BlogulSpecialistului → Management si afaceri → Ce este un plan de afaceri si pentru ce este el bun
Un plan de afaceri este un document care ofera o imagine a afacerii. Planul de afaceri poate sa aiba mai multe utilizari. Astfel, el poate sa fie vazut ca:
A. Instrument de monitorizare si evaluare a afacerii
Cel mai uzual plan de afaceri este „ghidul“ dupa care se deruleaza orice afacere si pe baza caruia administratorul(ii) sau patronul(ii) urmareste cum se deruleaza afacerea. Desi, la prima vedere, realizarea unui plan de afaceri doar pentru uzul intern al celor care conduc firma poate sa para o dovada de „birocratie“ sau un document care reduce posibilitatile de actiune ale firmei, nu este asa.
Ca si in viata de zi cu zi, pentru a avea success trebuie sa va stabiliti ce vreti sa faceti, ce etape vreti sa parcurgeti si cand. Din studiile sociologice rezulta ca majoritatea oamenilor de succes sunt oameni ambitiosi, care stiu ce vor (deci au un plan, un tel) si lupta pentru atingerea obiectivelor propuse. Acelasi lucru trebuie sa se intample si cu o firma. Ea trebuie sa aiba un plan de afaceri pe care trebuie sa il respecte. El trebuie sa arate ce se vrea sa fie firma respectiva „cand o sa fie mare“, ce are nevoie pentru atingerea obiectivului propus si care sunt etapele pe care trebuie sa le parcurga.
O firma de succes este, in general, o firma care are un plan de afaceri clar, cu obiective bine definite si unde toti cei implicati (de la angajati pana la patroni) au capacitatile si ambitia de a atinge aceste obiective.
Asa cum in viata aveti multe oportunitati, dar trebuie sa alegeti ce vreti sa faceti si care este calea care vi se potriveste cel mai bine, si o firma trebuie sa se concentreze pe acele domenii care ii sunt specifice, pentru care are expertiza si resursele necesare.
Daca la inceputul anilor ‘90, in mod obisnuit, atunci cand iti faceai o firma treceai toate domeniile de activitate dupa principiul ca nu se stie niciodata de unde sare iepurele, acum piata s-a asezat mult mai bine, specializarea actorilor (adica a firmelor active in domeniul respectiv) fiind destul de mare. Pentru majoritatea oamenilor de afaceri, daca vine cineva si le spune „pot sa fac orice” asta inseamna de fapt ca nu pot sa fac nimic performant.
![]() |
Orice
afacere de succes se bazeaza pe un
plan de afaceri bine elaborat si pe un
marketing eficient!
|
SFATUL NOSTRU!
Majoritatea specialistilor recomanda, in cazul in care o persoana sau o firma doreste sa deruleze afaceri in mai multe domenii, pentru fiecare domeniu in parte sa existe o entitate (firma) separata. In acest fel, managementul activitatilor este mult mai usor, este mult mai simplu sa identificati din timp eventualele probleme si sa gasiti solutii. Pentru aceasta insa, fiecare activitate in parte trebuie sa aiba un plan de afaceri clar si cu instrumente de monitorizare si evaluare bine definite.
B. Material de prezentare/promovare
In cazul in care doriti, de exemplu, sa incheiati un parteneriat „strategic“ cu o alta companie (in special daca e vorba de o companie straina, multinationala sau un fond de investitii) si vreti sa demonstrati seriozitatea afacerii dvs., cel mai elegant este sa o faceti prin realizarea si prezentarea unui plan de afaceri.
Planul de afaceri = C.V.-ul firmei dvs.
Un plan de afaceri poate fi considerat echivalentul unui Curriculum Vitae. Atunci cand vreti sa va angajati intr-un post mai important, in mod sigur o sa vi se ceara un Curriculum Vitae (CV). Din acesta trebuie sa rezulte ce ati facut pana atunci, care este experienta dvs. si care sunt telurile pe care le aveti in viata.
Si in cazul unei afaceri, un plan de afaceri trebuie sa arate cum a mers pana atunci afacerea respectiva. Care au fost parametrii pe care si i-a propus sa ii atinga, daca s-a intamplat asa cum si-a propus sau nu, care sunt etapele urmatoare pe care vrea sa le parcurga.
IMPORTANT!
Nici un potential partener important nu o sa stea de vorba cu dvs. fara un plan de afaceri in fata, asa cum nici un angajator nu sta de vorba cu un potential angajat fara sa vada un CV. Cu cat planul de afaceri este mai bine facut, cu atat sansele de a-l impresiona pe partenerul respectiv sunt mai mari.
C. Instrument pentru atragerea de fonduri
In cazul in care doriti sa obtineti un credit sau o finantare nerambursabila (de exemplu, de la Uniunea Europeana), mai mult ca sigur o sa vi se ceara sa concepeti si sa depuneti un plan de afaceri. De cele mai multe ori, in astfel de cazuri, finantatorul o sa va dea si un sablon pe care trebuie sa il respectati in realizarea planului de afaceri.
In cazul in care doriti sa obtineti o viza pentru a vizita sau a lucra intr-o tara straina, prima etapa este sa completati anumite formulare si sa raspundeti la o serie de intrebari standard. Sigur ca CV-ul dvs. este acelasi, indiferent daca vreti sa mergeti in SUA sau in Marea Britanie. Dar formularele de viza si procedurile pentru cele doua tari difera destul de mult. In principiu, atat autoritatile din SUA, cat si cele din Marea Britanie vor sa stie cam aceleasi lucruri si au aceleasi criterii de evaluare (care este riscul ca dvs. sa nu va mai intoarceti in Romania, care este riscul, in cazul in care ramaneti in tara respectiva, sa cereti ajutoare sociale, adica sa apelati la banul public etc.). Toate aceste lucruri reprezinta de fapt extrase din CV-ul dvs. sau forme diferite de prezentare a lui.
Acelasi lucru se intampla si in cazul unei firme care doreste o finantare. Trebuie sa completeze anumite formulare, pe baza unor modele predefinite, specifice fiecarei institutii finantatoare in parte. In final este acelasi plan de afaceri, difera doar forma de prezentare. Iar finantatorul evalueaza cererea dvs. pe baza acelorasi indicatori financiari. Doar importanta pe care o dau unui indicator sau altul poate sa difere sau gradul maxim de risc pe care il accepta. Din aceasta cauza, daca aveti deja un plan de afaceri bine facut, el o sa contina deja cea mai mare parte a informatiilor solicitate de finantator.