Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Senatul a aprobat modificarea legii proprietatii private
Publicat de catre Www.contabilul.roNr. vizualizari: 3959 / Rating utilizatori: 5 din 1 vot
Modificarile aduse legii proprietatii private au fost aprobate de Senat
si au fost trimise catre Biroul Permanent al Camerei Deputatilor.
Proiectul de lege a fost constituit pentru completarea art. 5 din Legea
nr.213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia
si aduce o serie de modificari in ceea ce priveste ocuparea abuziva a
fondului imobiliar.
Expunerea de motive sustine punctual fiecare modificare
adusa de initiatorii acestui proiect de lege si aminteste ca
autoritatea publica locala a intampinat recent mai multe cazuri de
ocupare abuziva a fondului imobiliar, aflat fie in proprietatea privata
a statului si administrarea consiliului local, fie in proprietatea
privata a municipalitatii. In consecinta, proiectul are ca obiectiv
limitarea acestor situatii de ocupare abuziva, fenomen considerat ca
fiind prejudicios pentru bugetul local.
Astfel,
etapa dintai in intocmirea modificarilor consta in definirea celor trei situatii de ocupare abuziva
pentru a nu permite ulterioare interpretari ale legii. Una dintre
modificari implica introducerea la articolul (5) z unui nou alineat (4)
care prevede ca prin ocupare abuziva se intelege situatia in care o
persoana fizica sau juridica ocupa, fara niciun titlu (contract de
inchiriere sau asociere valabil incheiat o locuinta sau un spatiu cu
alta destinatie decat aceea de locuinta), sau situatia in care persoana
fizica ori juridica utilizeaza locuinta sau spatiul cu o alta destinatie
decat aceea de locuinta in temeiul unui titlu valabil, insa acesta a
expirat, iar autoritatea publica locala a decis neprelungirea acestuia,
sau situatia in care persoana fizica ori juridica utilizeaza locuinta
sau spatiul cu alta destinatie decat cea stabilita in contract de
subinchiriere/cesiune incheiat cu titularul initial, fara ca autoritatea
publica locala sa isi fi exprimat acordul in acest sens.
Consecintele unor astfel de situatii au condus la
imposibilitatea autoritatii publice locale de a gestiona in mod eficient
fondul imobiliar, in conditiile in care, in actualele reglementari
legislative, evacuarea unei persoane fizice sau juridice care ocupa
abuziv o locuinta sau un spatiu cu alta destinatie decat aceea de
locuinta nu este posibila decat pe calea unei actiuni formulata in fata
instantelor judecatoresti.
Pont:Modificarile efectuate si cuprinse in forma adoptata de Senat pot fi consultate AICI.
O astfel de solutie impiedica autoritatea publica de a administra si
valorifica pentru o perioada de timp resursele pe care le presupune
utilizarea eficienta a fondului imobiliar de stat, respectiv
imposibilitatea de a le colecta la bugetul local venituri cu titlu de
chirie.
Actuala forma a legii nr. 213/1998 stabileste etapele pe care
trebuie sa le parcurga autoritatile locale pentru deblocarea acestor
situatii de ocupare abuziva. Primul pas este intocmirea unei
fise de ocupare abuziva la tarifele stabilite de catre autoritatea
oublica locala prin acte administrative normative si, pe cale de
consecinta promovarea de actiuni in fata instantelor judecatoresti
pentru evacuarea abuzivului si pentru recuperarea debitelor rezultate
din ocuparea abuziva. De cele mai multe ori, actiunile in evacuare se
finalizeaza, prinhotarare irevocabila, in cel mai fericit caz, dupa 2-3
ani, insa pretentiile financiare rezultate din ocuparea abuziva sunt
imposibil de recuperat pe motivul ca persoana fizica sau juridica
abuziva se afla in incapacitate de plata. In acest fel, bugetul local
este prejudiciat pe parcursul a 2-3 ani de incasarea unor venituri
bugetare cu titlu de despagubiri, rezultate din ocuparea abuziva a
fondului imobiliar de stat aflat in proprietatea privata a statului sau a
municipalitatii.
Un alt argument al necesitatii modificarii actualei legi privind
proprietatea publica si regimul acesteia este legat de respingerea de
catre instantele judecatoresti in mod repetat a solicitarilor
autoritatilor publice locale pe calea ordonantei presedintiale, de
evacuare neconditionata in regim de urgenta a abuzivilor. Instantele
judecatoresti au considerat ca evacuarea este inadmisibila pe calea
ordonantei presedintiale, o solutie de admitere a unei astfel de cereri
presupunand analizarea fondului cererii, ceea ce
contravine
disp. art. 581 C. pr. Civ. - aceasta pe de-o part,e, iar pe de alta
parte, s-a statuat ca o astfel de masura nu ar avea caracter vremelnic - in sensul normelor procesuale mentionate - ci unul permanent.
In aceste conditii, apreciem ca se impune ca autoritatilor publice
locale sa le fie conferita prerogativa de a dispune, pe baza unor
regulamente riguros stabilite si adoptate de catre autoritatea
deliberativa, ca evacuarea abuzivilor sa se faca in baza dispozitiei
emise de catre primarul unitatii administrativ-teritoriale, pentru
fiecare locuinta sau spatiu cu alta destinatie decat aceea de locuinta.
In plus, avand in vedere faptul ca legislatia in acest domeniu nu
prevede in mod expres care sunt sanctiunile ocuparii abuzive, se impune
clarificarea legislativa a unor astfel de situatii, cu atat mai mult cu
cat la nivelul oricarui municipiu, tarifele la chirie se apropie de
valoarea practicata pe piata imobiliara si reprezinta o parte importanta
a veniturilor la bugetul local.