BlogulSpecialistului → Contabilitate si fiscalitate → Asistenta reciproca in recuperarea creantelor intracomunitare
dir. ex. Andrei Haas, D.G.F.P. Cluj
Asistenta reciproca in recuperarea creantelor intracomunitare
I. Cadrul general
Aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, la data de 1 ianuarie 2007, a generat un important val de modificari in ceea ce priveste reglementarea cadrului fiscal general din tara noastra.
Acest fapt este demonstrat si de introducerea unei noi sectiuni, Capitolul XIII referitor la „Aspecte internationale“ in cadrul Codului de procedura fiscala. Aceasta completare a Codului de procedura fiscala reglementeaza in mod riguros raporturile dintre administratia fiscala romana si autoritatile fiscale din statele membre ale Uniunii Europene.
Inainte de aderarea Romaniei la UE, singurele relatii cu administratiile fiscale straine erau consemnate in conventiile de evitare a dublei impuneri si accidental in cadrul unor proceduri de schimburi de informatii. In numai cateva conventii internationale privind evitarea dublei impozitari au fost strecurate prevederi privind asistenta in domeniul colectarii creantelor fiscale, lipsind cu desavarsire conventii speciale in acest domeniu. Insa alinierea Romaniei la normele europene a atras obligativitatea reglementarii si implementarii normelor de asistenta reciproca in domeniul colectarii.
Astfel, Codul preia integral substanta a doua Directive comunitare care privesc cooperarea si asistenta reciproca, respectiv Directiva Consiliului nr. 76/308/CEE si Directiva Comisiei nr. 2002/94/CE. Asistenta reciproca in domeniul colectarii vizeaza atat schimbul de informatii si notificarea actelor procedurale referitoare la colectare, cat si masurile efective de recuperare a creantelor.
II. Sfera de aplicare
Nu toate creantele fiscale vor face obiectul asistentei in materie de colectare. Sunt cuprinse in procedura toate impozitele pe venit si capital datorate de persoanele fizice si juridice, TVA, taxele vamale, accizele, dobanzile, majorarile de intarziere, penalitatile si amenzile administrative, dar si cheltuielile privind creantele de recuperat. Nu sunt cuprinse insa in procedura contributiile sociale si oricare dintre sanctiunile penale (amenda penala, confiscarea dispusa de instanta penala etc.).
Asadar, daca ne-a fost aplicata o amenda contraventionala pentru nerespectarea normelor rutiere, sa spunem in Franta, nu vom mai putea sta linistiti cu gandul ca am iesit din statul respectiv si nu ne vom mai intoarce pe acolo curand, ci ne vom putea astepta la o poprire de salariu din partea Administratiei financiare de acasa.
III. Teritorialitatea
Daca este sa ne referim la sfera teritoriala de aplicare a dispozitiilor privind asistenta reciproca in domeniul colectarii trebuie sa precizam ca Agentia Nationala de Administrare Fiscala este autoritatea competenta pentru aplicarea prevederilor referitoare la recuperarea in Romania a unor creante stabilite intr-un alt stat membru al Uniunii Europene, precum si pentru recuperarea intr-un alt stat membru al Uniunii Europene a creantelor stabilite in Romania.
Agentia Nationala de Administrare Fiscala angreneaza in circuitul recuperarii creantelor intracomunitare Administratiile finantelor publice in a caror raza teritoriala isi au domiciliul fiscal debitorii, persoane fizice sau juridice, precum si Directia generala de administrare a marilor contribuabili si Directia generala a finantelor publice a municipiului Bucuresti.
IV. Modalitati de acordare a asistentei in recuperarea creantelor
O etapa deosebit de importanta in activitatea de recuperare a creantelor reciproce este realizarea schimbului de informatii intre autoritatile competente ale statelor direct interesate si implicate in aceasta activitate. Schimbul de informatii nu este de natura celui cuprins in conventiile pentru evitarea dublei impuneri, ci vizeaza furnizarea reciproca de informatii necesare recuperarii creantelor.
Aceste informatii insa se refera la tipurile de venituri, sursele realizarii lor, precum si bunurile detinute de contribuabil.
Conform Cap. 13 – Aspecte internationale, Sectiunea a 3-a, din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, exista doua modalitati de acordare a asistentei in recuperarea creantelor, astfel:
Diferenta dintre cele doua modalitati de acordare a asistentei in recuperarea creantelor o reprezinta faptul ca, in cazul creantelor stabilite in Romania si recuperate intr-un alt stat membru, cererile de asistenta sunt intocmite si transmise de catre autoritatile fiscale romane autoritatilor omoloage din statele comunitare, in timp ce, pentru recuperarea in Romania a creantelor stabilite in alte state ale Uniunii Europene, procesul este invers si autoritatile romane sunt cele care primesc de la statele comunitare cereri de asistenta pentru recuperarea creantelor.
Pentru mai multe detalii apasa aici