143 alin. (1) lit. a) - i), art. 143 alin. (2) si
art. 144^1 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal,
cu modificarile si completarile ulterioare cu ultima modificare
efectuata prin O.M.E.F. nr. 3424 din 20 noiembrie 2008 publicat in
M.Of. nr. 795 din 27 noiembrie 2008. Astfel, prin acest ordin, la
articolul 1 alineatul 3 sunt definite urmatoarele notiuni:
- prin litera b): transportator este orice persoana impozabila care factureaza in nume propriu un serviciu de transport;
- prin litera c): casa de expeditie este orice persoana impozabila care
actioneaza in nume propriu, contractand servicii de transport cu un
transportator, pe care apoi le refactureaza beneficiarului
transportului. Serviciile casei de expeditie sunt servicii de transport.
Din definitia preluata de la litera c) rezulta faptul ca operatiunea
desfasurata de firma X in calitate de casa de expeditie este un
transport intracomunitar care trebuie taxat fie la locul de plecare al
transportului (Olanda), caz in care firma X trebuie sa se inregistreze
in scop de TVA in Olanda, fie in statul membru care a eliberat un cod valid de TVA beneficiarului de transport (firma Y).
Specialistii in legislatia muncii amintesc in materialul dat publicitatii care sunt cele 6 situatii in care un contract individual de munca se poate...