BlogulSpecialistului → Contabilitate si fiscalitate → Intocmirea bugetului de trezorerie
Intocmirea bugetului de trezorerie
In cursul anului 2008 firma XXL S.R.L. s-a confruntat cu o masiva criza neprevazuta de lichiditati necesare platii obligatiilor curente.
Pentru a nu se confrunta cu o asemenea situatie in anul 2009, directorul general al firmei XXL S.R.L. a solicitat directorului financiar sa intocmeasca pentru inceput bugetul de trezorerie pentru luna ianuarie 2009, urmand ca in ianuarie 2009 sa intocmeasca bugetul de trezorerie pentru intreg anul 2009 defalcat pe fiecare luna in parte.
Proiectiile detaliate de flux de numerar/cash-flow sunt cunoscute in literatura de specialitate ca bugete de trezorerie.
Bugetul de trezorerie reprezinta dezvoltarea unei analize previzionate de cash-flow si se axeaza pe planificarea incasarilor si platilor cu scopul de a stabili nivelul de numerar necesar.
Bugetul de trezorerie reprezinta cea mai cuprinzatoare analiza a fluxului de numerar. Acesta poate indica fie un deficit, fie un excedent de fonduri. Bugetarea trezoreriei este un proces simplu: este identic cu modul in care iti gestionezi cheltuielile personale in functie de incasarile din salarii si alte surse (dividende, venituri din chirii, dobanzi) .
Directorul general a solicitat aceste analize financiare cu scopul de a cunoaste care sunt posibilitatile reale ale firmei si de a stabili necesarul lunar de numerar in vederea efectuarii la termen a platilor ajunse la scadenta. In concluzie directorul financiar trebuie sa planifice in detaliu activitatea de trezorerie, indicand exact momentul intrarilor si iesirilor de numerar.
Ca prim pas, directorul financiar al firmei XXL S.R.L. va trebui sa intocmeasca lunar un plan al incasarilor si un plan al platilor previzionate. Prin intocmirea acestor planuri se poate determina efectul net al activitatii planificate asupra nivelului numerarului. Din aceste planuri sunt excluse cheltuielile cu amortizarea, deoarece aceste cheltuieli nu reprezinta miscari de numerar.
In planul incasarilor se iregistreaza: colectarea creantelor la termenele prevazute in contracte, incasarea dobanzilor la depozite, incasarea avansurilor, etc. Pentru urmarirea incasarilor clientilor este necesar a se elabora si un plan de vanzari si de incasari a acestora.
Pentru mai multe detalii apasa aici