Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Stii cum se organizeaza auditul de calitate?
Publicat de catre Www.contabilul.roNr. vizualizari: 3052 / Rating utilizatori: 5 din 2 voturi
In Cap. III din cadrul normelor CECCAR sunt redate criteriile de care ar
trebui sa se tina cont pentru organizarea auditului de calitate.
In cadrul art. 8 se face astfel referire la atributiile Departamentului
pentru urmarirea aplicarii normelor profesionale si auditului de
calitate, denumit in continuare DUANPAC, acestea fiind urmatoarele:
a) elaboreaza programul anual al auditului de calitate in domeniul serviciilor contabile, cuprinzand listele cabinetelor prevazute a fi auditate pe baza propunerilor formulate de filiale;
b) urmareste realizarea programului privind auditul de calitate in domeniul serviciilor contabile pe baza graficelor de esalonare lunara a cabinetelor transmise de filiale;
c) pregateste si adapteaza la conditiile conjuncturale metodologia auditului de calitate in domeniul serviciilor contabile;
d) analizeaza cazurile de recuzare a auditorilor de calitate si face propunerile care se impun;
e) organizeaza testul-interviu in vederea angajarii auditorilor de
calitate, analizeaza si controleaza activitatea acestora si propune
masuri de sanctionare, dupa caz;
f) formuleaza dispozitiile catre filiale, cuprinzand masurile care trebuie luate ca urmare a auditarilor efectuate la cabinete;
g) gestioneaza certificatele de atestare a auditului de calitate in domeniul serviciilor contabile si prezinta propunerile de emitere a acestora cabinetelor auditate;
h) in cazul unor incalcari ale reglementarilor privind exercitarea
profesiei, ale Codului etic national al profesionistilor contabili,
precum si ale normelor profesionale emise de Corp, sesizeaza consiliul
filialei;
i) rezolva problemele ivite in activitatea auditului de calitate ca
urmare a investigatiilor proprii sau a sesizarilor primite de la terte
persoane in domeniul serviciilor contabile;
j) elaboreaza semestrial sinteza auditului de calitate si o prezinta,
prin directorul general executiv, presedintelui Consiliului Superior al
Corpului;
k) asigura instruirea auditorilor de calitate, organizeaza mese rotunde
si intalniri de lucru in domeniul auditului de calitate al serviciilor contabile;
l) elaboreaza bugetul anual de costuri (retributii, cheltuieli de
transport si cazare) privind auditul de calitate, pe care il prezinta
spre aprobare, prin directorul general executiv, Consiliului Superior al
Corpului.
In continuare, art. 9 mentioneaza ca auditorii de calitate sunt angajati
cu contract individual de munca, facand parte din structura DUANPAC.
Alte dispozitii:
Art. 10. - Activitatea de audit asupra calitatii serviciilor contabile
poate fi realizata si prin externalizare, pe baza de contracte de
prestari de servicii, incheiate de DUANPAC cu persoane fizice si juridice membre ale Corpului, in conditii care sunt aprobate de Biroul Permanent al Consiliului Superior.
Art. 11. - Auditorii de calitate au urmatoarele drepturi:
a) sa isi exercite misiunea de audit de calitate, in mod personal, la
cabinetele prevazute in programul auditului de calitate in domeniul
serviciilor contabile;
b) sa isi organizeze misiunea si sa isi determine intinderea investigatiilor in timpul prevazut in prezentul regulament;
c) sa efectueze vizite la cabinete pentru efectuarea auditului de
calitate, avand in vedere metodologia de analiza structurala, tehnica si
de conformitate;
d) sa primeasca normele, ghidurile profesionale si reglementarile
Corpului si sa beneficieze de instruirile profesionale organizate de
acesta;
e) sa li se ramburseze cheltuielile efectuate pentru deplasari in vederea exercitarii atributiilor.
Art. 12. - Auditorii de calitate au urmatoarele obligatii:
a) sa asigure indeplinirea misiunii auditului de calitate la cabinetele
cuprinse in graficele de esalonare lunara a programului auditului de
calitate in domeniul serviciilor contabile;
b) sa efectueze auditul de calitate cu respectarea normelor profesionale si a ghidurilor profesionale emise de Corp;
c) sa intocmeasca dosarul de audit de calitate al cabinetului, continand
raportul, fisa centralizatoare cu rezultatele auditului, notele de
sinteza si anexele prevazute de ghid, precum si eventualele observatii
ale cabinetului;
d) sa sesizeze DUANPAC si, dupa caz, consiliul filialei in cazul unor
incalcari ale reglementarilor privind exercitarea profesiei, ale Codului
etic national al profesionistilor contabili, precum si ale normelor
profesionale emise de Corp;
e) sa analizeze problemele ivite in activitatea auditului de calitate ca
urmare a investigatiilor proprii sau a sesizarilor primite de la terte
persoane in domeniul serviciilor contabile si sa prezinte propuneri catre DUANPAC;
f) sa faca propuneri pentru valorificarea constatarilor (sanctiuni, recomandari etc);
g) sa faca propuneri pentru adaptarea la conditiile conjuncturale a metodologiei auditului de calitate in domeniul serviciilor contabile.
Art. 13. - Auditorii de calitate au dreptul si, in acelasi timp,
obligatia sa refuze o misiune de audit de calitate in situatiile in care
independenta ar fi periclitata.