Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Concediu de risc maternal. Obligatii de informare. Documente
Publicat de catre Www.legislatiamuncii.roNr. vizualizari: 6250 / Rating utilizatori: 5 din 2 voturi
Intrebare:O salariata incepe efectuarea concediului de risc maternal. Medicul de
medicina a muncii a stabilit ca indeplineste conditiile, in urma
analizei locului de munca. In baza certificatelor medicale, societatea
le va plati. Ce obligatii mai are societatea fata de acest caz? Este
obligata sa emita un anunt catre o alta institutie sau sa intocmeasca
documente aferente situatiei prezentate?
Raspuns: Pentru aplicarea prevederilor OUG 96/2003 privind protectia
maternitatii la locurile de munca, act normativ care reglementeaza si
acordarea concediului pentru risc maternal, se parcurg in mod
obligatoriu urmatoarele etape conform art. 2 din Normele metodologice de
aplicare a prevederilor OUG 96/2003:
a) salariata gravida
efectueaza consultatii prenatale la medicul de familie si, dupa caz, la
medicul specialist, in vederea atestarii starii sale fiziologice de
graviditate, in conformitate cu art. 2 lit. c) din ordonanta de urgenta;
b) medicul de familie si/sau, dupa caz, medicul specialist completeaza
Carnetul gravidei si Anexa pentru supravegherea medicala a gravidei si
lauzei pentru atestarea fie a starii fiziologice de graviditate, fie a
faptului ca salariata a nascut recent sau ca alapteaza, in conformitate
cu Ordinul ministrului sanatatii nr. 12/2004 pentru adoptarea
Protocolului privind Metodologia efectuarii consultatiei prenatale si a
consultatiei postnatale, Carnetului gravidei si Anexei pentru
supravegherea medicala a gravidei si lauzei, publicat in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 53 din 22 ianuarie 2004;
c) salariata instiinteaza angajatorul, depunand, in copie, Anexa pentru
supravegherea medicala a gravidei si lauzei, completata corespunzator de
medic, la compartimentul resurse umane din cadrul unitatii, insotita de
o cerere scrisa care sa contina informatii referitoare la starea
proprie de maternitate, in conformitate cu art. 2 lit. c)-e) din
ordonanta de urgenta, si, dupa caz, solicitarea de a i se aplica
masurile de protectie prevazute de aceasta;
d) angajatorul
transmite copii de pe documentele depuse de salariata, in termen de 10
zile lucratoare de la data depunerii lor, medicului de medicina muncii,
care asigura supravegherea starii de sanatate a angajatilor din unitate,
precum si inspectoratului teritorial de munca in a carui raza
teritoriala isi desfasoara activitatea;
e) angajatorul
impreuna cu medicul de medicina muncii efectueaza evaluarea privind
riscurile la care este supusa salariata la locul ei de munca, intocmesc
si semneaza Raportul de evaluare privind riscurile la care este supusa
salariata la locul ei de munca, denumit in continuare Raport de
evaluare, intocmit conform art. 5 alin. (2) din ordonanta de urgenta;
f) in baza Raportului de evaluare, angajatorul instiinteaza salariata,
in termenul prevazut la art. 9 alin. (3) (n.n. in cel mult 15 zile
lucratoare de la data incheierii), despre rezultatele evaluarii privind
riscurile la care poate fi supusa la locul ei de munca si despre
masurile suplimentare de protectie pe care trebuie sa le respecte atat
angajatorul, cat si salariata prin Informarea privind protectia
maternitatii la locul de munca, intocmita potrivit modelului prevazut in
anexa care face parte integranta din prezentele norme metodologice;
g) salariata ia cunostinta de continutul Informarii privind protectia
maternitatii la locul de munca si, daca este cazul, solicita concediu de
risc maternal, in conditiile prevazute la art. 5, 6 si 7;
h)
inspectoratul teritorial de munca, in termen de 30 de zile lucratoare
de la data primirii documentelor, efectueaza o verificare a conditiilor
de munca ale salariatei pentru a verifica modul in care se respecta
prevederile ordonantei de urgenta si ale prezentelor norme metodologice.
Rezultatele controlului vor fi inaintate in scris angajatorului, iar
in cazul constatarii neindeplinirii unor masuri vor fi aplicate
sanctiunile prevazute de lege. Asadar, protectia maternitatii la locul
de munca este vazuta de legiuitor ca un proces ce se desfasoara in mai
multe etape.
In ceea ce priveste instiintarea angajatorului
de catre salariata referitor la starea de maternitate, conform art. 3
alin. (1) din OUG 96/2003 aprobata cu modificari si completari de Legea
25/2004 , cu modificarile si completarile ulterioare, salariatele
prevazute la art. 2 lit. c)-e) au obligatia de a se prezenta la medicul
de familie pentru eliberarea unui document medical care sa le ateste
starea.
Alin. (2) din acelasi articol prevede ca in cazul in care
salariatele nu indeplinesc obligatia prevazuta la alin. (1) si nu
informeaza in scris angajatorul despre starea lor, acesta este exonerat
de obligatiile sale prevazute in prezenta ordonanta de urgenta, cu
exceptia celor prevazute la art. 5, 6, 18, 23 si 25.
Ulterior, se naste obligatia informarii de catre angajator a medicului de medicina muncii si a ITM
conform art. 2 lit. d) din Normele metodologice anterior mentionate. In
acest sens sunt si dispozitiile de art. 7 din OUG 96/2003 aprobata cu
modificari si completari de Legea 25/2004 , cu modificarile si
completarile ulterioare.
Astfel, in termen de 10 zile
lucratoare de la data la care angajatorul a fost anuntat in scris de
catre o salariata ca se afla in una dintre situatiile prevazute la art. 2
lit. c)-e), acesta are obligatia sa instiinteze medicul de medicina
muncii, precum si inspectoratul teritorial de munca pe a carui raza isi
desfasoara activitatea.
De la data primirii instiintarii
medicul de medicina muncii si inspectoratul teritorial de munca vor
verifica conditiile de munca ale salariatei la termenele si in
conditiile stabilite prin normele de aplicare a prezentei ordonante de
urgenta.
Urmeaza evaluarea riscurilor pentru salariata care
se afla in una dintre situatiile prevazute la art. 2 lit. c)-e) din
ordonanta de urgenta si intocmirea Raportului de evaluare privind
riscurile la care este supusa salariata la locul ei de munca.
Potrivit art. 5 alin. (1) din OUG 96/2003 aprobata cu modificari si
completari de Legea 25/2004 , cu modificarile si completarile
ulterioare, pentru toate activitatile susceptibile sa prezinte un risc
specific de expunere la agenti, procedee si conditii de munca, a caror
lista este prevazuta in anexa nr. 1, angajatorul este obligat sa
evalueze anual, precum si la orice modificare a conditiilor de munca
natura, gradul si durata expunerii salariatelor prevazute la art. 2 lit.
c)-e), in scopul determinarii oricarui risc pentru securitatea sau
sanatatea lor si oricarei repercusiuni asupra sarcinii ori alaptarii.
Alin. (2) din acelasi articol stabileste ca evaluarile prevazute la
alin. (1) se efectueaza de catre angajator, cu participarea obligatorie a
medicului de medicina muncii, iar rezultatele lor se consemneaza in
rapoarte scrise.
Art. 8 alin. (1) din Normele metodologice de
aplicare a prevederilor OUG 96/2003 prevede ca evaluarea riscurilor
prevazuta la art. 5 alin. (1) din ordonanta de urgenta este de natura
particulara, in raport cu evaluarea care se realizeaza in cazul oricarui
alt salariat aflat la acelasi loc de munca, deoarece stabileste
riscurile specifice datorate agentilor, proceselor si conditiilor
existente la locul de munca, la care este supusa salariata gravida, care
a nascut recent sau care alapteaza si, dupa caz, fatul sau copilul,
de-a lungul unui proces evolutiv, respectiv sarcina, lauzie sau
alaptare.
Alin. (2) din acelasi articol stabileste ca evaluarea riscurilor prevazuta la alin. (1) se efectueaza de catre angajator:
a) in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a
prezentelor norme metodologice, pentru toate salariatele care se afla in
situatiile prevazute la art. 2 lit. c)-e) din ordonanta de urgenta;
b) dupa expirarea termenului prevazut la lit. a), in termen de 10 zile
de la data informarii in scris a angajatorului de catre salariata sau
concomitent cu evaluarea riscurilor pe care angajatorul o realizeaza ca
urmare a indeplinirii obligatiilor care ii revin potrivit prevederilor
art. 11 lit. b) din Normele generale de protectie a muncii, aprobate
prin Ordinul ministrului muncii si solidaritatii sociale si al
ministrului sanatatii si familiei nr. 508/933/2002, publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 880 din 6 decembrie 2002.
In continuare, alin. (3) mentioneaza ca evaluarea riscurilor pentru
salariata care se afla in una dintre situatiile prevazute la art. 2 lit.
c)-e) din ordonanta de urgenta se evidentiaza intr-un capitol special
al documentului pe care angajatorul il intocmeste potrivit obligatiilor
ce ii revin, stabilite de prevederile art. 11 lit. b) din Normele
generale de protectie a muncii, cu respectarea art. 5 alin. (2) din
ordonanta de urgenta.
In baza art. 9 alin. (5) din Normele
metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 96/2003, in termen de 5 zile lucratoare de la data
intocmirii, Raportul de evaluare se inainteaza dupa cum urmeaza:
a) medicului de medicina muncii din directia de sanatate publica teritoriala;
b) inspectoratului teritorial de munca;
c) in unitate, dupa caz, Comitetului de securitate si sanatate in munca, Compartimentului de protectie a muncii sau responsabilului cu protectia muncii desemnat de angajator;
d) celor prevazuti la art. 6 alin. (1) din ordonanta de urgenta.
Cei prevazuti la art. 6 alin. (1) sunt sindicatul sau reprezentantii salariatilor.
Art. 6 alin. (2) din OUG 96/2003 aprobata cu modificari si completari
de Legea 25/2004 , cu modificarile si completarile ulterioare prevede ca
angajatorii vor informa in scris salariatele asupra rezultatelor
evaluarii privind riscurile la care pot fi supuse la locurile lor de
munca, precum si asupra drepturilor care decurg din prezenta ordonanta
de urgenta.
In conformitate cu art. 5 alin. (2) din Normele
metodologice de aplicare a prevederilor OUG 96/2003, concediul de risc
maternal se solicita de catre salariata prevazuta la alin. (1) ca urmare
a primirii Informarii privind protectia maternitatii la locul de munca,
prevazuta la art. 2 lit. f).