BlogulSpecialistului → Contabilitate si fiscalitate → Falimentul beneficiarului, un motiv de ajustare a bazei de impozitare a TVA
Procedura ajustarii bazei de impozitare
* d.p.d.v. fiscal:
Procedura de ajustare a bazei de impozitare impune parcurgerea urmatoarelor etape de lucru:
- emiterea obligatorie a unei facturi de ajustare prin care se inscrie cu semnul minus atat baza de impozitare, cat si TVA aferenta
Obligativitatea emiterii unei facturi rezulta din prevederile art. 159 „Corectarea documentelor“ alin. (2) din Codul fiscal prin care se face precizarea: „In situatiile prevazute la art. 138 furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita facturi sau alte documente, cu valorile inscrise cu semnul minus, cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus, daca baza de impozitare se majoreaza, care vor fi transmise si beneficiarului, cu exceptia situatiei prevazute la art. 138 lit. d)“.
Prin lit. d) este permisa ajustarea "in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului“.
Asa cum rezulta din textul de lege, factura emisa pentru ajustarea in minus a bazei de impozitare nu se transmite si firmei declarate in stare de faliment (insolventa).
Cele mai bune solutii fiscal
contabile pentru
TOP 30 PROBLEME de
taxe si impozite!
|
Aceeasi obligatie rezulta si din normele de aplicare ale Codului fiscal elaborate pentru punerea in practica a art. 138 pct. 20 alin. (1) prin care se face precizarea ca furnizorii de bunuri sau prestatorii de servicii ajusteaza baza impozabila a taxei dupa efectuarea livrarii/prestarii in situatia in care evenimentele enumerate la art. 138 din Codul fiscal intervin ulterior facturarii si inregistrarii taxei in evidentele persoanei impozabile.
In continuare, se mentioneaza obligatia furnizorilor sau a prestatorilor de a emite, in astfel de situatii, facturi cu valorile inscrise cu semnul minus deoarece are loc reducerea bazei de impozitare a TVA.
Pe factura astfel emisa se face referire la factura initiala si se inscrie mentiunea „ajustare baza de impozitare“. D.p.d.v. al formei, factura de ajustare a bazei de impozitare a TVA poate fi considerata o factura de stornare.
Recomandari!
Daca pentru acelasi client, declarat definitiv si irevocabil in stare de faliment, avetimaimulte facturi neincasate integral sau partial neincasate, va recomand sa emiteti o factura de ajustare pentru fiecare factura emisa initial. Nu recomand emiterea unei singure facturi de ajustare, centralizatoare, pentru intregul sold debitor al contului 4118.
Nu s-ar mai respecta astfel cerintele impuse prin art. 155 alin. (5) literele k), l), m) si n) din Codul fiscal cu privire la informatiile ce trebuie furnizate obligatoriu prin fiecare factura emisa, referitoare la:
denumirea si cantitatea bunurilor livrate si denumirea serviciilor prestate;
data la care au fost livrate bunurile sau prestate serviciile;
pretul unitar al bunurilor sau tariful serviciilor si baza de impozitare aferenta bunurilor livrate si serviciilor prestate, diferentiat pentru fiecare cota, scutire sau operatiune netaxabila;
suma TVA colectata corespunzator cotelor aplicabile.
Va recomand sa inscrieti pe factura de ajustare urmatoarele informatii necesare pentru identificarea facturii:
- baza legala a ajustarii efectuate:
Cod fiscal, art. 138 lit. d);
- numarul si data hotararii judecatoresti definitive si irevocabile.
Pentru mai multe detalii apasa aici