BlogulSpecialistului → Contabilitate si fiscalitate → Ce cheltuieli avem voie sa contabilizam in baza contractului de inchiriere?
Cheltuielile efectuate in legatura cu imobilizarile corporale de genul cladiri, masini, utililaje, instalatii, utilizate in baza unui contract de inchiriere, locatie de gestiune sau alte contracte similare se evidentiaza in contabilitatea firmei care le-a efectuat, la imobilizari corporale sau drept cheltuieli in perioada in care au fost efectuate, in functie de beneficiile economice aferente, similar cheltuielilor efectuate in legatura cu imobilizarile corporale proprii. Prin urmare legea romaneasca ne permite sa esalonam sau nu cheltuielile efectuate in baza unui contract de inchirie.
De asemenea, se supun, amortizarii investitiile efectuate la imobilizarile corporale luate cu chirie, pe durata contractului de inchiriere. Asadar, cheltuielile de amenajare, intretinere, reparatie efectuate asupra unui bun inchiriat se pot esalona pe perioada contractuala.
Desi legea permite chiriasului sa suporte toate cheltuielile care pot aparea pe parcurs cu bunul inchiriat, sfatul meu este sa aveti prevazut in contract o clauza cu referire la aceste aspecte! Nu uitati ca paza buna trece primejdia rea!
La expirarea contractului de inchiriere, valoarea investitiilor efectuate si a amortizarii corespunzatoare se cedeaza proprietarului imobilizarii. In functie de clauzele cuprinse in contractul de inchiriere, transferul poate reprezenta o vanzare de active sau o alta modalitate de cedare.
Avand in vedere ca se apropie 31 ianuarie 2008, reamintim tuturor persoanelor fizice ca pot opta pentru impozitarea in sistem real. Ce inseamna aceasta optiune? Ce implicatii fiscale are? Cum se calculeaza? Care este procedura fiscala cu privire la optiunea in sistem real?