COMUNICAT DE PRESA
Referitor la noutatile legislative aduse prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.92/2009 pentru amanarea
la plata
a
obligatiilor fiscale neachitate la termen ca urmare a efectelor crizei
economico-financiare, Agentia Nationala de Administrare Fiscala face
urmatoarele precizari:
Prin proiectul de lege privind aprobarea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr.92/2009, nu se modifica perioada pentru care se acorda
amanarea la plata, astfel cum au aparut in presa unele articole,
ramanand asa cum a fost formulat textul initial din ordonanta de
urgenta, respectiv cel mult 6 luni.
Pentru a veni in sprijinul mediului de afaceri
afectat de criza economica si pentru ca statul sa se asigure pentru
recuperarea arieratelor dupa o perioada certa de amanare la plata, s-a
propus abrogarea conditiei de a nu inregistra obligatii fiscale
restante prin aceasta, de altfel s-a urmarit sa nu existe discriminare
intre contribuabilii care nu inregistreaza obligatii fiscale in prezent
aplicandu-se un regim unitar tuturor contribuabililor care indeplinesc
conditiile prevazute prin acest act normativ.
Totodata, prin proiectul de lege s-au modificat dispozitiile
referitoare la garantiile constituite de contribuabili, in sensul ca
acestea nu vor mai acoperi sumele amanate la plata precum si majorarile
de intarziere datorate pe perioada amanarii la plata, ci vor reprezenta
dupa cum urmeaza:
a) 20% din suma amanata la plata si dobanzile datorate pe perioada
amanarii la plata daca amanarea se acorda pe o perioada de pana la 3
luni, inclusiv;
b) 40% din suma amanata la plata si dobanzile datorate pe perioada
amanarii la plata daca amanarea se acorda pe o perioada mai mare de 3
luni.
De asemenea, pentru a spori sansele mentinerii amanarii la plata si
realizarea scopului ordonantei de urgenta s-a oferit posibilitatea
contribuabililor de a achita obligatiile fiscale curente in cel mult 30
de zile de la scadenta, dar nu mai tarziu de 20 decembrie a anului
fiscal. Precizam ca, prevederea initiala era mult mai rigida, in sensul
ca obliga contribuabilii la plata la scadenta a obligatiilor fiscale
curente pentru ca amanarea la plata acordata sa-si mentina
valabilitatea.
Mentionam ca, in acelasi scop, s-a reglementat ca, pe perioada
amanarii la plata, sa se datoreze dobanzi al caror nivel sa fie de
0,05% pentru fiecare zi de intarziere fata de nivelul de 0,1% al
majorarii de intarziere prevazut initial in ordonanta de urgenta. Suma
totala a dobanzilor de 0,05%, comunicata contribuabililor prin decizia
de amanare la plata, se achita la sfarsitul perioadei de amanare
impreuna cu suma totala a obligatiilor fiscale amanate la plata.
Nerespectarea conditiilor de mentinere a valabilitatii amanarii la
plata acordata sau neplata obligatiilor la termenul stabilit in decizia
de amanare la plata conduc la recalcularea majorarilor de intarziere cu
cota de 0,1% pentru fiecare zi de intarziere.
In ceea ce priveste sintagma „amnistie fiscala” folosita in
articolele de presa, facem precizarea ca, prin amnistie in sensul celor
formulate prin aceste articole, se intelege o masura legislativa care
anuleaza obligatiile de plata ale contribuabililor la un moment dat.
Prin amanarea la plata a obligatiilor fiscale nu se inlatura
obligatia contribuabilului de a plati datoriile catre buget, ci doar se
acorda un nou termen de plata, pana la care administratia fiscala
suspenda executarea silita pentru aceste obligatii, insa aceasta va fi
reluata in situatia nerespectarii conditiilor de mentinere a
valabilitatii amanarilor la plata acordate.
Scopul masurilor legislative adoptate este acela de a oferi
contribuabililor posibilitatea reintregirii resurselor financiare in
perioada de amanare la plata a obligatiilor fiscale restante si de a
asigura incasarea obligatiilor fiscale curente la buget, obligatiile
fiscale amanate la plata putand fi, de asemenea, achitate si in cursul
perioadei de amanare la plata.